בעקבות החגים: המחסור בחלב ובקוטג' יימשך בתקופה הקרובה

החוסר נוצר בעקבות נפילת הימים הטובים באמצע שבוע • הוא צפוי להסתיים תוך עשרה ימים עד שבועיים • מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה ימשיכו להיעדר מסניפי שופרסל

המחסור במוצרי חלב ברשתות המזון, צילום: ללא

המחסור בחלב ובקוטג' צפוי להסתיים תוך עשרה ימים עד שבועיים. בענף מציינים כי קיים מחסור נקודתי בחלב ובקוטג בעיקר בגלל סמיכות החגים השנה. 

מחסור זה נובע מימי הייצור הקצרים שנבעו מהחגים, אשר יצאו באמצע השבוע. היות וכעת מדובר בתקופה של יציאה מהחגים, המחלבות חזרו לייצר במתכונת הרגילה ולכן ייקח זמן עד שכל המוצרים יהיו במדף.

גורם ברשתות המזון אמר ל"ישראל היום": "הסיפור השנה הוא הסיפור של החלב. בשנה שעברה היה מחסור בהרבה מוצרים. והשנה החלב הוא הסיפור. אנחנו רואים כעת את מה שנצפה בתחילת החגים. עם זאת, המחסור התחיל השנה מאוחר יותר משנה שעברה. שנה שעברה זה היה בדקה הראשונה של החג הראשון. כנראה השנה היתה היערכות וזה הספיק לעבור את השבוע-שבועיים הראשונים של החג בצורה נורמלית. לאחר מכן הגיעו החגים סוכות ושמחת תורה ולאור חוסר הייצור, נוצר מחסור שהוא כרגע בעיצומו".

מוצרי חלב בסופרמרקט. ארכיון, צילום: יהושע יוסף

עוד הוסיף הגורם: "זה בא לידי ביטוי במחסור בחלב ניגר, בקוטג' ובמוצרי תוצרת כמו שמנת, גיל, מעדנים ועוד. המחסור כאמור לא נגמר. זה לא שנגמר החג, חזרו לייצר ועולם כמנהגו נוהג - ממש לא. המחלבות לא מדביקות את הפער, כיוון שלא היו מספיק ימי עבודה. המחסור גבר והוא יימשך לפחות שבוע וחצי-שבועיים".

לדבריו, "מדובר במחסור רציני ובעוצמות גבוהות כי אין סחורה. כל רשת מקבלת הקצאה מהמחלבות. אין לרשתות יכולת לבצע הזמנות. המחלבות מבצעות הקצאות כדי שהחלוקה תהיה הוגנת ולא לפי מי שמזמין ראשון. המחסור הוא בכל החברות. ברור שאם תנובה שהיא הספק המוביל לא מייצרת - יש ביקוש לתחליפים האחרים וגם להם אין. בנוסף, הצריכה הביתית עלתה, שכן בספטמבר ובאוקטובר אנשים טסו וכעת כשהם חזרו, הצריכה גדלה".

ברקע יש לציין את ההיעדרות של מוצרי החלב של טרה בסניפי שופרסל החל מאתמול. זאת בעקבות העובדה ששופרסל לא אישרה את העלאת מחירי החלב הלא מפוקחים, שעליה הודיעה טרה בחודש שעבר, מוצרים אלה לא מסופקים לשופרסל. מדובר במוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, שכן היא מחויבת לספק מוצרים בפיקוח.

מחלבת טרה בעיר נתיבות. ארכיון, צילום: עמי שומן

ממועצת החלב נמסר: "בשל סמיכות החגים השנה לסופי השבוע היה מחסור בימי ייצור הנדרשים להפוך את החלב המגיע מהרפתות למוצרי חלב - דבר המשפיע גם על אספקת המוצרים הסדירה. גם בשבוע הנוכחי היו מעט ימי ייצור, כאשר מיום שישי ועד ליום שני לא היה ייצור במחלבות בשל החיבור בין השבת והחג. המחלבות עושות מאמצים ועובדות במשמרות מתוגברות החל מצאת החג כדי להגדיל ככל שניתן את היצור והאספקה. ייתכן כי עדיין מורגשים חוסרים נקודתיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר