הראפיד של סקודה ואחותה מבית, הסיאט טולדו, הן תת משפחתיות חדשות המגיחות היישר ללב הסגמנט הלוהט הזה. הראפיד, הראשונה מהצמד שמתייצבת בארץ, מוצעת החל מ־103,000 שקלים ל־1.2 ליטרים מוגדש עם תיבת הילוכים ידנית, ובעתיד תוצע גם גירסת דיזל, 1.6 ליטרים. אם תרצו תיבה אוטומטית, תצטרכו כבר לבחור ב־1.4 ליטרים - שלכם החל מ־115,000 שקלים. כל הדגמים עם 6 כריות אוויר וציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק המעודכן של יורו NCAP.
לראפיד יש הפנים המוכרות של סקודה. העיצוב לא מרגיש חדיש במיוחד, אבל הוא נאה כשלעצמו ופנסי הערפל המגודלים מוסיפים למראה. מבפנים פוגשים שמשה קדמית מעט נמוכה שתפריע יותר לגבוהים. תנוחת הנהיגה בסדר, אבל מושב הנהג קצר למדי, ולא ממש נוח בתחושה הראשונית, אף שעם הקילומטרים מתרגלים אליו. תא הנוסעים שחור כמעט לחלוטין ונראה בסדר, אבל שליחת יד מגלה איכות חומרים בסיסית. רמת האבזור ממוצעת לגירסת כניסה וכוללת מערכת קול מקורית עם שליטה מההגה, מראות חשמליות וחלונות חשמליים שיענו הכי טוב להגדרה שניים פלוס אחד פלוס אחד. למה? כי לנהג יש שליטה בשני החלונות מלפנים ואילו מאחור יש כפתור בכל דלת. מוזר.
מעבר למושב האחורי מראה שבתכנון נכון אפשר להשיג הרבה - מרווח הברכיים מעולה, גם לגבוהים, ורק מרווח הראש יהיה מעט חסר (אם אתם עוברים את ה־180 ס"מ). מצד אחר, המושב צר ויתאים לשני אנשים בוגרים בלבד.
כוח להמונים
לראפיד מנוע 1.4 ליטרים מוגדש המספק 122 כ"ס ו־20.4 קג"מ הזמינים מסל"ד נמוך ותיבת ההילוכים בעלת מצמד כפול עם 7 יחסי העברה. הביצועים נמרצים - הראפיד שמחה להאיץ אם רק תבקשו, ונמליץ לממהרים באמת לבחור במצב הספורט בתיבה. אם כי גם במצב הרגיל היא בהחלט עובדת יפה - וכן, קצת־קצת מתבלבלת בעיר. בכל הקשור לצריכת דלק הראפיד הרשימה עם 18.5 ק"מ לליטר בנהיגה רגועה מחוץ לעיר ובסך הכל בימי המבחן עמדה צריכת הדלק על 13 ק"מ לליטר. בהקשר ישיר לצריכת הדלק, אם תרצו לתדלק את הראפיד תגלו שפתיחת מכסה התדלוק מתבצעת עם מפתח ההנעה, מה שלא נתקלנו בו כבר מזמן ברכב חדש. במבחן הנוחות העירונית הראפיד הבהירה די מהר שזו לא אחת מנקודות האור שבה. בעיר הנוחות סבירה, אבל ברגע שפוגשים בור או בליטה בכביש, היא פשוט מעבירה חבטה מורגשת לתא הנוסעים. כאשר המהירות עולה - המצב מעט משתפר, ומחוץ לעיר הוא טוב עוד יותר. שם היא גם לא מחבבת את השיבושים החדים ומרגישה קצת עסוקה ברוב הזמן, אבל מתמודדת יפה עם שיבושים גדולים.
בכל הקשור לרעשים, מחוץ לעיר הורגשו רעשי רוח וכביש ככל שהמהירות עלתה. שום דבר נורא, אבל מורגש. עוד התגלה כי ההגה קל למדי וזוויות הגלגול בולטות, אך התנהגות הכביש טובה בסך הכל.
סיכום
סקודה ראפיד מביאה לקטגוריית התת־משפחתיות אס חזק בדמות ביצועים וחיסכון בדלק שמספק המנוע המוגדש שלה. אחר כך היא מוסיפה גם מרווח נאה, במיוחד מאחור, ותא מטען עצום. ואולם היא מרגישה פחות שלמה ממשפחתית "קלאסית" ולכך מתווספים גם נושא הנוחות החסרה ומוזרויות האבזור. נושא המחיר מציב את הראפיד, כמו את שאר אחיותיה לקטגוריה, בבעיה. במחירן הנוכחי, תמורת תוספת מחיר של כעשרה אחוזים תוכלו לקנות משפחתית בגודל מלא - איכותית, נעימה ופשוט טובה יותר.
* * *
סקודה ראפיד | תעודת זהות
דגם: TSI1.4 DSG
מנוע: 4 ציל', 1,390 סמ"ק
הספק: 122 כ"ס ב־5,000 סל"ד
מומנט: 20.4 קג"מ ב־1,500 סל"ד
בסיס גלגלים: 260 ס"מ
מהירות מירבית: 206 קמ"ש
תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש: 9.5 שנ'
מחיר: 114,900 שקלים
מנוע, מרווח
מחיר קרוב מדי למשפחתית רגילה
* * *
פחות דלתות
לאחר השקת הקיה סיד מתחילה היבואנית בשיווק גירסת שלוש הדלתות האופנתית שלה, הפרו־סיד. מבחינה טכנית, הפרו־סיד דומה למדי לגירסת ה־1.6 ליטרים מחומשת הדלתות. ההבדל העיקרי הוא כמובן במראה הספורטיבי יותר, שנובע ממרכב שלוש הדלתות וכמובן גם מהנמכת קו הגג ב־4 ס"מ ומתוספות קוסמטיות היקפיות שתורמות למראה. הפרו־סיד מאובזרת
ברמה גבוהה יותר מאחותה מחומשת הדלתות ותוצע רק ברמת גימור אחת
במחיר 136,000 שקלים.
* * *
פחות שקלים
עדכוני מחיר שפורסמו על ידי שברולט ישראל מגלים ירידה קלה במחירה של המשפחתית של היצרן האמריקני. מחירה של שברולט קרוז בגירסת הסטיישן, עם מנוע 1.8 ליטרים (140 כ"ס), ירד ל־123,000 שקלים, במקום 128,000 שקלים בעבר. הקרוז סדאן, עם חבילת הפלטיניום, תעלה כעת 121,000 שקלים לעומת 126,000 שקלים. גירסת חמש הדלתות תעלה ברמת הפלטיניום 119,000 שקלים לעומת 125,000 עד כה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו