כך תצילו את השיניים של הכלב שלכם

כלבים רבים סובלים מבעיות בשיניים, אך הם לא יראו כאב גם במקרה של דלקת • הטיפים שישמרו על בריאות הפה של חברינו הטובים - וימנעו מהם סבל

"מומלץ לבצע ניקוי שיניים אחת לשלוש שנים" // צילום: איי.פי // "מומלץ לבצע ניקוי שיניים אחת לשלוש שנים"

בכל מה שקשור להיגיינת הפה, אין הבדל בינינו לבין חברינו הכלבים - והקפדה על צחצוח שיניים יומיומי יכולה לשפר באופן משמעותי את איכות החיים של בעלי החיים המופלאים שחיים איתנו.

כך תצילו את השיניים של הכלב שלכם // צילום: ליאור פלג

ד"ר דיוויד רוזנבלט, רופא וטרינר מטעם חברת ביופט, מבהיר ש-80% מהכלבים הבוגרים סובלים מבעיות בשיניים, וכדי למנוע סבל מאהובי נפשנו, הוא עושה לנו סדר ומפרט את כל הדגשים החשובים באשר לריח הפה, היגיינה וניקוי שיניים לכלבים.

"כל אחד מאיתנו מצחצח את שיניו לפחות פעמיים ביום, כחלק מהתחזוקה השוטפת של הבריאות הכללית. בהתאם, אנחנו לא מחכים עד שנתפתל מכאב שיניים כדי לטפל בהן באופן יומיומי. אז למה שהכלב האהוב שלנו לא יזכה לאותו טיפול?", תוהה ד"ר רוזנבלט. "בדרך כלל, אנחנו נזכרים בהיגיינת הפה של הכלב רק כשאנחנו עצמנו סובלים מריח הפה שלו, אבל חשוב לדעת שכלבים סובלים מבעיות שיניים וחניכיים, ממש כמונו, למרות שהם אינם מראים כאב גם כשהם סובלים מדלקת חריפה".

"אם אתם מסתכלים בפה של הכלב או החתול, שימו לב לאופן שבו השיניים העליונות נפגשות עם התחתונות" // צילום: Getty Images
"אם אתם מסתכלים בפה של הכלב או החתול, שימו לב לאופן שבו השיניים העליונות נפגשות עם התחתונות" // צילום: Getty Images

מאילו בעיות בחלל הפה סובלים כלבים? "בעוד חורים בשיניים הם נדירים אצל כלבים, דלקות חניכיים, עששת ונסיגת חניכיים הן דווקא נפוצות", מבהיר הווטרינר. "בעיות אלו עלולות לגרום להתרופפות אחיזת השן בלסת עד לאובדן שיניים, כאב, התפשטות לאזורים נוספים, ואפילו חדירה למחזור הדם ופגיעה בכליות ובלב.

"לעיתים ריח רע מהפה אינו מעיד על היגיינת הפה של הכלב, אלא נגרם על ידי טיפול אנטיביוטי שניתן לו. אך ברוב המקרים מבט בפיו של הכלב יחשוף בפניכם אדמומיות או נפיחות המרמזים על דלקת, או אבן שן מחוספסת אפרפרה, חומה או צהבהבה, שנגרמה כתוצאה מהצטברות של רובד חיידקי".

חטיפים דנטליים לכלבים של ׳ווימזיס׳
חטיפים דנטליים לכלבים של ׳ווימזיס׳

ד"ר רוזנבלט מוסיף: "ההבדלים בהרגלי התזונה בין טורפים בטבע לבין טורפים בסלון העבירו את האחריות להיגיינת הפה של הכלב מאימא טבע אלינו. אם אתם מסתכלים בפה של הכלב או החתול, שימו לב לאופן שבו השיניים העליונות נפגשות עם התחתונות. כל שן משתלבת בתוך המרווח שבין השיניים ממול. בצורה זו, בכל פעם שהטורף נוגס, מתבצעת פעולת ניקוי טבעית על ידי החיכוך בין השיניים. מכיוון שחיית הבית לא טורפת, היא עושה נגיסות הרבה פחות יעילות ונמרצות, ובנגיסות אלה אין קריעה של עור וגידים או כתישת עצמות. כך, עם הזמן, מצטבר רובד חיידקים המביא לשקיעה של אבן, ובשלב מאוחר יותר לדלקת חניכיים, נסיגת חניכיים, ריקבון, ריח רע, כאבים ואפילו אובדן שיניים".

ככל שתקפידו על היגיינת הפה של הכלב, הדבר יבטיח שהוא ייהנה מזרימה תקינה של דם בחניכיים וימנע הצטברות של רובד חיידקים ואבנית, וכן היווצרות עששת. "אם חיית המחמד שלכם כבר סובלת מאבן שן או מדלקת חניכיים ניתן לעצור את התהליך על ידי ניקוי אבן, על ידי הווטרינר, בהרדמה כללית", ממליץ ד"ר רונזבלט. "מומלץ לבצע ניקוי שיניים אחת לשלוש שנים, בהתאם להמלצת הווטרינר ולנטייה של כלבכם לצבירת אבן שן, בהתאם לגזעו, לתזונתו ולטיפול השוטף בהיגיינת הפה.

"קל יותר לצחצח את השיניים אם מקנים לכלב את ההרגל לכך מגיל צעיר" // צילום: איי.אף.פי
"קל יותר לצחצח את השיניים אם מקנים לכלב את ההרגל לכך מגיל צעיר" // צילום: איי.אף.פי

"אם הכלב עדיין לא סובל מהצטברות אבן, או במקרה שהוא רק סיים ניקוי שיניים בהרדמה, מומלץ לצחצח לו שיניים מדי יום. בפעולה פשוטה, שנמשכת כדקה, ניתן לשפר באופן משמעותי את איכות חייו. קל יותר לצחצח את השיניים אם מקנים לכלב את ההרגל לכך מגיל צעיר. הצחצוח נעשה על ידי שפשוף הצד החיצוני של השיניים, כך שאפילו לא צריך לפתוח לכלב את הפה. גם כלבים וגם חתולים נהנים מתשומת הלב, ובדרך כלל שמחים לצחצוח".

אך גם אם אין ברשותכם את המברשת והמשחה המותאמים לכלבים, יש גם דרכים חלופיות. לדברי ד"ר רוזנבלט, ניתן ללפף פד-גזה רטוב סביב האצבע - ולשפשף את השיניים. והוא מדגיש: "אין להשתמש במשחה של בני אדם. בנוסף, כיום ניתן להשיג בחנויות לחיות מחמד היצע רחב של מוצרים דנטליים לכלבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר