בדיקת "ישראל היום": באילו שכונות מחיר הדירה הוכפל בתוך חמש שנים?

מיזמי "מחיר למשתכן", המשווקים כעת בשוק החופשי, מציגים עלייה משמעותית - וכך גם בהתחדשות העירונית • בשכונה המובילה - הפרש של 99% בין המחיר ב-2017 לזה ב-2022

אתר בנייה (לתמונה אין קשר לידיעה), צילום: יהושע יוסף

קצב עליית מחירי הדירות בישראל הוא קרוב ל־20% בשנה. עלייה מאסיבית זו משאירה זוגות צעירים רבים ללא יכולת לרכוש דירה, במיוחד כאשר מדובר באזורי הביקוש. עם זאת, קצב דהירת הנדל"ן מייצר גם לא מעט הזדמנויות עסקיות, שלא מצריכות הון עצמי גבוה במיוחד.

בדיקה חדשה שביצעה שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין עבור "ישראל היום" בחנה מי הן השכונות הצומחות בישראל בחמש השנים האחרונות מבחינת מחירי הדירות. לפי הבדיקה, המבוססת על נתוני רשות המסים לעסקאות מכירה של דירות 4 חדרים שדווחו בין השנים 2017 ו־2022, עליית מחירי הדירות במרבית השכונות הצומחות עמדה על יותר מ־50%.  

בוגין מציינת כי "מרבית השכונות שנבדקו הן כאלה שעברו תהליכי התחדשות עירונית משמעותיים. ההשפעות של תהליכים אלו אינן מסתיימות רק בבניית מגדלים חדשים ובשימוש נכון וראוי יותר במשאב הקרקע, אלא שההתחדשות העירונית מובילה לשדרוג נרחב של תשתיות השכונה - הוספת מבני ציבור, בתי ספר, גני ילדים, מרכזים מסחריים, ועוד. כל אלו באים לידי ביטוי במחירי הדירות באותן השכונות ובשינוי מאפייני קהל הרוכשים.

השכונות הצומחות,

בוגין מסבירה כי "השכונות, ששווקו בתחילה תחת התוכנית 'מחיר למשתכן' וכיום משווקות בשוק החופשי, מציגות עלייה משמעותית, שכן מחירי הדירות של הפרויקטים הראשונים בתוכנית היו נמוכים מאוד. גם שכונות שהבנייה בהן היתה עם ייעוד מלא לשוק החופשי מציגות קפיצת מחירים גדולה בדומה לשכונות שעברו התחדשות עירונית.

"כך לדוגמה ברחובות, שכונת חצרות המושבה, שנחשבת לשכונה חדשה יחסית עם מגדלים מודרניים, מציגה עלייה מתמדת של מחירי הדירות בשנים הללו. "אני צופה כי מחירי הדירות בשכונות שנמצאות בהליכי התחדשות עירונית בגוש דן ומצויות בקרבה לתחנות הרכבת הקלה יציגו קפיצה משמעותית נוספת בשנים הקרובות".

"לוד כמקרה מבחן"

שמוליק לוי, מנכ"ל ובעלים קבוצת אמבסדור, המתמחה בייעוץ ובשיווק לחברות נדל"ן, מוסיף: "שכונת אחיסמך בלוד, שמובילה בנתונים, היא ללא ספק מקרה מבחן לתהליך הצמיחה והפיתוח שעובר על העיר בשנים האחרונות. "אותה עיר, שסבלה מסטיגמה וממיצוב שליליים, הפכה מבוקשת בקרב זוגות צעירים ומשפחות, ועליות המחירים שאנו רואים לאורך חמש השנים האחרונות משקפות זאת.

"בהתאם לכך, אנו צופים שהשכונות החדשות הנבנות ומשווקות בלוד כיום - נופי בן שמן והרובע הבינלאומי - שיוסיפו לעיר כ־15 אלף יחידות דיור חדשות, חלקן מיועדות לזכאים, ייהנו גם הן מקפיצה משמעותית בביקושים ובמחירים, זאת לאור נתוני הפתיחה שלהן.

"מדובר בשכונות חדשות ומודרניות, מעין מיני־ערים עם איכות חיים גבוהה, שהדירות בהן משווקות במחירים נגישים משמעותית באופן יחסי למרכז הארץ, ובכך עתידות להפוך לאלטרנטיבה מועדפת למגורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר