מטעים את הלקוחות לחשוב שהם נכנסים לאתר משרד האוצר | צילום: אורן בן חקון

דרישה מהמפקח על הביטוח: הטל קנסות על סוכנים שמטעים לקוחות באמצעות שימוש במונח "הר הכסף"

סוכני ביטוח משתמשים בשם "הר הכסף" ומטעים צרכנים לחשוב שהם נכנסים ל"הר הביטוח" המופעל על ידי משרד האוצר, רק לאחר שמסרו פרטים אישיים ושילמו עבור השירות, הסתבר להם, שלא מדובר במערכת הממשלתית המקוונת אלא בסוכני ביטוח פרטיים

המועצה הישראלית לצרכנות שלחה פנייה דחופה למפקח על הביטוח בדרישה להטיל עיצום כספי, על מנת לעצור פעולתם של סוכני ביטוח שמשתמשים בשם "הר הכסף", אלה מטעים צרכנים לחשוב שהם אתרים ממשלתיים וגוזרים קופון על חשבון הציבור שמעביר להן את פרטיו האישיים.

במועצה לצרכנות הצטברו תלונות של צרכנים, שניסו לאתר במנועי חיפוש נתונים ביטוחים באמצעות שירות "הר הביטוח" המופעל על ידי משרד האוצר ורק לאחר שמסרו פרטים אישיים ושילמו עבור השירות, הסתבר להם שלא מדובר במערכת הממשלתית המקוונת אלא בסוכני ביטוח פרטיים.

סוכן ביטוח, אילוסטרציה, צילום: Getty

"הר הביטוח" הינו אתר ייעודי המספק שירות ללא תשלום, שהוקם על ידי רשות שוק ההון במשרד האוצר ומטרתו לאפשר לצרכנים, בלחיצת כפתור לקבל את כל המידע אודות ביטוחים השייכים להם ויתכן ושכחו על קיומם. זאת בדומה ל ״הר הכסף", אתר חינמי נוסף הנועד לסיוע לצרכנים לאתר חסכונות פנסיוניים, פוליסות לביטוח חיים וחשבונות בנק השייכים להם. אתרים אלו מספקים מידע מהיר ומקיף וללא כל תשלום. אך מחייבים הרשמה והזנת פרטים.

בדיקה שערכה המועצה לצרכנות בנושא מעלה חשש שמספר סוכני ביטוח, יחידים או תאגידים, מפרסמים תוך תיאור מטעה ושימוש בשם "הר הביטוח" את עצמם במנועי חיפוש, במטרה למשוך צרכנים ולאסוף פרטים אישיים לצורכי פעולות שיווק. האתרים נחזים כאתרים השייכים או מופעלים על ידי משרד האוצר. במועצה לצרכנות אומרים בפנייה למפקח על הביטוח כי יש בכך הפרה של הוראות סעיף 55 לחוק. המועצה לצרכנות כבר פנתה בנושא זה לרשות שוק ההון, באוקטובר 2019 בבקשה לבדיקה והפעלת סמכויותיה.

מפרסמים תוך תיאור מטעה בשם האתר, צילום: Getty

מלשכת סוכני הביטוח נמסר: "לשכת סוכני הביטוח כמובן מברכת על המהלך. בין היתר הלשכה פועלת רבות וככל שהדבר בידיה, למיגור התופעה השלילית והפוגעת, מקיימת שיחות ומעבירה תלונות לרשות שוק ההון, בכל הקשור לאתרים מתחזים וכל מי שעושה שימוש לא ראוי. הבעיה בעיקר נעוצה בגופים שאינם בעלי רישיון ואינם מפוקחים"

במועצה אומרים כי לעיתים האתרים הפרטיים עולים ראשונים בתוצאות החיפוש, בין אם כמודעה , קרי קישור ממומן ובין אם כאתר מן המניין. מי שלא בקיא בהבדלים, שלעיתים אינם בולטים, לא תמיד ידע לזהות את האתר הרשמי לעומת האתרים הפרטיים. חלק מהאתרים הפרטיים מוסיפים גילוי נאות, אך חלקם לא רק שלא מציינים את העובדה שמדובר באתר פרטי שאינו שייך למשרד האוצר, אלא שהם משתמשים בנוסח הפרסום או בסמלילים של מדינת ישראל, משרד האוצר או הר הביטוח.
חמור מכך, מרבית הדפים לא מציינים את העובדה שהם מופעלים על ידי סוכן ביטוח, או את שמו של הסוכן ועל מנת לאתר את סוכן הביטוח, נדרש חיפוש מעמיק ומקיף בדף. כן אותרו גם דפי אינטרנט אשר כלל לא מופיעים בהם פרטי הסוכן אליו מועברים הפרטים.

מחיפוש לאחרונה עלו האתרים הבאים:
״הר הביטוח מדינת ישראל gov – הר הביטוח משרד האוצר בדוק מהר";
״הר הביטוח gov – לחצו לכאן לבדיקה באתר הר הביטוח";
״הר הביטוח – כנסו לעשות בדיקה – איתרו כל הפוליסות ביטוח על שמך";
"הר הביטוח – דוח מרוכז של כל הביטוחים שלך;
״הר הביטוח – ריכוז של הפוליסות – הר הביטוח – בצעו בדיקה עכשיו";
-״הר הביטוח – בדיקה לפי ת.ז – הר הביטוח – בדיקה עצמית".

עו"ד עופר פיינשטיין, מנכ"ל המועצה פנה במכתב אל המפקח על הביטוח לפעול למיגור תופעות פסולות של התחזות, שימוש לרעה בנתונים והטעיית הציבור. המועצה לצרכנות מבקשת להסיר אתרים מתחזים או הסרת הטעיות.
כך למשל אחד הצרכנים פנה למועצה לצרכנות בטענה כי הוא רצה להגיע לאתר הר ביטוח דרך גוגל. התוצאה הראשונה הייתה סוכנות פרטית שמתחה לאתר הר ביטוח ומבקשת את הפרטים האישיים, כולל תאריך הנפקת תעודת זהות, בית ספר, שם נעורים של האם וכו'.

בסופו של התהליך הם שומרים את הפרטים האישיים ולא מוסרים שום מידע חוץ מדף שאומר שהפרטים נקלטו. אותו צרכן ציין כי הוא חושש מאוד משימוש בנתונים אלה. צרכן אחר כתב למועצה לצרכנות כי התקשרה אליו נציגה מחברה שיכנעה אותו לאחר "תשאול התאמה קצר", לרכוש תמורת 399 שקלים, בדיקה מקיפה של כל הכספים שעשויים להיות בקרנות פנסיה נשכחות, ביטוחים ועוד. בנוסף הציעה החברה את הייעוץ של יועץ פנסיוני שיוכל להציע במידת הצורך קרנות שונות מאלה שיש לו היום ולהוזיל את דמי הניהול.

ככל שיעלה חשד שנעברה עבירה פלילית, להביא אותו לידיעת היועמ"ש.  גלי בהרב מיארה היועמ"ש, צילום: גדעון מרקוביץ

במכתב כתב הצרכן כי לאחר ביצוע העסקה ולפני שקיבל את דו"ח התוצאות של בדיקת החברה בענייניו, נודע לו כל שירותי החברה ניתנים באופן חינמי על ידי המדינה באתרים כמו "הר הכסף", "הר הביטוח" ו"אתר המסלקה הפנסיונית" וכי החברה מנצלת באופן ציני את בורותם של האזרחים בתחום. עוד ציין כי גם אותו יועץ פנסיוני, הוא לא אחר מאיש מכירות שמבקש להרוויח עוד מאותם אזרחים. הצרכן ביקש לסיים את התקשרותו עם החברה לאור האמור לעיל ולקבל את כל כספו חזרה, אך נציגי החברה לא הסכימו לבטל את העסקה.

מנכ"ל המועצה ציין בפנייתו כי בפרסומים יש הפרה לכאורה של חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים הקובע כי "מבטח או סוכן ביטוח לא יתאר תיאור מטעה עסקת ביטוח המוצגת לפני לקוח פלוני ולא יכלול תיאור מטעה בפרסום לציבור" . ״תיאור מטעה" הוא תיאור שיש בו כדי להטעות בעניין מהותי בעסקה וכי "שם המבטח או הסוכן" הוא עניין מהותי כאמור.

המועצה לצרכנות מבקשת מהמפקח על הביטוח להפעיל את סמכויותיו ולהטיל עיצום כספי על סוכני ביטוח שמפרים את הוראת החוק ולשקול לבטל לאותם סוכנים את הרישיונות או להתלותם. זאת, מאחר ויש בפעולה זו משום פגיעה במהימנותו של סוכן הביטוח.

עו"ד פינשטיין, מנכ"ל המועצה לצרכנות מבקש בשל חומרת התופעה והחשש לפגיעה בציבור גדול של צרכנים, לבדוק את הנושא וככל שהבירור יעלה חשד שנעברה עבירה פלילית, להביא אותו לידיעת היועצת המשפטי לממשלה.

מרשות שוק ההון נמסר בתגובה :
״רשות שוק ההון פועלת במספר דרכים למיגור התופעה. רק לאחרונה הטילה הרשות עיצום חסר תקדים בסך של 981,360 שקלים על סוכנות מיי אדוויס שלא פעלה לפי הוראות הדין. יתרה מכך, בחודש שעבר פרסמה הרשות אסדרה בחוזר שירות החל על בעלי רישיון הקובעת כי על בעל רישיון חלה חובה ליידע את לקוחותיו על כך שהמדינה מעניקה להם ממשק דיגיטלי לבירור אודות כספיהם והביטוחים שברשותם ללא עלות בהר הכסף ובהר הביטוח או בעלות של 20 שקלים באמצעות המסלקה הפנסיונית. כמו כן, במסגרת אותו חוזר חייבה הרשות את בעלי הרישיון לציין בפרסום את שמם ואת מספר הרישיון כפי שהוא מופיע ברישיון שניתן להם על ידי הרשות, וזאת על מנת לאפשר לאזרח לזהות האם מדובר בבעל רישיון מוסמך או בגורם שאינו מורשה למתן שיווק או ייעוץ פנסיוני.

לעניין גורמים שאינם בעלי רישיון שמנצלים לרעה את הפלטפורמות שהעניקה הרשות לציבור, אנו פועלים בשיתוף עם הרשות להגנת הצרכן, המשטרה והמשרד לשוויון חברתי למיגור התופעה. טוב היה אם המועצה הארצית לצרכנות הייתה פועלת בשיתוף עם הרשות למיגור התופעה בפרט אל מול גורמים שאינם בעלי רישיון ולפיכך לרשות אין סמכות לפעול כנגדם.

אנו ממליצים לציבור להיעזר בפלטפורמות שהמדינה מעניקה ולא למסור פרטי זיהוי לאף גורם שאינו מוכר לכם ופונה ללא שהסכמתם לכך מראש!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...