עשר עצות הזהב בקליטה של כלב מאומץ חדש

סגר הקורונה, שמאלץ את כולנו להישאר בבית, מהווה הזדמנות נהדרת לאמץ חבר חדש למשפחה ולדאוג לו לקליטה ראויה בבית • לכבוד חג סוכות, אנחנו מגישים לכם את עצות הזהב לקליטת הכלב המאומץ החדש שלכם

צילום: אי.פי.אי //

מספר בעלי החיים בעמותות השונות שובר שיאים, וכל כלב וחתול מביניהם היו שמחים לבית חדש עוד היום. סגר הקורונה השני, חג סוכות ויום ההגנה הבינלאומי על בעלי החיים מהווים הזדמנות נפלאה לשדרג את המשפחה בחבר חדש, וחשוב במיוחד שהאימוץ יהיה לכל החיים. בשיתוף צוות חיותא - ביטוח בריאות לחיות מחמד, אנחנו מעניקים לכם את עשר עצות הזהב בנוגע לקליטה של כלב מאומץ חדש.

1. החודש הראשון

זו התקופה שהכלב מתאקלם ולא מראה את כל ההתנהגויות שלו או מתנהג בצורה מאוד מאופקת וכעבור חודש מרגיש חופשי יותר. זה יכול גם להתבטא בקושי לאמן אותו בחודש הזה, בתיאבון ירוד, אי נוחות בטיולים, היעדר שמחת חיים, אפאטיות בבית ועוד. בחודש הזה חשוב לבחון ולצפות התנהגויות שלו כדי לדעת מהם ההרגלים שהוא מביא איתו ואילו התנהגויות הייתם רוצים לשנות. חשוב מאוד שתאפשרו לכלב לצבור אמון וביטחון בקצב שלו מבלי לכפות עליו עודף מגע.

2. אוכל

אוכל איכותי הוא שם המשחק. מזונות איכותיים יכילו כמות חלבון גבוהה מן החי וכמות חלבון נמוכה מהצומח (סביר להניח שיהיה בהם מרכיב דגני אחד ואולי גם קטניה כלשהי או בכלל לא). במידה ואתם מחליפים אוכל, חשוב לעשות החלפה הדרגתית.

הדרך הטובה ביותר לבדוק מזון היא על ידי קריאת התווית באנגלית של המרכיבים ולוודא שאכן יש מעט דגנים ומעט תוספים למיניהם ובעיקר מרכיבים מן החי. חשוב לדעת! אם נראה שהכלב לא אוכל, נסו להרטיב את המזון במעט מים כדי להקל על האכילה. אם אתם שמים לב לבעיה מתמשכת, התייעצו עם וטרינר. בנוסף, עקבו אחר צואת הכלב לראות אם האוכל אכן מתאים.

3. השוני בין כלב בוגר וגור

תהליך הקבלה של כלב חדש למשפחה צפוי להיות שונה בהתאם לאם אימצתם כלב בוגר או גור. לכל אחד מהשניים היתרונות והחסרונות שלו. גור נחשב "דף נקי" שקל יותר להשפיע על האופי שלו בשלבים המוקדמים בהם הגיע אליכם. מצד שני, גור הוא גם תינוק לכל דבר שדורש יותר תשומת לב וצפוי גם להשאיר אחריו יותר בלאגן. כלב בוגר לעומת זאת חוסך את שלב הגורות, כבר ברור לנו איך הוא נראה כבוגר והוא לרוב יותר צפוי מבחינת אופי ואנרגיה. לעומת זאת, כלב בוגר גם עלול להגיע מוכן עם חרדת נטישה ובעיות התנהגות נוספות שחשוב שנדע כיצד להיערך אליהן.

4. הפכו את הבית לסביבה בטוחה

לפני שהכלב מגיע בפעם הראשונה לביתו החדש, שימו בצד כל דבר שיכול לסכן את בטחונו של הכלב: כבלי חשמל, גישה לדלתות מטבח תחתונות שמאחוריהן מסתתרים חומרים רעילים, פריטים המסוכנים לבליעה כמו צעצועים של ילדים. חישבו על הסביבה הביתית שלכם מנקודת מבטו של הכלב שרואה המון דברים מסקרנים על הרצפה שאולי חמקו מעיניכם ועלולים לסכן אותו.

5. ציוד נדרש

הכלב שלכם לא דורש יותר מדי. החברים שלנו צנועים בצרכיהם: הצעצועים היקרים ישמחו אותם בדיוק כמו הפשוטים. הציוד הבסיסי לכלב כולל קערת מזון, קערת מים, צעצועי לעיסה בטוחים – לא כאלה שהכלב עלול לבלוע, רצועה ומקום שיהיה לו נוח לישון בו. חשוב לצייד את הכלב בקולר עם תג זיהוי ובו מספר זמין להתקשרות.

6. בריאות לפני הכל

בדיקה ראשונית אצל הווטרינר היא הכרחית ביותר. מומלץ לקבוע תור כשבוע לאחר האימוץ, כדי לוודא את המצב הבריאותי של הכלב. זאת, במטרה לתת חיסונים מתאימים ולעדכן שבב עם מספר טלפון זמין, כך שאם והכלב הולך לאיבוד - יהיה ניתן לאתר אותו במהרה במאגר השבבים. 

בנוסף, בעלי כלבים ממליצים לעשות גם ביטוח בריאות לכלב החדש שמגיע הביתה. הרפואה הווטרינרית התקדמה בשנים האחרונות ועם זאת גם המחירים על הטיפולים. ביטוח יכול לעזור בשיקולים הכלכליים בעת טיפול רפואי כזה או אחר, בייחוד כשמדובר בכלב חדש שהגיע מאימוץ. ביטוח בריאות לכלב הוא פתרון מעולה שמספק את האפשרות לבצע את מגוון הטיפולים הוטרינריים בלי לדאוג להוצאות הכלכליות שעלולות להיות גבוהות.

7. החשיפה לסביבה חדשה

היא משפיעה על כלבים בצורות שונות, שאוכל הוא אחת מהן. שגרת יום מאפשרת לכלב לצפות את היום מראש והוודאות הזאת תעניק לו ביטחון מהר יותר בסביבה חדשה. שגרת יום מורכבת מכמות הטיולים שהכלב יקבל, האורך שלהם לפי שעת היום, זמני האכלה, זמני תיחום בגדר או כלוב אילוף אם יש וזמני שחרור מהתיחום בהתאם. אם יש חצר אז גם זמני שחרור בחצר לעומת זמנים שהכלב בבית ואין יציאה לחצר.

חשוב מאוד ללמד את הכלב מהו שמו ואיזו התנהגות מצופה ממנו ברגע שהוא שומע אותו. אני אוהב שהכלבים שלי מתרוממים אליי או יוצרים קשר עין כשאני קורא להם בשמם - ואז אני יכול לבקש מהם התנהגויות מאחר והפוקוס שלהם עליי. כשהכלב מסתכל עליכם זה אומר שהוא בהקשבה.

8. לפנק, לפנק, לפנק

רוב האנשים שמאמצים כלב ממהרים לחבק וללטף אותו, האמת שהרבה כלבים מאוד דומים לנו בקטע הזה והם לא אוהבים מגע וחיבוקים עד שיש אמון ותחושת ביטחון במקום החדש. מומלץ להימנע מלכפות על הכלב לקבל ליטופים ולהקשיב לו כאשר הוא מבקש שתתנו לו ספייס ומרחב אישי להתאקלם ולהרגיש בנוח. הרי אתם גם לא מאפשרים לכל אחד לחבק אתכם על ההתחלה.

לעתים, מה שנתפס כהתלהבות ושמחה אצל כלב הם בעצם מצב של סטרס, ואם אנחנו כבר מנחים אותם להיות "קשים להשגה" רצוי לציין שהכי בריא, בהתחלה, זה לתת יחס לכלב כשהוא רגוע ומפגין איזון ולאו דווקא כשהוא קופץ עלינו וממש דורש תשומת לב. כמובן, שחלקכם אימצתם כלבים מאוד חברותיים שמחפשים מגע וליטופים ואז אתם בהחלט יכולים למשמש ולמזמז אותם בחופשיות. עם זאת, לשים לב עם הילדים - חיבוקים יכולים להיות מאיימים גם לכלבים סופר חברותיים.

9. מצב רפואי

מצב רפואי ירוד לאורך זמן יעכב את תהליך ההסתגלות של הכלב. כלבים רבים לעתים מגיעים מהעמותה במצב גופני ירוד. הם, בין השאר, ישלשלו, אולי יקיאו, יהיו חסרי תיאבון, רגישים למגע, כולל  ליטופים, בגלל כאבי בטן. בעת זיהוי בעיה רפואית כזו או אחרת חשוב לגשת לוטרינר מייד, יש חשיבות גבוהה לטפל בבעיות רפואיות בהקדם, שכן הן מעקבות את ההתאקלמות של הכלב בבית.

10. סבלנות

התקופה הקרובה יכולה להיות מאתגרת לעתים. תקחו את הזמן ללמוד את הכלב שלכם, תהיו סבלניים ואל תרימו ידיים ותמהרו להחזיר את הכלב ברגע שקצת קשה, אתם כל עולמם . זכרו - העבודה הקשה משתלמת, ועל הדרך הרווחתם חבר לכל החיים.

בתוך כך, אם יש לכם ספקות - להיעזר במאלף, זו לא בושה. איש מקצוע יכול לגרום לכם להכיר ולהבין את הכלב שלכם בצורה מדויקת וטובה, כמו כל מערכת זוגית רגילה - גם את הקשר עם הכלבים שלנו רצוי לטפח. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר