ח"כ יריב לוין: "לא תיארתי לעצמי שהמצב יהיה עד כדי כך גרוע"

רגע לפני פתיחת מושב החורף, יו"ר הכנסת לוין במתקפה • מאשים את כחול לבן: "פועלים בניגוד להסכם הקואליציוני" • וגם: הפרקליטות וביהמ"ש העליון

"הכנסת יכולה להציב את קווי הגבול בין הרשויות". יריב לוין // צילום: אורן בן חקון // "הכנסת יכולה להציב את קווי הגבול בין הרשויות". יריב לוין

חמישה חודשים בלבד חלפו מאז נבחר  יריב לוין לתפקיד יו"ר הכנסת, אבל הוא שולט במתרחש במשכן בימים קשים של מאבק בנגיף הקורונה כבעל ותק של עשרות שנים. הסיבה העיקרית לכך היא שב־12 השנים שחלפו מאז נבחר לראשונה לכנסת, הוא למד להכיר מקרוב את עבודתה, משום שמילא מגוון רחב של תפקידים, ובהם יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר הקואליציה, יו"ר ועדת החוץ והביטחון ושר התיירות. לוין הגיע לראיון מפגישה עם ראש הממשלה כשהוא חדור רוח קרב. הוא דיבר בגילוי לב ולא ניסה לרכך את הביקורת שיש לו על ביהמ"ש, הפרקליטות ומפלגת כחול לבן. בניגוד לפוליטיקאים אחרים, הוא עקבי בעמדותיו ואינו משנה את דעותיו חדשות לבקרים.

אתה מאמין שהממשלה תחזיק מעמד או שאין מנוס מהקדמת הבחירות? 

"השקעתי מאמצים רבים להקים את הממשלה הזו כי חשבתי שהיא תביא ליציבות ותדע לנהל את המאבק נגד הקורונה, אבל לצערי הציפיות שלי לא התממשו. זאת, משום שמהרגע הראשון אנשי כחול לבן - ובעיקר שר המשפטים אבי ניסנקורן - ביצעו בצורה מכוערת פעולות הנוגדות את ההסכם הקואליציוני שנחתם בינינו ואת ההבטחה לשמירת הסטטוס קוו, וזה הביא למשבר אמון קשה.

אבי ניסנקורן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט // צילום: יוסי זמיר, לע"מ
אבי ניסנקורן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט // צילום: יוסי זמיר, לע"מ

"לצערי, ניסנקורן בגישתו שובר את המערכת ומנסה לקדם רק את צרכיו. נוצר מצב שבו במקום שכחול לבן תהיה חלק מהממשלה, היא נוהגת כאופוזיציה בתוכה. לא תיארתי לעצמי שזה יהיה עד כדי כך גרוע. לכן אני חושב שיהיה קשה מאוד להמשיך בקיום ממשלה משותפת כשהיא אינה מתפקדת, ולכן ייתכן שלא יהיה מנוס מהקדמת הבחירות".

אתה שותף לביקורת הציבורית על כך שהממשלה נכשלה במאבקה בקורונה?

"ההתמודדות עם הקורונה קשה משום שיש במגיפה הזו הרבה דברים שאנו לא יודעים, וחוסר היכולת לדעת איזו פעולה תביא לאיזו תוצאה - הוא קשה. במצב דברים זה נעשו גם טעויות. אף אחד לא חסין מטעויות, אבל יחסית לעולם, מצבנו לא יותר גרוע. כדי לנהל את המשבר בצורה נכונה צריכה להיות יציבות בתוך הממשלה, אבל הוויכוחים לצערי אינם לגופו של עניין, ובעיקר פופוליסטיים כדי להרוויח קולות, וזה מאוד מדכא".

מדוע הפריעו לכם הפגנות המחאה בבלפור, עד שמיהרתם לחוקק חוק מיוחד כדי לצמצמן? הפגנה היא לא זכות אלמנטרית במשטר דמוקרטי?

"בהפגנות בבלפור היו מיצגים מבישים של הסתה שגרמו הרבה מאוד נזק במאבק נגד הקורונה, משום שברגע שאלפי אנשים הגיעו להפגין שם בניגוד לכללים, קשה היה לומר לאנשים דתיים לא ללכת לבתי הכנסת, לא היה אפשר לומר לאנשים לא להשתתף בחתונות, וזה גרם למחאה בכל המגזרים. לא ייתכן שהסגר חל על כולם, ורק למפגינים מותר להגיע לבלפור".

מגן הכנסת

מאז כניסתך לתפקידך אתה תוקף בחריפות את ביהמ"ש העליון ובג"ץ, וטוען כי הם רמסו את הדמוקרטיה וזכויות האדם. האם ראוי שיו"ר הכנסת יתבטא כך נגד הרשות השופטת?  

"חובתי להגן על המוסד שבראשו אני עומד. חובתי להתייצב במלוא העוצמה להגן על הכנסת וסמכויותיה, ולכן אני עושה זאת ללא מורא, וכך אעשה גם בעתיד. יש לעשות הבחנה בין שני דברים. כיו"ר הכנסת אני חייב לדאוג שהדיונים יתנהלו בצורה ראויה ושוויונית, ואני מקפיד על כך הקפדה יתרה, אבל אני גם אדם. הגעתי לחיים הפוליטיים כדי לקדם את הדברים שאני מאמין בהם, ולכן כשאני מדבר על שוויון ועל כיבוד מעמד הכנסת, אני ממלא את תפקידי".

כשהזהרת שביהמ"ש העליון צועד לעבר משבר חוקתי שלא היה כמותו, למה התכוונת?

"ביהמ"ש טוען שיש עקרונות־על שמאפשרים לו להתערב בחקיקה מכוח חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. הוא גם טוען שבידו הסמכות אף לפסול חוקים, כאילו ביהמ"ש הוא הריבון במדינה. זה בלתי נתפס, כי זה נוגד את כל עקרונות הפרדת הרשויות. זו לא דמוקרטיה". 

דחיית ההצעה להקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים // צילום: ערוץ הכנסת

כשהצהרת שהכנסת לא תחריש לנוכח הפגיעה המתמשכת בסמכויותיה ובמעמדה, זה נשמע כמו איום. במה הכנסת יכולה לאיים על הרשות השופטת? 

"הכנסת יכולה להציב את קווי הגבול. לצערי, בכנסת הזו אין ממשלה שמקדמת חקיקה משמעותית, אבל ממשלה יכולה ליזום חקיקה. עקרונות בסיסיים של דמוקרטיה צריכים להישמר. איני מעוניין בעימות עם בתי המשפט. אנו זקוקים לבימ"ש שנהנה מאמון הציבור, אבל אם ביהמ"ש יפלוש לתחומה של הכנסת, אגן על הכנסת. אני נדהם לראות שעתירות נגד חוקי היסוד נדונות בביהמ"ש העליון. בשום מדינה דמוקרטית זה לא קיים. בכל הדמוקרטיות ביהמ"ש כפוף לחוקה ופועל לפי מה שנקבע בה. הכנסת תעמוד על כך שחוקי יסוד שהיא חוקקה יישארו כפי שהם בספר החוקים". 

גם על הפרקליטות יש לך ביקורת. אמרת ש"כל המשאבים והכוח שבידיה מנותבים לאכיפה בררנית כדי להפיל ראש ממשלה נבחר". האם הפרקליטות אינה פועלת ממניעים מקצועיים?  

"לצערי, חלק מראשי הפרקליטות חושבים שרק הם יוכלו לשלוט במדינה ולנהל אותה, ולדעתי זה דבר חמור שמחייב תיקון. המדינה זקוקה למערכת משפט חזקה, ומצד שני בתיהמ"ש חייבים להשתמש בכוח שניתן להם בצורה זהירה". 

"כשל מערכתי"

מדוע ביקשת ממבקר המדינה לקיים בדיקה מקיפה של ההתנהלות המערכתית בניהול חקירות נתניהו? 

"פניתי למבקר המדינה כי לא מדובר בעניין נקודתי אלא מערכתי. הכשל בחקירות נגד נתניהו הוא הרבה יותר עמוק, ולכן נדרש לא רק טיפול נקודתי בתיק מסוים, אלא בדיקה מערכתית כדי לאתר את המקומות שיש בהם כשלים ולתקן אותם. אני סבור שאין כלום בין האישומים נגד נתניהו לבין העולם הפלילי. אולי הם היו צריכים להתברר בוועדת האתיקה של הכנסת. מתברר שנעשו עבירות פליליות חמורות על ידי הגורמים שהיו מעורבים בחקירות. העובדה שהדבר הזה לא נבדק רק מגבירה את החששות. אני חושש מאוד שיושבים כיום בבתי הכלא לא מעט אנשים, שנאלצו להודות בדברים שלא עשו ונענשו. זה דבר שצריך להטריד כל אזרח".

סגן יו"ר הכנסת ח"כ מיקי זוהר עורר זעם רב בציבור כשהעיר לח"כ ר'דיר מריח מכחול לבן שהנאום שלה היה מגעיל. האם ראוי שמ"מ יו"ר הכנסת ייתן ציונים לח"כים על נאומיהם? 

"יש הבדל בין להעיר הערות לגופו של דבר לבין לתת ציון לנאום. ח"כ זוהר לא היה צריך לתת לה ציון על הנאום, ואמרתי לו זאת".

אתה נהנה מתפקיד יו"ר הכנסת?

 "התפקיד הזה הוא בעל חשיבות ומעניק לנושא בו הרבה מאוד השפעה. התפקיד חשוב, בוודאי בימים אלה, שבהם אנחנו מתמודדים עם שיח אלים ולא מכבד. אני שמח לשבת במקום הזה ולעשות מאמץ גדול שכולם יוכלו להשמיע את דעתם, ושהשיח הדמוקרטי יתקיים".

 "על ועדת האתיקה להעניש ח"כים שמשמיעים דברי הסתה ואלימות"

יריב לוין אינו מסתיר את העובדה שהוא מוטרד מרמת השיח בין הח"כים בכנסת. "אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש בכנסת כעשרה ח"כים שמשתמשים באלימות מילולית, לרבות השמעת דברי הסתה כמו 'ראש משפחת פשע', 'שטן', 'שפחה נרצעת', 'גנגסטר', 'מושחת', 'אנרכיסט', 'קומיסר' וכד'. אלה דברים שאין בינם לבין ויכוח ענייני שום קשר. 

"הביטויים החמורים הללו נאמרים בעיקר ע"י נציגי אופוזיציה נגד ראש הממשלה. בכוונתי לשוחח עם אותם ח"כים ולהסביר להם שלא זו הדרך. עד היום נקטתי מדיניות שאפשרה את הדיונים, אבל מעכשיו בכוונתי להביא את הח"כים שישמיעו התבטאויות כאלה לוועדת האתיקה שתדון בכך ותטיל עונשים משמעותיים, כי חובתנו לשפר את רמת השיח. יש לנהל את הדיונים בצורה מכובדת, ומי שלא ינהג כך ייפלט מהכנסת".

"מיצגים מבישים של הסתה". המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים // צילום: אורן בן חקון
"מיצגים מבישים של הסתה". המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים // צילום: אורן בן חקון

עם זאת, מדגיש לוין כי "הבעיה של הכנסת היא שבניגוד לממשלה, היא הרבה יותר פתוחה, ולכן הוויכוחים יוצאים החוצה והרושם שנוצר הוא שלילי, אבל חובתי לומר שרוב הח"כים עושים עבודה יסודית ומבצעים אותה בצורה מקצועית". 

לוין מציין כי המאבק בנגיף הקורונה הציב בפני הכנסת אתגר משמעותי. "הכנסת היא מקום בעייתי מאוד, כי מגיעים אליה 120 ח"כים מכל חלקי הארץ שפוגשים הרבה אנשים, ובבואם לכנסת נפגשים עם כאלף עובדי הכנסת בבניין סגור. אסור לשכוח שבמשך יותר משנה הכנסת היתה משותקת בגלל שלוש מערכות הבחירות. מהרגע הראשון שבו נכנסתי לתפקידי, נקטתי הרבה מאוד צעדים חדשניים, כמו שיתוף הציבור בדיונים באמצעות זום, ביטלנו כמעט לחלוטין את הפגרה והצלחנו לקיים היקף פעילות רחב. למרות כל הבעיות, זה הישג בלתי מבוטל שגם בתקופה זו אפשרנו לכל אזרח ואזרחית להעלות כל בעיה והתקבלו הכרעות, וברוב המוחלט של ההחלטות הן התקבלו בהסכמות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר