חוק יסוד השוויון אושר בקריאה טרומית

על רקע הקרע בתוך הקואליציה, אחת משלוש ההצעות של כחול לבן עברה במליאה • ח"כ גינזבורג: "החוק הזה הוא לא נגד אף אחד, הוא בעד" • השר אלקין השיב: "אתם הולכים בעקבות בל"ד"

"כחול לבן תמשיך לקדם את החברה הישראלית" // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת // "כחול לבן תמשיך לקדם את החברה הישראלית"

הוספת הזכות לשוויון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו אושרה היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאה. הצעות דומות של הח"כים אנטאנס שחאדה וע'דיר כמאל מריח לא עברו.

ההצעה שאושרה הוגשה מטעם כחול לבן בידי יו"ר הסיעה, ח"כ איתן גיזנבורג. היא מבקשת לעגן בחוק הקיים את הזכות לשוויון ואת האיסור על אפליה.

ח"כ טיבי עם רה"מ נתניהו // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח"כ טיבי עם רה"מ נתניהו // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כזכור, כחול לבן הודיעה על קידום סדרת חוקים משמעותיים בעיתוי רגיש זה לפני כשבוע וחצי, בלי תיאום עם הליכוד. הדיון על חוק יסוד השוויון היה אמור להתקיים כבר ברביעי שעבר, ביום שבו החוק לפיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית, אך כחול לבן משכה אז את ההצעה.

ח"כ גיזנבורג, שהציג את ההצעה, ציין: "הזכות לשוויון כל כך בסיסית בדמוקרטיה, אבל היא לא עוגנה באופן ברור בספר החוקים של מדינת ישראל. ההצעה הזאת היא לא נגד אף אחד, היא בעד".

ח"כ שחאדה דרש מהמליאה: "תכבדו אותנו ואת ההיסטוריה שלנו, תכירו בעוולות. יש לנו זכויות, אנחנו בני המקום, ילידים. אנחנו אזרחים רוצים להיות אזרחים שווים".

ח"כ מריח אמרה: "אני ורבע מאזרחי ישראל, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, וצ'רקסים, הופכים לאזרחים סוג ב' במדינת היהודים. הגיע הזמן 72 שנים אחרי קום המדינה שהזכות לשוויון, הדבר הכל כך בסיסי למדינה דמוקרטית, תעוגן בחוק יסוד השוויון. הדבר לא רק שלא יפגע בצביונה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אלא יחזק אותה".

המליאה // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
המליאה // צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לדברי השר אבי ניסנקורן: "החוק הזה מדבר על שוויון לפרט, אנחנו לא מדברים פה על זכויות לאומיות. מי שמצביע נגד מצביע נגד שוויון ובעד גזענות".

השר זאב אלקין השיב: "חבריי מכחול לבן ומיש עתיד, מה קרה לכם? אתם הולכים כאן בעקבות בל"ד. המשמעות של החוקים שאתם ניסחתם היא לאו מוחלט לכל הסממנים היהודים של מדינת ישראל. לשנות את ההמנון, את הסמלים, את חוק השבות, את כל הסמלים של היותנו מדינה יהודית - לשם החקיקה הזו מכוונת. אתם באים לקעקע את חוק הלאום ואת האופי של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

גם הצעת החוק של ח"כ הילה שי וזאן להחזר מקדמות לזוגות שחתונתם בוטלה בשל הקורונה אושרה בקריאה טרומית.

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ מסר: "אני גאה ומברך על העברת החוקים החשובים, המקדמים את מדינת ישראל לעתיד שוויוני יותר ובטוח יותר עבור כל אזרחי ישראל ועבור זוגות צעירים בתחילת דרכם, המושפעים ממשבר הקורונה הקשה כל כך מבחינה בריאותית, כלכלית וחברתית. כחול לבן תמשיך לעשות הכל על מנת לקדם את החברה הישראלית להיות טובה והוגנת יותר עבור כולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר