שראל טבכר

“על חוב של 3,000 שקל העבירו את אימא שלי מרורים”

שראל טבכר לא ידע מה ירצה לעשות כשיהיה גדול, אבל החוויה האישית של אימא שלו ניתבה אותו להקמת חברת BIO CREDIT, שמסייעת לאנשים לשפר את דירוג האשראי שלהם ולפרוץ כלכלית. "מה שהיא עברה אחרי ההוצאה לפועל, זה מה שדחף אותי להיכנס לתחום הזה," הוא מסביר. עכשיו הוא עוזר גם לאחרים לקבל את ההזדמנות השנייה שמגיעה להם

“כמו הרבה אחרים באותה תקופה, גם אימא שלי השתכנעה לפני כמה שנים לקבל טאבלט דרך חברת הסלולר שלה,” מספר שראל. “נציג החתים אותה על מכשיר שתקבל כביכול חינם, ובדיעבד היא הבינה ששילמה הרבה יותר אז החליטה לבטל את אמצעי התשלום שלה כי הרגישה מרומה. אחרי כמה חודשים נפתח לה תיק בהוצאה לפועל. היא סגרה אותו תוך שבוע, אבל מאותו רגע נגמרו לה החיים.”

 

“אנשים לא מבינים שגם אם נפתח תיק – זה לא סוף העולם”

 

שראל מדגיש שאמא שלו אמנם לא הייתה צדיקה, וההחלטה שלה לבטל את אמצעי התשלום לא הייתה נכונה, אבל המחיר שהיא שילמה היה כבד. “צריך לזכור שהיא לא עברה פשיטת רגל,” הוא מציין. “היא התמודדה עם חוב של 3,000 שקל. על זה העבירו אותה מרורים והיא לא יכלה לעשות כלום כי לא נתנו לה כרטיס אשראי או צ’קים. היא לא יכלה אפילו להתחבר לכבלים.”

 

בניסיון לעזור לה, שראל חיפש פתרונות, כתב מכתב לבנק ישראל והגיע בסופו של דבר גם לממונה על מאגר נתוני אשראי. “סיפרתי את כל הסיפור והוא אישר לבטל את התיק, פשוט כי הסברתי לו את השתלשלות העניינים בצורה מסודרת. הבעיה היא שהיום רוב האנשים לא מבינים שגם אם נפתח תיק, זה לא סוף העולם. יש מקרים שבהם התיק לא היה צריך להיפתח מלכתחילה, או שמי שפתח את התיק היה לא בסדר, והמשימה שלי היא להגיע למי שצריך כדי לעזור לאנשים האלה, ולא רק להם.”

 


צילום ביוקרדיט.

 

 

“המדינה מסכימה שצריך לתת לאזרחים הזדמנות שנייה”

 

כדי לעמוד במשימה שלו, שראל הקים את חברת BIO CREDIT, אשר מעניקה סיוע בשני שלבים. בשלב הראשון החברה עוזרת ללקוחות לשפר את דירוג האשראי שלהם, ושראל מסביר: “באופן עקרוני, המדינה מסכימה שצריך לתת לאזרחים הזדמנות שנייה ולכן נכנס לתוקף חוק נתוני האשראי. הבעיה היא שבפועל, הרבה בנקים וגופים פיננסיים בוחרים ליישם את החוק באופן סלקטיבי וחלקי בלבד. כאן אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו יודעים לזהות כל טעות רישומית, כל בעיה וכל טעות שגוף מסוים עשה. זה לא רק להתבסס על טעויות של הבנק, אגב, אלא גם לזהות נתונים שיכול להיות שהם דווקא נכונים, אבל אין שום אסמכתא שתוכיח אותם.”

 

בשלב השני בונים בחברה תוכנית עבודה ברורה לכל לקוח, ומבהירים שאם הלקוח יישם את התוכנית שמותאמת במיוחד עבורו, הדירוג שלו ימשיך לעלות מדי חודש. שראל מוסיף ומדגיש שאת הידע הזה הלקוח צריך היה לקבל בשלב מוקדם יותר, אבל בארץ אף אחד לא עבר חינוך כלכלי.

 

“למדנו היסטוריה, ספרות והרבה מקצועות שאנחנו לא משתמשים בהם, אבל לא לימדו אותנו איך לנהל חשבון בנק בצורה תקינה, איך מתנהלים עם כרטיסי אשראי או עם צ’קים. הנושאים האלה חשובים עוד יותר היום, מאז שהחוק נכנס לתוקף.”

 

“תופרים חליפה לכל לקוח”

 

כאמור, תוכנית העבודה מותאמת לכל לקוח והיא לוקחת בחשבון את המאפיינים האישיים שלו. שראל מסביר שבתהליך הזה צריך לקחת בחשבון את ההיסטוריה האישית שלנו, ולמצוא פתרונות יצירתיים בהתאם.

 

“אם אדם לקח הלוואה אבל במשך שנתיים פיגר באופן קבוע בהחזר החודשי, והבאתי אותו לתיקון BDI לירוק, לא הגיוני שעכשיו אתן לו שוב לקחת הלוואה שתסבך אותו מחדש,” אומר שראל. “יש גם אנשים שלא יודעים להשתמש בכרטיס אשראי, למרות שהחוק דורש התנהלות עם כרטיס אשראי. התפקיד שלנו הוא למצוא פתרונות אחרים כמו כרטיס דיירקט, והדירוג שלהם ימשיך לטפס. אנחנו תופרים חליפה לכל לקוח, ועם החליפה הזו הוא יכול לצעוד שנים קדימה, בלי לחזור אליי. המטרה שלי לא להחזיר אליי לקוחות, אלא להיפרד מהם בסוף התהליך ולדעת שלא יצטרכו אותי יותר.”

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו