לא הספיקו לפתח חסינות: לפחות 15 אובחנו לאחר החיסון הראשון

ההערכה היא שהנדבקים שקיבלו חיסון כבר חלו בנגיף לפני כן, ורק לאחר דגירה של 14 יום החלו לפתח סימפטומים • המשנה למנכ"ל בי"ח שיבא: "אדם שנדבק לפני החיסון עלול לפתח תסמינים" • פרופ' גליה רהב: "המקרים שראינו הם לא כישלון החיסון, אלא נובעים מהדגירה"

מבצע החיסונים "נותנים כתף" // צילום: דודו גרינשפן // מבצע החיסונים "נותנים כתף"

התחסנתם במנה אחת? אתם עדיין לא מוגנים! לפחות 15 בני אדם אובחנו בימים הראשונים למבצע החיסונים כחולים בקורונה, ימים ספורים לאחר שחוסנו נגד הנגיף. א' בת ה-50, שעובדת בבית החולים תל השומר התחסנה נגד קורונה ביום שלישי שעבר בבית החולים. ביום שבת חשה סימפטומים, נבדקה וביום ראשון אובחנה עם קורונה.

המשך חיסוני הקורונה לאוכלוסייה // צילום: משה בן שמחון

ההערכה היא שא' נדבקה מספר ימים לפני שחוסנה, עברה את תקופת הדגירה ומנת החיסון שקיבלה עדיין לא הספיקה להשפיע. בבית החולים שיבא מציינים שבימים האחרונים ראו עוד מספר מקרים של אנשי צוות רפואי שחוסנו ולאחר מכן אובחנו עם קורונה. מדובר בכ-15 מקרים עד כה וכאמור ההערכה היא שמדובר באנשים שנדבקו לפני שקיבלו את החיסון.

"התחסנתי בימים הראשונים ביום שלישי שעבר, כי אני עובדת בית חולים ובשבת התחילו להופיע לי סימפטומים שחשבתי שזו התקררות", מספרת א' שהוסיפה "בהמשך סבלתי מכאבי שרירים וחום. עשיתי בדיקה ובלילה אמרו לי שאני חיובית לקורונה. התייעצתי עם מומחה ואני מבינה שזה אומר שנדבקתי כמה ימים לפני החיסון ושהסימפטומים מופיעים כמה ימים אחרי ההדבקה".

מבצע החיסונים "נותנים כתף" // צילום: דודו גרינשפן
מבצע החיסונים "נותנים כתף" // צילום: דודו גרינשפן

בהמשך דבריו א' סיפרה ואמרה: "המומחית אמרה לי שכשהתחסנתי הייתי חולת קורונה ולא ידעתי. זה לא ימנע ממני לעשות מנה שנייה, וכשבוע אחרי המנה השנייה אני אחשב מוגנת. זה אירוני שאני עובדת עם חולים ולא נדבקתי ועכשיו כשלקחתי את החיסון נדבקתי. חשוב לי להעביר מסר שגם אם התחסנתם בחיסון הראשון אתם עדיין לא מוגנים. אני הרגשתי מאוד בטוחה, אבל מסתבר שזה לא ככה, עד שבוע-עשרה ימים אחרי המנה השנייה".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא מבהירה: "החיסון נגד קורונה לא יכול לגרום למחלה". לדבריה, "יש כבר כמה מקרים שהולכים ומצטברים של אנשים שחוסנו וחולו. תקופת הדגירה של הנגיף היא 14 יום, ולכן ברור שכל המקרים הללו קשורים לתקופת דגירה ואנחנו עלולים להמשיך ולראות את המקרים האלו גם בשבועות הקרובים, עד לקבלת מנה שנייה, כי המנה הראשונה אינה מספקת הגנה.

פרופ' גליה רהב מתחסנת // צילום: גדעון מרקוביץ'
פרופ' גליה רהב מתחסנת // צילום: גדעון מרקוביץ'

בהמשך הוסיפה פרופ' רהב כי "לפי נתוני פייזר, שלושה שבועות אחרי החיסון הראשון המתחסן מוגן ב-52% וגם מתוצאות מחקרי פאזה שנייה רואים שאין רמת נוגדנים מספקת אחרי המנה הראשונה. המקרים שראינו הם לא כישלון של החיסון, אלא נובעים מתקופת הדגירה".

פרופ' ארנון אפק, המנשה למנכ"ל בי"ח שיבא פנה לכלל העובדים במייל והבהיר: "מאז תחילת מבצע החיסונים היו מספר אירועים בהם אנשי צוות התחסנו וללא קשר פיתחו מחלת קורונה (חום, צמרמורת, כאבי שרירים וכו') לאחר קבלת החיסון. בכל המקרים בוצע תחקיר והמתחסנים נחשפו וקרוב לוודאי נדבקו במחלה לפני קבלת החיסון".

פרופ' ארנון אפק // צילום: גדעון מרקוביץ'
פרופ' ארנון אפק // צילום: גדעון מרקוביץ'

בחלקו השני של המכתב פרופ' אפק כתב: "מאידך, חלק מהמתחסנים ייחסו את התסמינים לחיסון. לכן ברצוני להדגיש, שכל אדם שסובל מתסמיני קורונה חייב לדווח, לבצע בדיקת קורונה מייד ולהתפנות לביתו עד קבלת תשובת הבדיקה. חיסון קורונה הוא חיסון יעיל ובטוח, אך אינו מגן מייד בפני הדבקה: אדם שנדבק לפני קבלת החיסון עלול לפתח תסמינים בימים לאחר החיסון ולסכן את סביבתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר