איגוד בתי האבות דורש להפסיק את המכרז לבדיקות הקורונה

לאחר שנמצאו כשלים בפעילות החברות המפעילות את הבידוק, נעשתה פנייה למשרד הבריאות • "הקשיים עלולים להוביל לגל התפרצות מחודש"

כשלים חמורים נמצאו בהליך בדיקות הקורונה בבית האבות // כשלים חמורים נמצאו בהליך בדיקות הקורונה בבית האבות

באיגוד בתי האבות (א.ב.א) דורשים להפסיק באופן מיידי את המכרז לדיגום במוסדות בשל כשלים חמורים, לטענתם, בפעילות החברות החדשות שנכנסו למבצע הדיגום, טרם ופמי פרימיום. באיגוד בתי האבות מבקשים להחזיר את הדיגום לידי מד"א.

צילום ארכיון: גדי גולן

איגוד בתי האבות, המאגד כ-200 בתי אבות בהם מתגוררים כ-45 אלף קשישים, פנה במכתב בנושא לשר הבריאות יולי אדלשטין, מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי וממונה הקורונה פרופ' נחמן אש. לטענתם ארגון בתי האבות הדוגמים החדשים, אינם מיומנים בעבודתם ופועלים בצורה רשלנית (דוגמים ללא כפפות, לא מחליפים ציוד מיגון ביציאה ממחלקת קורונה ועוד).

עוד נטען כי הם דוגמים באופן מכאיב ולא בדיגום "רך" כפי שמנחה משרד הבריאות. אופן הדיגום הוא נקודה קריטית במיוחד, משום שבתי האבות נבדקים בבדיקת סקר יזומה והעובדים והדיירים נבדקים אחת לשבועיים. בבתי האבות מתריעים שאופן העבודה מזכיר את הכאוס של הגל הראשון כאשר יש קושי לאתר את התוצאות.

נטען שלא ניתן לעקוב אחר דגימות שיוצאות מן המוסד אל מול דגימות שמתקבלות מהמעבדה. הכוונה היא כי המוסד מקבל תוצאות מעבדה, ללא מעקב האם התקבלו תשובות של כל הנדגמים והבדיקה מתבצעת באופן לקוי, בצורה ידנית המוטלת לביצוע על מנהלי המוסדות ומדובר ב"כשל משמעותי וקריטי".

באיגוד בתי האבות מתריעים שבדיגום שנערך משען בבאר שבע הושארה צידנית עם מבחנות במשך למעלה משבע שעות מבלי שנאספה למעבדה. בבית האבות "בראט" בכרמיאל, שבו יש מחלקה שלמה בבידוד נצפה דוגם שיצא ממחלקת הקורונה מבלי שנחליף את בגדי המיגון כנדרש ועלול לגרום להדבקה.

כשלים חמורים נמצאו בהליך בדיקות הקורונה בבית האבות
כשלים חמורים נמצאו בהליך בדיקות הקורונה בבית האבות

"אנו דורשים את התערבותך המיידית בכדי למנוע את סיכון הדיירים והצוותים, וחלילה כניסה של גל חדש של הידבקויות אל המוסדות", מבקשת יולי גת, יו"ר איגוד בתי האבות משרד הבריאות יולי אדלשטיין. "קשיים אלו משליכים על טיב הבדיקות ועלולים להוביל לגל התפרצות מחודש בבתי האבות ומבקשים להשהות או לבטל מיידית את כניסת החברות החדשות למערך הדיגום". לאור הליקויים שהתגלו, במוסדות מבקשים לאפשר להם להכשיר את הצוותים הרפואיים הקיימים מוסדות לבצע דיגום עצמי.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בתי האבות נמצאים בחזית המאבק במגפת הקורונה ולאורך החודשים האחרונים שיתוף הפעולה ביניהם למשרד הבריאות הביא לירידה חדה בתחלואה ובתמותה יחסית לגל הראשון. תכנית הדיגומים שנמצאת במרכז תכנית ההגנה על המוסדות עוברת שינויים בין הגלים על מנת להתאימה לגל השלישי שכולנו מקווים שלא יגיע.

"במסגרת השינויים בוצע מעבר בין החברות המבצעות את הדיגומים - מעבר שמביא לחיסכון של מיליוני שקלים מדי חודש. כמו כל שינוי לעיתים יש חבלי לידה ראשוניים שמתוקנים באופן מידי וללא פגיעה באיכות ההגנה המוענקת למוסדות. אנו נמשיך לבצע את תכנית הדגימות ואף נשפר אותה על מנת להגן על המוסדות שכאמור נמצאים בחזית המאבק", הוסיפו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר