הממשלה יכולה וצריכה לעצור את העלייה במחיר הדלק

אין אפשרות לשלוט במצב הנפט העולמי, אך לממשלה יש יכולת השפעה לא מבוטלת בכל הנוגע למיסוי על הדלק • ממשלת ישראל הנוכחית יכולה להתגאות בהישגים ברמת המקרו, אולם יוקר המחיה הולך ומאמיר

מחיר הדלק ממשיך לעלות, צילום: יהושע יוסף

מחיר ליטר בנזין מתקרב בצעדי ענק לשיא כל הזמנים, שנרשם בשנת 2012 ועמד על 8.25 שקלים לליטר, ואם הממשלה לא תעשה דבר כדי למנוע זאת, לא מן הנמנע כי כבר בחודש יולי נשלם על ליטר בנזין יותר מ־8 שקלים.

עיקר העלייה מוסבר, כמובן, על ידי זינוק במחירי הנפט. מחיר החבית הגיע אתמול לרמה של 120 דולר לליטר, ולפי הערכות בשוק, לא ייעצר כאן. זאת, על רקע השפעות המלחמה והסנקציות שמדינות המערב מקדמות מול רוסיה, יחד עם העלייה בביקוש העולמי לנפט בחודשי הקיץ - שכן יש יותר טיסות. כלומר, השיא במחירי הנפט וגם במחירי הדלק עדיין לפנינו, ככל הנראה.

ניתן לשלוט במיסוי

נכון שאין ביכולתה של ממשלת ישראל לשלוט במצב הנפט העולמי, אך יש לה יכולת השפעה לא מבוטלת בכל הנוגע למיסוי על הדלק. בשל העלייה במחיר הנפט החלק של המיסוי אמנם ירד בחודשים האחרונים, אך עדיין נותר גבוה ותופס כ־50% מהמחיר לליטר.

מחיר הדלק משפיע דרמטית על יוקר המחיה הגבוה ממילא בישראל, וכאשר מחיר הדלק עולה בחדות האזרח נפגע פעמיים - גם בשל העלייה בהוצאות תחבורה של משקי הבית, וגם בשל העלייה במחירי המוצרים, משום שהעסקים מגלגלים את העלייה בהוצאות לצרכנים.

יש למדינה עודף תקציבי מתחילת השנה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ממשלת ישראל הנוכחית יכולה להתגאות בהישגים חסרי התקדים בכלכלה הישראלית ברמת המקרו (העלייה בצמיחה, צמצום הגירעון, ירידה באבטלה ועוד), אבל כאשר מסתכלים ברמת המיקרו המצב שונה לחלוטין - יוקר המחיה מתקדם לנקודות שיא בצעדי ענק.

לנוכח התייקרויות אלו והצפי כי דמי השכירות יעלו בחודשים הקרובים, מדד המחירים לצרכן של החודשים הקרובים צפוי להמשיך לעלות בקצב גבוה. ישראל לא מיוחדת מהבחינה הזאת בהשוואה בינלאומית, ואף רמת עליית המחירים בה עוד מתונה יחסית. עם זאת, ישראל נכנסת לגל ההתייקרויות הנוכחי עם רמה גבוהה יותר של יוקר המחיה - כאשר מרבית מוצרי הצריכה הבסיסיים יקרים יותר בעשרות אחוזים מאשר במדינות ה־OECD.

כמו שהממשלה ידעה להוביל את ישראל להישגים חסרי תקדים בזירת המקרו (ויש שיגידו לשמר את ההישגים של הממשלה הקודמת, אבל לא על כך הדיון), חשוב שתדע למנף את המצב הטוב הזה כדי לספוג את התייקרות האנרגיה.

הירידה הקודמת במחיר הדלק בחצי שקל, שעליה החליט שר האוצר לפני חודשיים, עלתה למדינה כ־800 מיליון שקלים למשך רבעון. לא משהו שהממשלה לא יכולה לעמוד בו, במיוחד לאור העובדה שהגירעון השנתי ירד לרמה כמעט אפסית ויש עודף תקציבי מתחילת השנה למדינה. במילים אחרות - יש לה את המשאבים ואת היכולת להוריד שוב את מחיר הדלק.

ואגב, לא מדובר במצב חסר תקדים - בשנת 2012, כאשר מחירי הדלק חצו את הרף של 8 שקלים לליטר, נתניהו הורה על שלוש הוזלות ברצף, שהסתכמו בהוזלה של 65 אגורות לליטר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר