הטייס הראשון ששבר את מחסום הקול הלך לעולמו

צ'אק יגר נפטר בגיל 97 • הוא נלחם בנאצים באוויר, סייע לפרטיזנים והכשיר אסטרונאוטים • על טיסתו המפורסמת סיפר: "אם היה לי דלק הייתי מאיץ עוד"

צ'אק יגר // צילום: AFP // צ'אק יגר

צ'אק יגר, הטייס הראשון ששבר את מחסום הקול, הלך אתמול (שני) לעולמו בארצות הברית בגיל 97.

יגר היה טייס קרבי מיומן שהתגייס לחיל האוויר האמריקני בשנת 1941 כטכנאי מטוסים, בהמשך הוא עבר קורס טיס ולחם במלחמת העולם השנייה נגד הגרמנים, כשהוא רושם לזכותו 13 הפלות - כולל 5 הפלות בקרב אחד. ב-5 במרץ 1944 הופל מטוסו והוא צנח בצרפת, נמלט מהגרמנים בעזרת פרטיזנים צרפתיים והגיע לספרד. את שהותו בקרב הפרטיזנים היא ניצל כדי להדריך אותם בבניית פצצות.

עם חזרתו לארה"ב שכנע ייגר את הגנרל אייזנהאואר, להתיר לו להמשיך להשתתף בהפצצת גרמניה, דבר שנאסר על טייסים שעבדו עם הפרטיזנים מחשש שהם יעונו בשבי וימסרו מידע עליהם. ייגר הסביר שאינו יודע כלום ולכן לא יוכל להזיק.

אחרי המלחמה הוכשר ייגר כטייס ניסוי וב-14 באוקטובר 1947 נכנס להיסטוריה כאדם הראשון ששבר את מחסום הקול (טס במהירות הגבוהה ממהירות הקול). הטיסה בוצעה במטוס "בל X-1". על הטיסה הזו הוא אמר כי "אם היה לי יותר דלק הייתי ממשיך עוד יותר וצובר עוד מהירות". בראיון ב-1968 הוא הודה: "ברור שפחדתי, תמיד צריך לחשוש, אבל אתה לא נותן לזה להשפיע על העבודה שלך".

יגר כטייס קרב בחיל האוויר האמריקני // צילום: AFP
יגר כטייס קרב בחיל האוויר האמריקני // צילום: AFP

יגר שירת בצבא האמריקני עד 1975, כשבין היתר הטיס מטוס הפצצה כבד במלחמת וייטנאם, ושוחרר בדרגת בריגדיר ג'נרל. הוא שימש בין היתר כמפקד הפיילוט להטסת אסטרונאוטים, אך לא היה אסטרונאוט בעצמו בגלל מחסור בהשכלה מספקת. במשך פעילותו הטיס 341 מטוסים מסוגים שונים, והיה באוויר 18 אלף שעות. זכה בעיטורים וכיבודים רבים, בהם מדליית החירות הנשיאותית שהוענקה לו ב-1985 ופעמיים בכוכב הכסף.

ב-2012 שיחזר ייגר את טיסתו המפורסמת, שבה שבר את מהירות הקול. את הטיסה הזו הוא ביצע במושב האחורי של מטוס 15-F, בגובה 30 אלף רגל מעל מדבר מוג'בה בקליפורניה, באזור שבו הוא שבר את המחסום בפעם הראשונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר