מה יקרה עם קרן הפנסיה שלי לאחר מותי?

כולם מקווים לחיות עד 120, אך קרן הפנסיה מציעה כיסוי ביטוחי גם למקרה של מוות בטרם עת חלילה. ביטוח השארים בקרן הפנסיה מאפשר לכם לדעת שלבן/ בת הזוג או לילדים עד גיל 21, תהיה הכנסה חודשית מקרן הפנסיה, גם אם החיים יקבלו תפנית לא נעימה. מה נותן ביטוח השארים ומה יוכלו השארים לקבל ומתי? בכתבה הבאה

צילום Shutterstock

החיסכון בקרן הפנסיה נועד בראש ובראשונה לאפשר לכם לקבל קצבת פנסיה לאחר הפרישה מעבודה. אך מה יקרה אם לא תצליחו להגיע כלל לגיל הפרישה, ומה עלול לקרות לכל הכסף שצברתם בחיסכון בקרן הפנסיה אם תלכו לעולמכם רק שנים ספורות לאחר הפרישה לפנסיה? קרן הפנסיה נותנת מענה גם למצבים לא נעימים אלה. כדי שתוכלו להיות סמוכים ובטוחים שיהיה שימוש טוב לקרן הפנסיה שלכם, חשוב להכיר את כל המצבים בהם מאפשרת קרן הפנסיה לבני המשפחה להשתמש בחיסכון שלכם במקרה פטירה בטרם עת. לגזור ולשמור.


מי בעצם יכול לקבל כסף מקרן הפנסיה שלכם לאחר לכתכם?


כדי לוודא שרק האנשים הנכונים יקבלו את החיסכון שצברתם בקרן הפנסיה, מלבדכם כמובן, ישנן שלוש הגדרות שרק מי שעונה עליהן יכול להיות זכאי לקבל קצבה או סכומי כסף כלשהם מקרן הפנסיה:


  1. שארים – הם בני המשפחה המיידיים שיכולים לבקש לקבל קצבה מקרן הפנסיה, אם חס וחלילה קורה לכם משהו. מדובר על בני הזוג שלכם לכל שארית חייהם, ילדים עד שיהיו בני 21, ילדים בעלי מוגבלויות אם ישנם לכל ימי חייהם, והוריכם.
  2. מוטבים – כאשר אין שארים שעשויים להיות זכאים לקבלת הכסף מקרן הפנסיה, הקרן תאפשר למי שאתם בחרתם והגדרתם מראש כמוטבים לבקש לקבל את הכסף.
  3. יורשים – כאשר אין שארים או מוטבים, היורשים החוקיים שלכם יהיו זכאים לקבל את הכסף שחסכתם.

מה קורה לקרן הפנסיה של מי שנפטר לפני הפרישה לפנסיה?


  • היה כיסוי ביטוחי פעיל בקרן הפנסיה בעת הפטירה

השארים של חוסך שנפטר בזמן שהיה עמית מבוטח – כלומר שהופקדו עבורו כספים לקרן והיה לו ביטוח שארים פעיל – יוכלו לבקש מקרן הפנסיה של החוסך קצבת שארים, כל עוד הם עונים להגדרה של שארים. זאת בתנאי שהסתיימה תקופת האכשרה של ביטוח השארים, או שסיבת המוות לא הוחרגה מהכיסוי הביטוחי, כחלק מחיתום רפואי שנערך לכם בקרן הפנסיה.


קצבת השארים מחושבת לפי גובה השכר שהיה מבוטח בקרן הפנסיה ולפי שיעור הקצבה המוגדר לבני הזוג במסלול הכיסוי הביטוחי שבחרתם מראש. למשל, אם השכר המבוטח של עמית בקרן הפנסיה היה 10,000 ש״ח ונבחר מסלול ביטוח המעניק לבת הזוג קצבת שארים של 60% מהשכר המבוטח, במקרה שהעמית ילך לעולמו תשלם קרן הפנסיה לאלמנה קצבת שארים של 6,000 ש״ח לכל ימי חייה. אם היו ילדים שגילם נמוך מ-21, כל אחד מהם יקבל את החלק היחסי מקצבת שארים בסך 4,000 ש״ח עד שיגיעו לגיל 21. סך הקצבאות לכל השארים יחד לא יעלו על סכום השכר המבוטח, כאשר סכום הקצבאות הכולל לא יהיה קטן מסכום החיסכון שנצבר בקרן הפנסיה שלכם ויכול גם להיות גבוה יותר. אם אין שארים, המוטבים – ובהעדרם כאמור היורשים – יוכלו לקבל רק את יתרת סכום החיסכון שנצבר בקרן ולא יהיו זכאים לקצבת שארים.


  • לא היה כיסוי ביטוחי פעיל בעת הפטירה

אם תלכו לעולמכם בטרם עת בזמן שביטוח השארים לא היה פעיל, בין אם מסיבה שלא בוצעו הפקדות לקרן או משום שבחרתם לוותר על ביטוח השארים, השארים שלכם יוכלו לקבל קצבת שארים המבוססת על סכום החיסכון שצברתם בקרן הפנסיה בלבד ובהתאם לגילם של השארים. אם אין שארים, המוטבים או היורשים יוכלו לקבל את יתרת הסכום שנצבר בקרן הפנסיה.


מה יכולים לקבל מקרן הפנסיה שאריו של הפנסיונר לאחר מותו?


כשתבקשו להתחיל לקבל קצבת פנסיה לאחר הפרישה, החיסכון שצברתם בקרן יעבור לזכות קרן הפנסיה. בתמורה, הקרן מתחייבת לשלם לכם החוסכים, שהופכים פנסיונרים למעשה, קצבת פנסיה בהתאם למאפיינים ולהעדפות שמילאתם בטופס בקשת הקצבה. בטופס זה יהיה עליכם להחליט אם תרצו להבטיח לעצמכם (או לבני משפחתכם) מספר קצבאות פנסיה מינימלי – בדרך כלל בין 60 ל-240 קצבאות מובטחות – וכן מה יהיה שיעור קצבת השארים שיוכלו בן או בת הזוג לקבל במקרה של פטירה, כאחוז מתוך קצבת הפנסיה שלכם.



צילום Shutterstock

 


  • אם כפנסיונרים בחרתם קצבאות מובטחות

ביקשתם לקבל מספר קצבאות מובטחות? קרן הפנסיה מחויבת לשלם אותן במלואן לכם או לשארים לאחר מותכם. אם תלכו לעולמכם לפני ששולמו לכם כל הקצבאות המובטחות, קרן הפנסיה תמשיך לשלם אותן לשארים. לאחר שיסתיימו, הקרן תתחיל לשלם קצבת שארים לבני הזוג ולילדים שמוגדרים כשארים. קצבת השארים שיקבלו בן או בת הזוג תהיה בשיעור של קצבת השארים שתבחרו (בדרך כלל 60%, אלא אם תגדירו אחרת). ילדיכם, הלא הם השארים שלכם, יתחלקו בשארית הקצבה עד ל-100% מסכום קצבת הפנסיה שתהיה לכם. אם אין שארים, המוטבים או היורשים יוכלו לקבל את סכום הקצבאות המובטחות שנותרו לכם.


  • אם לא בחרתם, או שהקצבאות המובטחות כבר הסתיימו

אם לא ביקשתם לקבל קצבאות מובטחות, או שכל הקצבאות המובטחות כבר שולמו במלואן בעודכם בחיים, לאחר מותכם קרן הפנסיה תשלם לשארים קצבת שארים בלבד. גובה קצבת השארים לבני זוג יחושב באופן דומה, לפי שיעור קצבת השארים שבחרת בעודכם בחיים. אם אין שארים, המוטבים או היורשים לא יהיו זכאים לקבל קצבאות כלשהן מקרן הפנסיה.


מה עוד צריך לדעת על קצבת השארים בחיסכון הפנסיוני?


  • האם קצבת השארים חייבת במס?

קצבאות שארים נהנות מפטור ממס, עד תקרה של 8,460 ש״ח נכון לשנת 2021. סכום הפטור ניתן לכל שאר בנפרד. אם אתם לא בטוחים מה מגיע לכם, תוכלו לשקול להתייעץ עם איש מקצוע בעל רישיון פנסיוני או רשיון ייעוץ מס.


  • מה קורה כשקצבת השארים קטנה מאוד?

אם קצבת הפנסיה העתידית שלכם תהיה נמוכה יחסית, קצבת השארים שיוכלו לקבל בני הזוג והילדים המוגדרים כשארים עשויה להיות נמוכה עוד יותר. אם קצבת השארים של כל אחד מהשארים נמוכה מ-5% מהשכר הממוצע במשק – סכום שעומד על כ-528 ש״ח נכון לשנת 2021** , הם יוכלו לבקש לקבל אותה כסכום חד פעמי במקום קצבה חודשית.


באמצעות ביטוח השארים וביטוח הנכות נותנת קרן הפנסיה מענה מקיף לכל מצב בחיים, כדי לאפשר לכם או לבני המשפחה שלכם להתמקד בחיים עצמם. השילוב של חיסכון וכיסוי ביטוחי שנמשך על פני שנים רבות מאפשר לכם ליהנות מביטוח מקיף בעלות נמוכה יחסית. אמנם לא נעים במיוחד לחשוב על הדברים האלה, אך התאמת הכיסוי הביטוחי לצרכים שלכם יכולה לעשות הבדל עצום לבני המשפחה בעת הצורך.


*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.


** חישבתי לפי נתוני הביטוח הלאומי ועגלתי מעט לשקל הקרוב.


טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר