"הדיל" של אלשיך? הספר והדרישה לחקירה

עו"ד פישלר ליועמ"ש: "חקור מדוע המפכ"ל לשעבר התראיין וכנראה עתיד לפרסם את ספרו בהוצאת העיתון שחקר בעבר" • אלשיך: "הספר ייצא בהוצאת סטימצקי"

צילום: גדעון מרקוביץ' // אלשיך. מתראיין לעיתון שאותו חקר

תלונה הוגשה אתמול ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על ידי עו"ד פנחס פישלר, בעבר קצין משטרה ביחידת ההונאה, ובה דרישה לבדוק מדוע בחר, לכאורה, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך לפרסם את ספרו ב"ידיעות ספרים".

"פעם היה כאן מפכ"ל. רוני אלשיך שמו. במשמרתו, חקרה להב 433 את לא אחר ממו"ל ידיעות אחרונות מר נוני מוזס. לימים הוגש גם כתב אישום..." כותב פישלר, ובהמשך רומז פישלר להקבלה על סיקור אוהד, הבסיס להגשת תיק 4000: "אץ רץ אלשיך - להוציא ספר דווקא אצל המו"ל 'ידיעות ספרים'. למה דווקא שם? ניגוד עניינים? סיקור אוהד? מבחן השכל הישר? אתיקה? ניראות? והיכן נדם קולך? למה?

אלשיך: ''אם יסתבר שכשלנו בחקר האמת, אראה זאת ככישלון שלי'' // צילום: Newsenders

מנכ"ל ידיעות ספרים, דב איכנולד, אף העלה בזמנו ציוץ שבו מופיעה תמונה של מה שנראה ככריכה של הספר העתיד לצאת בקרוב, פרי עטו של אלשיך 'מפכ"ל בחזית - ערכים במבחן' עם המילה 'בקרוב...' (בינתיים הציוץ הוסר). ל'ידיעות ספרים' אין כל אינטרס לפרסם ספר שלא היא מוציאה אותו. האם הראיון והספר הוא דיל אחד שנרקם?"

במאי השנה טען העיתונאי ג'וש בריינר כי הוצאת "ידיעות ספרים" מעורבת בהוצאת ספרו של אלשיך. אלא שהמפכ"ל לשעבר הכחיש וטען אז כי הוצאת "סטימצקי" היא שאחראית על עריכתו והוצאתו לאור. אלשיך היה מי שהעביר, ויש אומרים לחץ, את המלצת המשטרה לפרקליטות להגיש כתבי אישום באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים בכל שלוש פרשות נתניהו, ואף התראיין ראיון עומק למגזין "שבעה ימים" של "ידיעות אחרונות".

העיתון והנאשם

מדובר באותו עיתון, שכנגד בעל השליטה שלו, נוני מוזס, אותו אלשיך חתם על המלצה להגיש כתב אישום כנגדו בגין שוחד. כעת מוזס, דרך העיתון שבשליטתו, נותן לו במה שבה הוא מדבר רבות על תיקי נתניהו.

עו"ד פישלר תוקף את אלשיך ומתייחס לכללי האתיקה של דמות ציבורית במעמדו: "אתה היית מפכ"ל ואתה חקרת, אל תלך ואל תתראיין במקום שבו הגשת כתב אישום. אלשיך אומר בראיון כי אם ביבי יועמד לדין הוא יורשע - אבל ביבי כבר הועמד לדין וכבר הוגש כתב אישום. כלומר הוא חורץ את גורלו. כך אתה משדר מסר לבית המשפט שזו השפעה אסורה. אתה סיימת את תפקידך לחקור ואתה עכשיו כבר מרשיע אותו? פשטת את המדים, אתה חקרת, התיק מתנהל, אמרת שקראת כל מילה אז איך אתה מעז להביע את דעתך כשהמשפט מתנהל כבר?"

נתניהו בפתח משפטו // צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90
נתניהו בפתח משפטו // צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90

עו"ד פישלר מתייחס גם לתוכן שפורסם מתוך הראיון שבו טוען אלשיך כי לא ירד לרזולוציות בכל הקשור לתרגילי החקירה כנגד עדי המדינה ניר חפץ וכנגד הנאשם שאול אלוביץ': "פתאום אתה אומר שלא ירדת לרזולוציות? לאילנה דיין אמרת שאתה קראת כל מילה אז איך לא ירדת לרזולוציות?"

לבסוף הוא מתייחס גם לטענה העיקשת של אלשיך כי נתניהו שלח לכאורה גורמים שיטרידו שלושה בכירים במשטרה שעסקו בחקירותיו. "אם זה נכון אדון אלשיך, למה לא פתחת בחקירה? ואם זה לא נכון למה אתה ממשיך לקשקש? למה לא חקרתם? ואם לא חקרתם למה הוצאתם את זה בחוץ?"

עוד בנושא:

תלונה: "אלשיך אובססיבי ותאב פרסום"

פרשת גנץ-אלשיך: אין חקירות בין חברים

הפשרה שתמנע בחירות? "הקפאת מינוי הבכירים עד למסקנות הוועדה בנושא"

"אני לא בטוח שחושי הריח שלך לכוסברה, לגויאבות ולשקרנים לא עבד כל כך בפרשת ה'ממד החמישי'. שילמתם כסף, נתתם קניין רוחני שמסתובב בעולם ואתה התפארת שיש לך חושי ריח..."

"גורמים רבי כוח"

אין זו הפעם הראשונה שאלשיך מסתבך בראיונות לתקשורת. אותה הטענה שעו"ד פישלר התייחס אליה נשמעה בראיון המתוקשר שנתן אלשיך לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" בפברואר 2018, כשהוא עדיין בתפקיד, ערב המלצות המשטרה. אלשיך טען כי גורמים רבי כוח אוספים מידע על בכירי המשטרה שעוסקים בחקירות נתניהו, תוך שהוא מכוון בבירור שמי שעומד מאחורי הדברים הוא נתניהו עצמו. האשמה חמורה ביותר שמעולם לא הוכיח.

בראיון ל"ידיעות אחרונות" התייחס לדברים כשאמר: "היו עובדות - הטרידו חוקרים שעסקו בתיקים האלה, את סביבתם, שכניהם, משפחתם. שלושה. אנשים בכירים יחסית. אנשים שחוקרים את ראש הממשלה בין השאר וגם אנשים שמקבלים החלטות".

חוקרי המשטרה מגיעים למעון רה"מ בירושלים // צילום ארכיון: אורן בן חקון
חוקרי המשטרה מגיעים למעון רה"מ בירושלים // צילום ארכיון: אורן בן חקון

באוקטובר 2019 נחשפו בחדשות 12 הקלטות שבהן התייחס אלשיך ליחסים הקשים עם נתניהו מאז שהחלו החקירות ובהן אמר כי "מישהו לא רצה שמישהו לא רצה למנות מפכ"ל. זה רע מאוד. על פי החוק למפכ"ל יש עצמאות, ואין שום סיכוי שמפכ"ל שהוא ממלא מקום יתנהג בעצמאות".

באותן הקלטות הוא אף פירט מדוע בחר להתראיין בתוכנית "עובדה", וסימן את הסיבה באותה האשמה של הטרדת החוקרים שאותה לא הוכיח מעולם: "היה צריך לתת להם גיבוי לחוקרים, מפני שחוקרים שהתחילו להיות מוטרדים היה צריך להפסיק את ההטרדה הזו... אני יכול להיות ערב לעובי העור שלי, אני לא יכול להיות ערב לעובי העור של חוקרים שיש להם ילדים בגן".

אלשיך: "דברים מופרכים"

רוני אלשיך מסר בתגובה: "צר לנו כי 'ישראל היום' בוחר להעביר לקוראיו דברים מופרכים מיסודם. הספר 'מפכ"ל בחזית' יצא לאור בהוצאת 'תכלת' לבית 'סטימצקי'. בחירת הפלטפורמות לראיונות השונים נעשתה על ידי הגורמים המקצועיים מטעם ההוצאה לאור ועל פי חוות דעתם. כך, הוחלט על ראיונות למגוון כלי תקשורת ובהם 'חדשות 12', 'קשת', 'גלי צה"ל', 'רדיו 103', עיתון 'בשבע' ועוד.

הניסיון לקשור בין החלטות משפטיות של גופי החקירה ופרקליטות המדינה לבין ראיון שניתן כמעט שנתיים לאחר סיום התפקיד כמפכ"ל מעיד כאלף עדים על הסיקור המוטה של 'ישראל היום'. ספרו של רב ניצב בדימוס אלשיך עוסק בתורות ניהול ובערכי האמת והיושר, אנו ממליצים ל'ישראל היום' לקרוא את הספר ולדבוק בערכים אלו לטובת קוראיהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר