"ארגוני הפשע זיהו את הפוטנציאל": הפרוטקשן הגיע גם למכרזי המדינה

להב 433 בעיצומה של חקירה • קבלנים שזוכים במכרזי התשתיות ובנייה מעבירים בניגוד לחוק את ביצוע העבודות לקבלנים שאינם עומדים בתנאי הסף הנדרשים, ומסכנים בכך את ביטחון הציבור

להב 433, צילום: יהודה פרץ

תופעת הפרוטקשן, שהגיעה כבר מזמן לענף הבנייה הפרטי, התחילה לזלוג גם למכרזי בנייה ותשתיות ציבוריים. היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 במשטרה, בשיתוף עם פרקליטות המדינה, מנהלת בימים אלה חקירות של שני מקרי פרוטקשן לכאורה במכרזים של המדינה להקמת מיזמי תשתית לאומיים, אך החשש הוא כי מדובר בתופעה הרבה יותר רחבה, שקיימת בכל רחבי הארץ.

בלהב מזהים כי יש יותר ויותר משפחות פשע שנכנסות לתחום המכרזים וענף הבנייה, ולכן, לראשונה, להב לקחו תחת חסותם גם את תחום המכרזים הציבוריים, וזאת בעיקר כדי לייצר הרתעה. חברות קבלניות שניגשות למכרזים של רשויות מקומיות וגופים ממשלתיים (לדוגמה: הקמת מתנ"ס, גשר או הרחבת תעלת ניקוז של מי גשם) עומדות בתנאי הסף של המכרז, ויש להן דירוג מסוים לצורך כך מטעם רשם הקבלנים.

פרויקט נדל"ן (אילוסטרציה). למגרש הנ"ל אין קשר לאמור בידיעה, צילום: דודו גרינשפן

אלא שבחלק מהמקרים מי שמבצעים בפועל את הפרויקט הם קבלנים אחרים שכלל לא עומדים בתנאי הסף של המכרז, שכלל לא ניגשו למכרז ולעיתים ללא רישיון קבלן. לפי החשד, ארגוני פשיעה גורפים אחוזים כספיים על ידי העברת הזכייה לקבלנים מטעמם. התופעה עלולה להוות סכנה לביטחון הציבור, שכן מדובר בפרויקטים ציבוריים גדולים בהיקף של עשרות ומאות מיליוני שקלים, שלעיתים מי שמבצע אותם בפועל הם קבלנים שאינם עומד בתנאים ובסיווג הנדרשים.

מי שאמור לפקח על שלב הביצוע של פרויקטים ציבוריים מטעם המדינה הוא רשם הקבלנים - יחידה במשרד השיכון והבינוי המורכבת מעשרות בודדות של עובדים. ספק אם להב 433, יחידה שבדרך כלל עמוסה במשימות אחרות, יחד עם רשם הקבלנים, מסוגלים להשתלט על התופעה, ונדרשת כאן מעורבות ממשלתית כדי להיאבק בתופעה שמסכנת את ביטחון הציבור.

ללא מנגנון פסילה

צביקה דוד, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מספר כי "זה החל כפרוטקשן של גופים המתחזים לחברות שמירה, ושמהלכים אימים על קבלנים ומחייבים אותם לשלם בתמורה לשמירה על ביטחון הרכוש והציוד באתר הבנייה. לאחרונה, על פי מידע שפרסמה המשטרה, התקיימו אירועים של השתלטות גורמי פשע על מכרזי בנייה ותשתיות ציבוריים. אלה מקרים שבהם קבלנים ללא רישוי מקצועי בכלל, או ללא רישוי מקצועי המתאים לעבודות, פועלים בפרויקטים לאומיים מגוונים, של השלטון המקומי ושל משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות.

צביקה דוד, צילום: כפיר סיון

לפי שיטה זו, בעת מכרז בנייה או תשתית ציבוריים מוגשת הצעה על ידי קבלן העומד בתנאי הסף עם הסיווג המתאים לפרויקט, אולם בפועל, לאחר זכייתו, מועברת העבודה לגוף אחר, שאינו מוסמך לבצע עבודה כזו.

"הקלות הבלתי נסבלת של שכיחות התופעה נובעת מאופן בחירת הקבלן הזוכה במכרזי המדינה, שנעשית על בסיס המחיר בלבד, לרוב ללא מנגנון פסילה של הצעות גירעוניות או בחינת קריטריונים של איכות הקבלן. הפעולה של השתלטות על המכרז מבוצעת, לפי הערכות בענף ומקרים שכבר דיווחה עליהם המשטרה, בעיקר על ידי הפעלת לחץ על אותם קבלנים. לשמחתנו, ניכר כי באחרונה המדינה החליטה להתגייס לחיסול התופעה הזו".

דוד מדווח כי ההתאחדות פועלת עם המדינה לצורך טיפול בקבלנים הלא חוקיים בתחום הרישום הקבלני. מדובר בשותפות עם להב 433, רשם הקבלנים במשרד השיכון והפרקליטות. "אנחנו מבקשים להבהיר לקבלנים עם רישוי וסיווג קבלני שמעבירים את העבודות לקבלנים הלא חוקיים, כי מי שינהג באופן הזה מסתכן בעונשים כבדים שכוללים מאסר ואיבוד הרישיון הקבלני, באופן שיחסל את יכולתם להתפרנס בענף", מוסיף דוד.

זיהו את הפוטנציאל

נצ"מ מוטי שיף, ראש זרוע חקירות ביאל"כ בלהב 433, מסביר כי "כמו בכל תחום כלכלי שארגוני הפשיעה מריחים בו כסף, הם זיהו את הפוטנציאל גם בענף הבנייה. הם יכולים להשפיע על הקבלן שניגש למכרז, יכולים להגיד לו 'אני אדאג שאתה תזכה במכרז, אבל ברגע שאתה זוכה אני אגיד לך למי אתה נותן את העבודה', ואז הם מייצרים הרתעה על יתר המתחרים, ואחרי שהקבלן זוכה הוא צריך להעביר את העבודה למישהו אחר. בחלק מהמקומות זה התחיל בסחיטת דמי חסות, ואחרי זה נשאר כמהלך עסקים טבעי. כלומר, הוא לא צריך גם לאיים עליו בכל פעם. פעם אחת מאיים, רואה שהכל עובר בשלום, וארגון הפשיעה מקבל את האחוזים שלו מתוך הבנייה שעושה הקבלן מטעמו".

נצ"מ מוטי שיף, ראש זרוע חקירות ביאל"כ בלהב 433, צילום: דוברות המשטרה

שיף מדגיש כי יש להבדיל בין זה לבין העברת המכרז לקבלן משנה - דבר תקין לחלוטין, כל עוד הקבלן מפקח על העבודות ולקבלן המשנה יש הדירוג המתאים לביצוע העבודה הנדרשת.

"קבלן גדול ככל שיהיה לא יכול להקים עיר שלמה בלי להחזיק הרבה קבלני משנה. אבל עם קבלן משנה צריך לעבוד מסודר: הקבלן שמעסיק קבלני משנה מחזיק מנהלים, מפקחים, ממונה בטיחות, מהנדסים, חותם עם קבלן המשנה על חוזה בתחום שמותר לו לבנות ועד הסכום שמותר לו. מה אסור? אסור לזכות במכרז, לבוא לבן אדם ולהגיד לו 'קח את המכרז, קח את הזכייה שלי ב־200 מיליון שקלים, ואני לוקח ממך 4%-7%, ואתה תעשה מה שאתה רוצה באתר וזהו'. ואז מה שקורה הוא שהרשות השלטונית מוציאה לו צ'ק לפי התקדמות הבנייה, הוא גוזר מזה את האחוזים שלו ואת היתר מעביר לקבלן, כשהוא - אין לו יד ורגל בכלל בתוך אתר הבנייה", מדגיש שיף ומסביר את הסכנה.

"בבניינים של חמש קומות בונה את זה אדם בלי רישיון קבלן בכלל. הקבלן זכה, העביר לקבלן אחר והלך. הוא גזר את הקופון שלו והלך - זאת התופעה. התופעה הזאת כואבת מאוד, קשה מאוד. היא מוכרת לכל הגורמים העסקיים".

למה אין פיקוח?

"מי שאחראי לפיקוח זה לא המשטרה אלא רשם הקבלנים. יש להם אגף פיקוח, יש להם תוכנית עבודה שנתית, הם עוברים באתרים ובודקים. אבל הבדיקה היא לא פשוטה, כי גם כשאני בא לאתר הקבלן שנמצא בשטח יכול להגיד שהוא עובד מטעם הקבלן שזכה, הם יודעים מה להגיד. צריך לפתוח ממש בחקירה כדי לבדוק את זה, להוכיח את זה. זה אירוע", אומר שיף.

"זיהינו שהתופעה הזאת, של העברת העבודות מחברה קבלנית שעומדת בתנאי המכרז לחברה אחרת שלא עומדת בתנאי המכרז, היא תופעה רחבה שחוצה מחוזות וענפים", מוסיפה רפ"ק רינת סבן, מפקדת כוח משימה מכרזים ביאל"כ להב 433.

רב-פקד רינת סבן, מפקדת כוח משימה מכרזים ביאל"כ להב 433, צילום: דוברות המשטרה

"עד כה התופעה הזאת לא טופלה כראוי. היא טופלה רק במישור המנהלי, ומי שטיפל עד היום הוא רשם הקבלנים, שלצערנו הרב אין לו מספיק משאבים כדי שהאכיפה וההרתעה יהיו משמעותיות. הבנו שאנחנו חייבים להיכנס לנישה הזאת ולתקוף את זה כמו שצריך כדי שיבינו שזה משהו מסוכן מאוד, שיכולות להיות לו השלכות הרסניות".

חקירה כפולה בצפון

כאמור, להב 433 מנהלת בימים אלה חקירה פלילית של שני מקרים באזור הצפון. בשני המקרים הקבלנים שזכו במכרזים העבירו אותם, לכאורה בניגוד לחוק, לקבלנים אחרים, שאין להם רישיונות מתאימים ושאינם עומדים בתנאי הסף. לפי החשד, ארגון פשע מאזור הצפון היה מעורב ב"תיווך" וגרף לכיסו מיליוני שקלים. בשבוע שעבר המשטרה פשטה על בתיהם של החשודים ותפסה מסמכים, מחשבים וכספים בשווי המכרז.
"ההרחבה של קיבוץ כברי והטיפול במי הביוב שיוצאים מנחל געתון הם עבודה לאומית מורכבת מאוד", מספרת סבן.

"כשאת מבינה את המורכבות, את מבינה את ההשלכות שיכולות להיות מכך שתבוא חברה שלא עברה את ההכשרה, שאין לה את הציוד, הניסיון והמיומנות לעשות את העבודה הזאת. לפני שנה בן אדם טבע כתוצאה משיטפונות בנהריה. אנחנו מבינים שאם העבודה לא תתנהל כמו שצריך יכולים להיגרם אסונות. יש פה חשדות חמורים, החל מהחברה הזוכה ועד לחברה המבצעת בפועל. לכולם מיוחסות עבירות של קבלה דבר במרמה בנסיבות מחמירות. החברות ידעו מראש שהן לא הולכות לבצע את העבודה הזאת, שהיא תועבר לחברה אחרת. למעשה, הן רימו את ועדת המכרזים ואת הגוף שהזמין עבודה ושילם להן כספים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר