למידה בקפסולה. המתווה - ושברו // צילום: גדעון מרקוביץ' // למידה בקפסולה. המתווה - ושברו

ילמדו מהסגר הקודם? אלה השגיאות שאסור למערכת החינוך לחזור עליהן

השיעורים בהקבצות שפגעו בהפרדה • המורים שלימדו בכמה כיתות • וההסעות המעורבות, לפני הפיצול לקפסולות בכניסה לכיתות • התוצאה: תלמיד שנדבק הכניס עשרות לבידוד, ולא רק את הקפסולה • יוצאים מהסגר - סבב ב'

מעבר של תלמידים בין הקבצות, ההפרדה במהלך היום והערבוב בהסעות בסופו וכניסת מפעילי חוגים לגני הילדים - כך הפכו ה"קפסולות" במערכת החינוך, אחד המתווים הבולטים של התקופה, למושג ריק מתוכן.

בתחילת ספטמבר נפתחה מערכת החינוך בקול תרועה גדולה - אך נסגרה במהירות. לא רק נתוני התחלואה הביאו לתוצאה שממנה ניסתה הממשלה להימנע, אלא גם כניסת עשרות אלפי תלמידים לבידוד וסגירת מאות מוסדות חינוך, ובהם גני ילדים ובתי ספר.

לפי מתווה משרד החינוך, הלימודים היו אמורים להיערך בקפסולות של עד 18 תלמידים בכיתה, גם בקרב השכבות הגבוהות ביסודי, וכן בחטיבה ובתיכון, מייד עם כניסת התלמידים לבית הספר. המטרה היתה צמצום חשיפה לאחרים, ריחוק חברתי והפרדה בין כיתות ושכבות גיל שונות. אלא שבפועל, בשטח קו הגבול נמתח כל הזמן, תוך שהותרו עוד ועוד פעולות - שהפכו את הקפסולות לריקות מתוכן. 

כדוגמה להמחשה, נתבונן במקרה של תלמידה במועצה האזורית גבעת ברנר, שנדבקה בקורונה כבר בשבוע הראשון ללימודים. בעקבות זאת נאלצו התלמידים אשר לומדים איתה בקפסולה להיכנס לבידוד. אלא שלא שם הסתיימו הבידודים: גם תלמידים שלמדו איתה בהקבצות שונות, וכן תלמידים שהשתתפו עימה בפעילות בצופים - נאלצו לסגור את עצמם בחדר למשך 14 יום. וזה עוד לא הכל - את הדרך לבית הספר היא עשתה בהסעה, כך שכל התלמידים שנסעו איתה יחד באוטובוס הבית־ספרי - נדרשו אף הם להיכנס לבידוד. למעשה, אם לפי המתווה "על הנייר" היו אמורים רק 18 תלמידים להיכנס לבידוד - בפועל נכנסו עשרות.

מורה שנדבק עלול היה לבודד כ־150 תלמידים. (למצולמים אין קשר לנאמר) // צילום: אורן בן חקון
מורה שנדבק עלול היה לבודד כ־150 תלמידים. (למצולמים אין קשר לנאמר) // צילום: אורן בן חקון

כאמור, לאורך הימים הראשונים עדכנו במשרד החינוך את המתווים, כך שבפועל לא באמת נשמרו הקפסולות. להלן כמה טעויות של מערכת החינוך.

מעבר בין הקבצות

לאחר תחילת שנת הלימודים הודיע משרד החינוך כי תלמיד יוכל להשתתף בלא יותר מחמש קבוצות קבועות. הכוונה היא לתלמידים בחטיבות ובתיכון שלומדים אנגלית ומתמטיקה ברמות לימוד שונות (5-3 יחידות), במנותק מכיתת האם.

כמו כן, הכוונה היא גם למגמות שונות כמו מחשבים, ספרות, ספורט וכדומה - שגם אותן לומדים התיכוניסטים בקבוצות אחרות מכיתות האם שלהם. כלומר, תלמיד שלומד בארבע יחידות מתמטיקה, בחמש יחידות אנגלית, במגמת תקשורת וגם בחמש יחידות ספרות - עלול, אם נדבק, להכניס לבידוד עשרות תלמידים ובמקרה הגרוע יותר - להדביק אותם.

מעבר לא מבוקר של מורים:

תחילה הודיעו במשרד החינוך כי למורים יתאפשר להעביר שיעורים בחמש כיתות קבועות, לכל היותר. עם זאת, נאמר כי הגדלת כמות המעברים בין כיתות תיעשה באישור מנכ"ל משרד החינוך. לאחר מכן עודכן המתווה וצוין בו כי מעבר של מורים יתאפשר - "אולם יוגבל ככל האפשר". 

במבחן התוצאה - הכיתות ריקות // צילום: יהושע יוסף
במבחן התוצאה - הכיתות ריקות // צילום: יהושע יוסף

כמקרה מבחן, ניקח מורה לאנגלית שמלמדת בכיתות ב' - שם לא למדו בשיטת הקפסולות. אם ביקרה בחמש כיתות, המשמעות היא שהיא יכולה להכניס לבידוד כ־150 תלמידים. בתיכונים, שם שומרים על הפרדה וקפסולות של עד 18 תלמידים, היא תבוא במגע עם כ־100 תלמידים, מבלי לכלול גם את חבריה המורים. בעיה נוספת נוגעת לגננות המחליפות, שתפקידן להחליף את הגננות ביום החופשי. גננות אלה נמצאות בכל יום בגן אחר, והחליפו למעשה שישה גני ילדים בשבוע. אם גננת מחליפה נדבקה - היא הכניסה לבידוד מספר גדול מאוד של ילדי גן וסייעות. 

כניסה של מפעילי חוגים

לחוגי העשרה חשיבות לא מועטה, אולם נדמה כי משרד החינוך אפשר כניסה של גורמים חיצוניים אל מוסדות החינוך מוקדם מדי - במקום לעסוק תחילה רק בפדגוגיה. 

על פי ההנחיות, היה אפשר להכניס מדריכי חוגים ותל"ן (תוכנית לימודים נוספת) לגנים ולבתי הספר - בתנאי שהם פועלים בלא יותר משש כיתות בתי ספר או גן. מדובר בסיכון אדיר - ובוודאי לא הכרחי - עבור התלמידים, והורים דיווחו על כמה מקרים שבהם מפעיל חוג שנכנס לגן שלח לבידוד עשרות ילדים. כלומר, במקום להישאר עם צוותים מצומצמים וללמד מקצועות ליבה חשובים, ניסו במשרד החינוך להשאיר את החוגים - והביאו למצב שהתלמידים, בסופו של דבר, נשארו בבית. 

ערבוב בהסעות

מערכת החינוך עשתה מאמצים עצומים כדי לשמור על קפסולות בבתי הספר; הכיתות חולקו, המתחמים הופרדו - אבל כל המאמצים ירדו לטמיון בבתי ספר שבהם התלמידים מגיעים בהסעות - שם לא נשמרה הפרדה, והתלמידים התערבבו אלו עם אלו. 

בכל בוקר היו התלמידים מגיעים למוסדות באוטובוסים מלאים. הם אמנם נדרשו לחבוש מסיכה במהלך כל הנסיעה, אך הימצאות של תלמיד חולה הכניסה את כל יושבי האוטובוס, עשרות תלמידים, לבידוד. 

נוער בתנועה

בהפגת המצב המתוח שבו נמצאים התלמידים מאז פרוץ המשבר, היה לתנועות הנוער משקל חשוב. אלא שמרגע חזרת התלמידים לבתי הספר הם זכו שוב לראות את חבריהם, כך שהיה מקום לשקול את עצירת הפעילות בתנועות הנוער. אולם תנועות הנוער פעלו כרגיל, ובחלק מהמקרים מדריכים וחניכים הכניסו לבידוד עשרות מחבריהם, לאחר שנדבקו והגיעו לפעולות בתנועה.

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד גיבש את המתווים שלו יחד עם משרד הבריאות. המתווים מובילים עקרון ברור שנועד לשמור על רצף הלמידה ולהבטיח את שלומם ובטיחותם של התלמידים ועובדי ההוראה. נדגיש כי הודות למתווים, נקטעו שרשראות הדבקה רבות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...