דירות בבנייה בלוד (ארכיון) | צילום: יהושע יוסף

דו"ח האוצר חושף: זה השכר הממוצע של רוכשי הדירה הראשונה במרכז

על פי הדו"ח של הכלכלנית הראשית, השכר הממוצע למשק בית של רוכשי דירה ראשונה באזור המרכז בחודש יוני עמד על 20.2 אלף שקל ברוטו • במקביל, ממצאי הדו"ח מצביעים על המשך התקררות בשוק הנדל"ן

השכר הממוצע למשק בית של רוכשי דירה ראשונה (בשוק החופשי) באזור המרכז בחודש יוני עמד על 20.2 אלף שקל, ברוטו לחודש - כך עולה היום (שני) מהדו"ח של הכלכלנית הראשית.

שכר זה נמוך נומינלית ב-12% מהשכר הממוצע של רוכשי דירה ראשונה באזור זה לפני שלוש שנים. זאת, בעוד מחירי הדירות שרכשו הזוגות הצעירים באזור זה בחודש יוני השנה עלו ב-36% בממוצע באותה תקופה.

ניתוח דומה שערכו באוצר בחודש מאי, בקרב רוכשי דירה ראשונה באזור ב"ש, עלו גם כן ממצאים המרמזים על עלייה משמעותית במינוף של הזוגות הצעירים, אולם פערי השכר בין הרוכשים במאי 2022 לעומת מאי 2019 היו נמוכים משמעותית מאשר אלו שנרשמו באזור המרכז.

אתר בנייה בדרום תל אביב., צילום: Ewave Nadlan

לחילופין, ממצאים אלה יכולים להצביע כל תמיכה כספית גבוהה יותר של הורי הזוגות הצעירים הרוכשים את דירתם במרכז, לעומת מי שרוכשים את דירתם הראשונה בפריפריה.

עוד עולה מהדו"ח כי בעיר ת"א נרשם גידול חד של 18% ברכישות דירה ראשונה בחודש יוני בהשוואה ליוני אשתקד, לאחר שבשלושת החודשים הקודמים נרשמה ירידה ברכישות אלו.

בת"א נרשם גידול חד של 18% ברכישות דירה ראשונה, צילום: Shutterstock/אפיקים38

ייתכן שמבצעי מכירות של מספר קבלנים תרמו לזינוק זה ברכישות הצעירים באזור ת"א (63% מהדירות שרכשו היו דירות חדשות). כמו-כן, תל-אביב בולטת בשכיחות יחסית גבוהה של רוכשים המועסקים בענף ההייטק (כרבע מהרוכשים), כששכרם הממוצע עמד על 58.6 אלף שקל, גבוה כמעט פי שניים מהשכר הממוצע של כלל רוכשי דירה ראשונה באזור זה בחודש יוני.

צניחה במספר העסקאות

ממצאי הדו"ח של הכלכלנית הראשית מצביעים על המשך התקררות בשוק הנדל"ן. לפי הדו"ח, בחודש יוני נמשכה מגמת הירידה בסך העסקאות ואף העצימה. סך העסקאות עמד על 10.5 אלף (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה חדה של 24% בהשוואה ליוני אשתקד. זהו שיעור הירידה החד ביותר מאז מאי 2020, אשר הושפע מפרוץ מגפת הקורונה.

רכישות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1.6 אלף דירות בלבד, ירידה חדה בשיעור של 43% בהשוואה לחודש יוני אשתקד. זהו שיעור הירידה החד ביותר ברכישות המשקיעים מאז חודש דצמבר האחרון, החודש הראשון שלאחר העלאת מס הרכישה. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 16%, נמוך בשלוש נקודות אחוז בהשוואה ליוני אשתקד.

הדו"ח מצביע על התקררות בשוק הנדל"ן, צילום: יהודה פרץ

מבחינת העדפות המשקיעים, מהדו"ח עולה כי עשר הערים המובילות ברכישות המשקיעים בחודש יוני היו תל אביב, חיפה, ירושלים, באר שבע, בת ים, אשקלון, אילת, רמת גן, ראשון לציון ורמת השרון.

בהשוואה להעלאת המס הקודמת ביוני 2015 נמצא כי ממוצע רכישות המשקיעים בשבעת החודשים שלאחר העלאת המס נמוך ב-5% בהשוואה לזו שנרשמה לאחר העלאת המס הקודמת (בסוף יוני 2015). עוצמת הירידה ברכישות המשקיעים גבוהה אף היא ב-5 נקודות אחוז בהשוואה להעלאת המס הקודמת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו