קניתם? צר לנו, אבל אתם בבעיה
הבקשה של חברת בטר פלייס למנות לה מפרק זמני היא בשורה קשה לחברה עצמה, למאות עובדיה ובעיקר ללקוחות. אבל לא הכל בהכרח אבוד, לפחות לא בטווח המיידי. הנה מדריך קצר.
מגישה: דניאל רוט, עריכה: רן מידן, הפקה: בת חן הולנדר, צילום: פז בר, הלבשה: מנגו
מה יקרה ללקוחות החברה?
לא ברור. בחברה אמרו אתמול כי רק עם מינוי המפרק הזמני ייקבע מתווה הפעולה, וזה יקרה בימים הקרובים. ברור שלחברה יש קרוב ל־19 מיליון דולרים בקופה, אבל גם חובות במאות מיליוני דולרים. הלקוחות נחשבים לנושים של החברה, אבל הם צריכים לעמוד בתור עם העובדים, הבנקים, הספקים, והרשימה מן הסתם לא נגמרת כאן.
אז אם יש לי רכב, "הלך עלי"?
לא בטוח. בחברה אמרו שבכוונתם להתאמץ ולהשאיר את השירות שלהם זמין כמה שיותר זמן. ככל הנראה עמדות הטעינה ייפגעו פחות. השאלה הגדולה היא בנוגע לסוללות של בטר פלייס, שנמצאות בבעלותה, ומערכות ההחלפה שלהן, שיושבות על נדל"ן יקר שהמפרק עשוי לרצות לממש. בתרחיש הפסימי: הפעילות תופסק בתוך שבועות עד חודשים. בתרחיש האופטימי: המפרק ישאיר את פעילות החברה ללקוחות עד למציאת פתרונות סבירים עבורם.
אני עובד של החברה. מה יקרה איתי?
ככל הידוע, בחברה ניסו לשדר אתמול כי בינתיים הכל נמשך "כרגיל" עד כניסת המפרק לפעילות. נראה שמרבית העובדים יפוטרו מהחברה, אם כי לחלק מהעובדים יוצע להמשיך לעבוד לצורך שמירה על רף הפעילות שייקבע לשירות הלקוחות הקיימים. הדברים טרם נידונו במצבה החדש של החברה.
האם המדינה תפסיד מהפרשה?
את בטר פלייס מימנו גופים פרטיים: החברה לישראל, בנקים וגופי השקעה זרים. המדינה סיבסדה חלקים מהפרויקט באמצעות הקטנת נטל המס על המכוניות החשמליות וסיוע בהליכי תקינה.
ואולם, לא צפויים הפסדים לקופה הציבורית, מעבר לעובדה המצערת שהמיזם, שהיה בו גם מסר נגד הנפט הערבי - כשל.
האם אפשר להמיר את המכונית החשמלית למכונית מונעת בנזין?
לא. המכונית תוכננה כך שפעילותה תהיה מבוססת לחלוטין על מערכת הנעה חשמלית. אם רוצים להפעיל אותה באמצעים אחרים, אפשר באותה מידה, ועם פחות טרחה, לנסות לרתום אותה לסוסים.
* * *
סופו של החזון? חמש שנים אחרי שהוקמה והבטיחה עתיד חשמלי וירוק יותר על הכבישים, הגישה אתמול חברת הרכב החשמלי בטר פלייס בקשת פירוק לבית המשפט המחוזי בת"א. מאות עובדים צפויים לאבד את פרנסתם, ולקוחות רבים נותרו אובדי עצות.
בבקשה לבית המשפט ציינה בטר פלייס כי "לנוכח אי הצלחת סבב גיוס הממון האחרון ולנוכח היעדר משאבים מספקים להמשך הפעילות", היא מבקשת את עזרת בית המשפט כדי "להבטיח לעובדים, ללקוחות ולבעלי החוב את מימוש הזכויות באופן המיטבי נוכח המשאבים שנותרו".
בדיעבד נראה שהכתובת היתה על הקיר. בשבעת החודשים האחרונים הודח המנכ"ל העולמי ומייסד החברה, שי אגסי, מתפקידו, המנכ"ל שהחליף אותו עזב גם הוא וכמוהו עשה גם מנכ"ל החברה בישראל, משה קפלינסקי; כוח האדם והפעילות בעולם צומצמו, ואתמול, אחרי שהחברה האם, החברה לישראל, לא הצליחה לגייס מימון, הגיעה הבקשה לפירוק.
דירקטוריון החברה הוציא אתמול הודעה שבה נכתב: "מאמצינו לממש חזון אוניברסלי שמטרתו לנתק את התלות באנרגיה המזהמת, לא צלח. ברצוננו להודות לכל אלה אשר האמינו בדרך ונטלו בה חלק, בייחוד ללקוחות החברה ולעובדיה הנאמנים". מנכ"ל בטר פלייס הנוכחי, דן כהן, אמר בשיחה עם עיתונאים: "זה יום עצוב לעובדים, ללקוחות, לספקים ובעיקר לבעלי המניות ולדירקטוריון של החברה. לצערנו, אחרי שנה בשלב המסחרי נוכחנו כי למרות שביעות הרצון הרבה של הלקוחות מהמוצר, הוא לא התקבל בצורה מספקת בציבור הרחב ולא זכה לרוח גבית מספקת מיצרניות הרכב".
החברה מעסיקה 320 עובדים, ומשמעות הפירוק היא פיטורים של רבים מהם. מאות מהעובדים כבר פוטרו במסגרת תוכנית התייעלות. אתמול הגיעו העובדים לעבודה במתחם בראש העין אחרי שקיבלו הודעה באי־מייל מההנהלה על בקשת הפירוק. בהודעה נאמר כי עד למינוי מפרק ימשיכו העסקים להתנהל כרגיל. "תחנות ההחלפה (של הסוללות) עובדות, אנשים ממשיכים לוודא שהמערכות פועלות, אבל הכל בהקפאה", אמר אחד העובדים. "זה מאוד כואב שסוגרים חברה שהיתה אמורה להביא מהפך בתחבורה", אמר עובד אחר. "אנחנו עדיין מקווים שהמפרק ימצא דרך להמשיך להפעיל את החברה".
"היה פה מחטף"
אבל השאלה הגדולה באמת היא מה צופן העתיד ללקוחות החברה, שאתמול עמדו בפני שוקת שבורה. "הבענו אמון בחברה והם עשו לנו תרגיל", אמר טל מור מבנימינה, שרק ביום חמישי הוזמן לבוא לאסוף את הרכב שרכש ואתמול כבר התבשר שהתקנה של עמדת טעינה בביתו מבוטלת. "פירוק חברה לא קורה בן לילה. אין ספק שהיה פה מחטף והתחושה שעובדים עליך אינה תחושה נעימה". יובל היימן מיקנעם המושבה רכש רכב לפני שבועיים וחצי. "חברה כזו לא נסגרת ב־24 שעות והנציגים של בטר פלייס המשיכו למכור חבילות מתוך ידיעה שהאנשים שמולם לא יקבלו את הסחורה", התרעם אתמול, "אני לא מאשים את אנשי המכירות שמכרו לנו, אבל איפה ההנהלה? יש לזה מילה בעברית, לא? ואני מקווה שיחזירו לנו את הכסף, זו החובה שלהם כלפי האזרחים שסמכו עליהם והאמינו בהם".
בבטר פלייס עדיין לא יודעים כיצד יפצו את הלקוחות. "במיידי נעשה כל שביכולתנו כדי לשרת את כל הלקוחות ולתפעל את הרשת עד להחלטה שתתקבל על ידי המפרק", אמר אתמול כהן, "הלקוחות מאוד קרובים אלינו, הם אימצו אותנו והיו מאוד מרוצים". מבטר פלייס נמסר עוד ש"הנהלת החברה תמליץ למפרק הזמני כי ייתן את דעתו לאלתר לפיצוי לקוחות החברה ועובדיה והמשך הפעלת הרשת".
גורמים בענף התשתיות העריכו אתמול כי לאחר שיחלו הליכי הפירוק, תנסה החברה לשמר בחודשים הקרובים את שירות הלקוחות. ייתכן כי עמודי הטעינה ותחנות החלפת הסוללה יישמרו לפרק זמן ארוך יותר.
אגסי לא הגיב
פרופ' סיני דויטש, המשנה לנשיא המכללה האקדמית נתניה ומומחה לדיני הגנת הצרכן, אמר אמש: "המכונית החשמלית של בטר פלייס לא יכולה לפעול ללא תחנות ההטענה של החברה והשירות הניתן על ידיה, ולכן שירות הוא חלק אינטגרלי מהעיסקה. מכאן שסגירת תחנות שירות של החברה היא הפרה יסודית של החוזה, ולקוחות החברה יוכלו לדרוש את כספם המלא בחזרה".
שי אגסי, איש החזון, המייסד אך גם המנכ"ל המודח, לא הגיב אתמול להתפתחות. בקיר הפייסבוק שלו נכתבו הודעות תמיכה והבעת צער על סגירת בטר פלייס.
אולי גם אהוד אולמרט היה בין המנחמים, שכן ראש הממשלה לשעבר היה אחד התומכים הנלהבים של אגסי ופרויקט בטר פלייס ואף קידם אותו בממשלה.
חזי שטרנליכט, נצחיה יעקב, ואילן גטניובהכנת הידיעה השתתפו שלומי דיאז ושלמה צזנה* * *
קנה ונפגע
מרגיש מרומה, רוצה תשובות
אני גר ביקנעם המושבה ועובד בתל אביב וכל השנים נסעתי ברכבי דיזל מזהמים ויקרים. מה הפלא שכאשר גיליתי שיש מבצע מדהים בבטר פלייס של רכישת רכב במחיר נמוך, זה נשמע לי כמו דיל חלומי. כעצמאי, ולנוכח הגזירות הכלכליות, אני מחפש כל דרך לחסוך כסף והדיל נראה לי דרך נהדרת. הרגשתי בר מזל.
חלק מחבריי צחקו על החלום הירוק. מצד אחר, ארבעה חברים וגם בני משפחה קנו לפניי את הרכב, ומאלה שנוסעים בו כבר כמה שנים קיבלתי מחמאות אדירות על איכות השירות ועל הרכב החסכוני והמדהים. אני מודה: אף שקיננו בי מעט ספקות בדבר עתיד החברה, כשפניתי לבטר פלייס נאמר לי שיש משקיע ושהעתיד נראה ורוד, או יותר נכון ירוק.
בערב שבועות שילמתי 27 אלף שקלים כמקדמה על הרכב, וממש בצאת החג החלו להתפרסם כתבות על בטר פלס. האמת? התחלתי להרגיש קצת מבולבל. לא הבנתי איך חברה מכובדת מעלה הצעות אטרקטיביות בזמן שעננה כבדה מרחפת מעליה. בשיחות עם אנשי מכירות הובהר לי שנמכרות מאות מכוניות במבצעים האלה ושמצב החברה מעולם לא היה טוב יותר, ונסחפתי עם האופוריה הזו.
עכשיו אני מרגיש קצת תמים, קצת מרומה ורוצה תשובות. כולנו דורשים תשובות.
איתן כהן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו