יש לי ארץ אחרת: "יוקר המחיה הכניע אותנו, מעדיפים לעזוב"

המציאות הכלכלית העגומה מאלצת לא מעט משפחות לחשב מסלול חיים מחדש: "זו לא גזירת גורל לגור פה" • גם אלו שחפצו בעלייה לאחר שנים רבות בנכר שינו את דעתם ונשארים: "לא נחיה במדינה כל כך יקרה"

צילום: GettyImages

מדובר באחת מהדילמות המוסריות ביותר שאופפות לא מעט אזרחים מימי קום המדינה, ודווקא בישראל גרסת 2022 הפכה להיות למהותית ולכזו שמעסיקה לא מעט משפחות שיכולות לבצע את המהלך: האם להישאר או לנסות לשדרג את החיים שלהם במדינה אחרת? יצחק רבין ז"ל כבר קרא להם "נפולות של נמושות", שאר המבקרים בטוחים שמדובר באקט לא ציוני ושמולדת לא עוזבים - לא משנה כמה יקר לכם בסופר, אך המציאות הכלכלית, בייחוד בשנה האחרונה, ויוקר המחיה שמאיים לשבור שיאים נוספים, הולכים ומובילים עוד ועוד משפחות לתובנה בלתי נמנעת.

"אנחנו מאוד אוהבים את המדינה, שלא יהיה לאף אחד ספק, אבל בעוד שלושה חודשים אנחנו מהגרים ללוס אנג'לס", מצהירים בהססנות מסוימת בני הזוג חסון מראשון לציון. שני ההורים, בשנות ה־40 המוקדמות, ושלושת ילדיהם הקטנים נכנעו לסיזיפיות הכלכלית בארץ הקודש ומעדיפים את הוורסיה של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

"באמת שניסינו לתקוע יתד במדינה", מסביר ל', אב המשפחה, "אבל יוקר המחיה פה לא מאפשר לנו לנהל את החיים שאני רוצה עבורי ועבור הילדים שלי. המחיה פה היא בלתי אפשרית - מהקניות, דרך החוגים ועד לחשבונות, פשוט אי אפשר להתקיים. על חלום הדירה ויתרנו מזמן, אבל גם מחירי השכירות חסרי כל פרופורציה".

ולמה אתה משוכנע שבארצות הברית הסיפור שונה?

"שונה לחלוטין. יש לי אח שגר שם כבר 20 שנה, ואני יודע דרכו כמה הכל הרבה יותר פשוט וכמה המחיה שם היא אחרת כל עוד אתה כמובן עובד קשה ומצליח לייצר משכורת ראויה. בישראל לכסף אין ערך, מתחילים כל חודש במינוס של אלפי שקלים. כדי לנסות לייצר פה איכות חיים ראויה, שני בני הזוג צריכים להרוויח יחד לפחות 30 אלף שקלים בחודש".

יקר לנו מדי

משפחה נוספת שהחליטה בשנה האחרונה לארוז את הפקלאות ולהסתגל לניחוח אירופי במקום מצב הצבירה המזרח־תיכוני היא משפחת קרני מר"ג, שתעבור לברלין מייד אחרי החגים - כרטיס לכיוון אחד, למי שתהה.

מטוס (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

"החלטנו לנצל את הדרכון האירופי של בעלי ולנסות חיים חדשים במדינה אחרת", מסבירה שני, אם המשפחה. "יש לנו שני ילדים קטנים, ואני לא חושבת שאפשר להעניק להם פה את העתיד הכי טוב שאפשר. אני יודעת מה אומרים וכל הביקורת על ברלין וגרמניה, וזה לא משהו שלא חשבנו עליו, אבל אנחנו בזמנים אחרים ובטוחים ששם נוכל להעניק לעצמנו חיים טובים יותר.

חזרה? שכחו מזה

"חייבים לשים את הקלפים על השולחן - יוקר המחיה ומה שקרה פה בשנה האחרונה פשוט שבר אותנו. אני אפילו לא מדברת על המציאות הביטחונית המורכבת פה. כל יום משהו אחר מתייקר, מחירי הדירות זה כבר בדיחה מהולה בעצב. זו לא גזירת גורל לגור פה".

יוקר המחיה והעתיד הלוט בערפל גורמים - שלא לומר מכתיבים - ללא מעט משפחות לנסות להגר למדינה אחרת. אך יש גם משפחות שחיות שנים ארוכות בנכר שפנטזו על חזרה למולדת והחליטו לגנוז את החלום בעקבות השתוללות המחירים כאן.

"כבר כמה שנים שאנחנו מתכננים את החזרה שלנו לישראל, אבל החלטנו בסוף להישאר במיאמי", מספרים בני הזוג ברנס שחיים בארצות הברית כבר 15 שנה. "הילדים קצת גדולים ורצינו שיתבגרו בארץ, אבל כשאנחנו רואים כמה המצב מורכב שם כלכלית וכמה קשה להתקיים בארץ, החלטנו שזה לא רעיון כזה מוצלח. פה בארצות הברית אתה יכול לנהל אורח חיים שבישראל נקרא אורח חיים של עשירים בלבד. ממש לא מתחשק לנו לחזור אחורה ולכן מעדיפים להישאר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר