מתווה החינוך מספיק בקושי

חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' ללימודים לא תהיה פשוטה • מורים מקצועיים לא יוכלו להגיע אל כל התלמידים, הערבוב בהפסקות בלתי נמנע, ותגובת שרשרת תביא למחסור בכוח אדם ולסגירת צהרונים • ובינתיים, תלמידי חטיבות הביניים ימשיכו ללמוד בזום

סוף סוף חוזרים לכיתה. בי"ס ביישוב אפרת // צילום ארכיון: יהונתן שאול // סוף סוף חוזרים לכיתה. בי"ס ביישוב אפרת

תלמידי כיתות ה'-ו' יחזרו מחר (שלישי) ללימודים, אבל הפער בין ההכרזה החגיגית של רה"מ נתניהו וההתרגשות של התלמידים לבין החורים הרבים שבמתווה תוכנית הלימודים, מבשר שמדובר באתגר לא קטן עבור המערכת.

רה"מ נתניהו הבהיר כי למרות סימני השאלה, כ-300 אלף תלמידי כיתות ה'-ו' ישובו ללימודים כמתוכנן. על פי החלטת קבינט הקורונה, יחודשו הלימודים ביישובים ירוקים וצהובים בלבד. בכיתות ילמדו לפחות שלושה ימים בשבוע (לפחות 14 שעות שבועיות) בקבוצות של עד 20 תלמידים. לצד זה, התיכוניסטים (תלמידי י"א-י"ב) שנמצאים רגע לפני בגרויות החורף שנדחו, אמורים לחזור ללימודים ביום שלישי הבא, וגם שם תהיה הלמידה תחת מגבלות של קבוצות קטנות ומעבר מצומצם בין קבוצות, תוך הקפדה על עטיית מסכות. 

מי שנזנחו מאחור הם תלמידי חטיבות הביניים וכיתות י', שאין מתווה או תאריך משוער לחזרתם לספסל הלימודים. על הרקע הזה שוב יצא שר החינוך יואב גלנט בגלוי נגד משרד הבריאות. בהודעה שהוציא אתמול אמר: "צריך להחזיר באופן מיידי את כל התלמידים, מכל שכבות הגיל, לבתי הספר. אנחנו חייבים להציב את חינוך התלמידים בראש סדר העדיפויות הלאומי, לפני כל נושא אחר. זאת חובתנו, זאת אחריותנו".

מחסור במפגשים פיזיים

הבעיה המרכזית במתווה הנוכחי היא ההגבלה על מעבר מורים מקצועיים בין קבוצות, שתגרום לכך שיהיו תלמידים שלא ילמדו בכיתה מקצועות קריטיים כמו אנגלית ומתמטיקה. מורה יוכל ללמד תוך מעבר בין ארבע קבוצות אורגניות קבועות לכל היותר, כלומר, אם מורה לאנגלית בבית ספר יסודי היה מלמד בחמש כיתות שונות, כעת יוכל ללמד רק בארבע קבוצות, שבכל אחת 20 תלמידים - ובפועל רק בשתי כיתות.

"יש בתי ספר שאין להם מספיק מורים מקצועיים שייכנסו לכיתות, ולכן חלק מהתלמידים ימשיכו ללמוד אנגלית, מתמטיקה ולשון בזום", הסביר ראש מנהל חינוך ותיק, "זה יקשה מאוד על הלמידה, משום שאופי המקצועות האלה מצריך מפגש פיזי. למידה אפקטיבית מחייבת הימצאות של המורה ליד התלמיד, באחד על אחד. יש תלמידים שפשוט לא יצליחו ללמוד ככה".

הבאתם של תלמידי כיתות ה'-ו' לבתי הספר תצריך חלוקה מחדש של המשאבים, ובעיקר של השטחים הציבוריים במוסדות החינוך, שכן אין לערבב בין הכיתות השונות. המתווה קובע כי כל כיתה או קבוצה אמורה לצאת להפסקה בשעה אחרת - אך עדויות מבתי הספר מעלות כי כבר עכשיו, כאשר רק כיתות א'-ד' נמצאות במוסדות החינוך, התלמידים בהפסקות לא שומרים על ההנחיות.

אמנם יש בתי ספר שמוציאים את התלמידים להפסקות בשעות שונות, אך יש גם כאלה שאינם אוכפים את ההנחיות באופן הדוק ומאפשרים לתלמידים להתערבב בהפסקות. חזרתן של כיתות ה'-ו' בקפסולות תצריך עוד כיתות ופיקוח הדוק עוד יותר על מניעת מפגשים וערבוב בין תלמידים - מה שיהפוך את המורים לא רק לאנשי חינוך אלא גם לפקחים. זאת ועוד - גם חובת עטיית המסכות בכיתות תגזול לא מעט אנרגיות.

בעיה נוספת צפויה להופיע בצהרונים. המתווה החדש כולל ביטול הקפסולות בלמידה בכיתות א'-ב', אך במקביל יצירת צהרון אורגני וסטרילי לכל כיתה בנפרד (ללא קשר למספר הילדים שנרשמו לצהרון. כלומר, לא יהיה ערבוב בצהרונים, ולצורך זה גויסו אלפי מדריכים). אלא שיש רשויות שמתקשות לגייס כוח אדם, ולכן ייתכן שמי שייפגעו מכך הם תלמידי כיתות ג', שם הצהרון יבוטל ולא יתקיים.

נתוני התחלואה במערכת החינוך

בתוך כך, פרסם אתמול משרד החינוך נתוני תחלואה לגבי מערכת החינוך, ומהם עולה כי יש כ-1,530 תלמידים חולים ועוד 405 עובדי הוראה חולים. עם זאת, לא בהכרח מדובר בתלמידים ובמורים שנדבקו בתוך מערכת החינוך, ואין לדעת עד כמה פתיחת המסגרות הביאה לעלייה בתחלואה.

ועדיין, מספר התלמידים והמורים שנמצאים בבידוד ממשיך לעלות. אתמול ספרו במשרד החינוך 11,607 תלמידים בבידוד ועוד 1,150 עובדי הוראה. מספר בתי הספר הסגורים עומד על 21 ומספר גני הילדים על 202 מתוך 21,000 גנים (0.96%).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר