כל מה שרציתם לדעת על עבודה אחרי תואר ראשון

באילו מקרים התואר הראשון פותח דלתות ומתי הוא מחייב אותנו לעשות את רוב העבודה? רגע לפני שאתם משיגים תעודת BA, הנה המדריך שיכול לסייע לכם

צילום: Pixabay // סטודנטים עם תואר ראשון מוצאים מהר יחסית עבודה

לפי נתונים שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודש יוני 2020, רק כ-9% מבין הסטודנטים שהחלו ללמוד תואר ראשון בתשע"א לא היו מועסקים שבע שנים לאחר מכן. בנוסף, מהנתונים עלתה הפתעה: שיעור הלא מועסקים הכי גבוה היה דווקא בקרב אלו שלמדו לתואר ראשון ברפואה, עם כ-24%, לעומת 21% מבין אלו שלמדו ביולוגיה ומדעי הרפואה, 16% מאלו שלמדו סוציולוגיה ותקשורת ו-14% שסיימו תואר ראשון כללי במדעי החברה.

המסקנות מהנתונים יחסית ברורים. מצד אחד, סטודנטים עם תואר ראשון מוצאים מהר יחסית עבודה ולא מחפשים את עצמם יותר מדי זמן בשוק התעסוקה. מצד שני, אף תואר לא מבטיח משרה מלאה בתחום הלימודים הרלוונטי. אז מה עושים ועד כמה העבודה הראשונה אחרי התואר הראשון באמת קובעת את העתיד?

קודם כל תירגעו

החדשות הטובות הן שאף סטודנט בארץ ובעולם לא חייב ללמוד כל החיים במקצוע שבו הוא השיג תואר ראשון. כמובן שאם סיימתם לימודי מדעי המחשב סביר להניח שזה גם מה שמעניין אתכם ושלא תהפכו יום בהיר אחד למומחים להיסטוריה, אבל בהחלט תוכלו להשאיר לעצמכם את האפשרות הזאת.

למעשה, אחוז נמוך למדי של סטודנטים מדווחים לפי נתוני הלמ"ס על קשר בין מקצוע הלימוד לבין משלח ידם. אז לצד משלחי יד נפוצים כגון עורכי דין, מפתחי תוכנה, רואי חשבון ומורים, יש גם כאלה שלוקח להם קצת יותר זמן למצוא עבודה: בוגרי מדעי המדינה ויחסים בין לאומיים, פסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות.

במילים אחרות, התואר שלכם יפתח דלתות אם למדתם אותו במקצוע מבוקש. הבעיה היא שמה שמבוקש היום לא בהכרח יישאר כזה מחר, בעיקר על רקע חוסר יציבות כללי של העולם המערבי בשנים 2020-2021.

איך מוצאים את העבודה הראשונה?

אחרי שתירגעו קצת מהלחץ של העבודה הראשונה, תוכלו לבחון את פני הדברים בצורה אובייקטיבית יותר. זה השלב שבו כדאי לכם להשוות בין משרות, לבדוק תנאי העסקה ולקבל המלצות מחברים לספסל הלימודים. במקביל, ניתן להפעיל קשרים אישיים או להגיש מועמדות ל-2-3 משרות רלוונטיות.

הסוד של עבודה ראשונה אחרי התואר הוא להיחשף לתחום לאט ובהדרגתיות. אם קיבלתם תעודה בתחום מבוקש, סביר להניח שהמעסיקים הפוטנציאליים כבר ירדפו אחריכם. אבל גם אם לא, אתם יכולים לגלות אקטיביות ולעשות את רוב העבודה – תרתי משמע – מבחינת שליחת קורות חיים, פרופיל בלינקדין וכן הלאה.

כך תימנעו ממצב של חוסר יציבות תעסוקתית

החיבור בין השכלה להשכרה לעולם העבודה מובהק וקיים בכל מקום בעולם. לפי נתוני הבנק המרכזי בארצות הברית למשל, רק 1 מכל 3 אקדמאים עוסק בעבודה שאינה דורשת השכלה אקדמית ולכן מוגדר במצב של תת-תעסוקה.

הבעיה היא שגם אקדמאים עלולים להיגרר למצב של חוסר יציבות תעסוקתית, בעיקר אם התפקיד הראשון שלהם הוא בתקן שמתחת לרמתם. בשביל להימנע ממסלול כזה, עדיף להשקיע עוד כמה שבועות בחיפוש עבודה ובהגשת מועמדות. בנוסף, התקופה הראשונה מיד אחרי התואר יכולה עדיין להיות מבוססת על עבודה סטודנטיאלית לכל דבר ועניין.

לסיכום, העבודה אחרי התואר הראשון חשובה אבל לא הכי חשובה. אם רוצים להגדיל את הסיכוי לקריירה מתגמלת בתחום הלימודים, צריך לבחור תואר שיש לו ביקוש בשוק העבודה. כמו כן, מומלץ להשקיע זמן בבחירת תפקיד ראשון שמתאים לאופי ורמת ההכשרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר