בית החולים סורוקה // צילום: דודו גרינשפן // בית החולים סורוקה // צילום: דודו גרינשפן

תביעה: החולה קיבלה תרופה אסורה ומתה

בת 43 שסבלה ממחלת מעיים כרונית, קיבלה בביה"ח סורוקה תכשיר שמדכא את מערכת החיסון • למחרת - מתה מזיהום • סורוקה: "משתתפים בצער המשפחה"

תביעת רשלנות רפואית שבה עולות טענות למחדל טיפולי חמור הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד נגד בית החולים סורוקה בבאר שבע.

לפי הנטען בכתב התביעה, חולה בת 43 עם מחלת מעיים קשה נפטרה לאחר שקיבלה בבית החולים תרופה בעירוי, וזאת למרות שמנהל המחלקה שטיפל בחולה נתן הוראה יומיים קודם לכן שלא לתת לה את התרופה מחשש שהיא תדכא אצלה את מערכת החיסון ותחמיר את מצבה.

כך עולה מדו"ח בדיקה פנימי של בית החולים המרכזי בדרום הארץ ומתביעת רשלנות רפואית שהגישה לפני שבוע משפחתה של החולה נגד קופת החולים כללית, הבעלים והאחראית על סורוקה. הפרשה הקשה מתפרסמת כאן בראשונה.



מתן תרופה בעירוי // צילום אילוסטרציה:  Gettyimages
מתן תרופה בעירוי // צילום אילוסטרציה: Gettyimages

ל' מבאר שבע אובחנה בהיותה בת 17 כסובלת ממחלת מעיים דלקתית כרונית - קרוהן, אשר גורמת לפגיעה קשה בתפקוד המעיים ולכאבים עזים.

על פי הנטען בתביעה, ל' טופלה באופן כושל ורשלני על ידי רופאי בית החולים וקופת חולים כללית, עד שבתחילת 2016 החמיר מאוד מצבה והיא התלוננה על כאבי בטן, הראתה סימנים קשים של דלקת והשילה כ־30 ק"ג ממשקלה. מכתב התביעה עולה שהיא נבדקה באופן רשלני בחדר המיון של סורוקה ובמרפאה הגסטרואנטרולוגית של בית החולים, ומצבה רק הלך והחמיר עד שהתגלתה אצלה התנקבות במעיים.

החמירו את מצבה

על פי התביעה, ב־4 באפריל 2016 נבדקה ל' בסורוקה על ידי פרופ' אלכסנדר פיש, אז מנהל המכון הגסטרואנתרולוגי בבית החולים, ש"המליץ במסמך סיכום הביקור על ייעוץ המטולוגי דחוף וקבע כי יש להפסיק את הטיפול בתרופה הקבועה (רמיקייד) שהיא קיבלה למחלתה בגלל שזו תרופה שמדכאת את מערכת החיסון בגוף", אלא שיומיים לאחר מכן היא דווקא קיבלה בכל זאת את התרופה במחלקה לאשפוז יום בסורוקה, וזאת "למרות הנחייתו המפורשת של פרופ' פיש שלא לתת את התרופה שהיא מדכאת את מערכת החיסון והיא ניתנה לה על אף ההוראה להפסיקה, ודווקא בזמן שמערכת החיסון אצלה במאבק בזיהום בבטן וכשהיא נדרשה להיות בשיא כושרה... בכך החמירו את מצבה של ל' באמצעות טיפול בתרופה המדכאת את מערכת החיסון, אשר החמירה את הדיכוי החיסוני והקטינה את יכולתה לעמוד בזיהום".

ליקויים בביצוע

למחרת קבלת התרופה החריף מצבה של ל', והיא הועברה לניתוח חירום בסורוקה לאחר שהתגלה אצלה הנקב במעי. בניתוח נכרת המעי, היא אושפזה במחלקה לטיפול נמרץ אבל מצבה הלך והחמיר עד כדי כך שהיא עברה את הניתוח במיטתה בטיפול נמרץ, שם התגלה בגופה הזיהום הקשה ונמק נרחב בבטן, והיא נפטרה בתוך כמה שעות.

התביעה מתבססת על חוות דעת של פרופ' אחמד עיד, לשעבר מנהל המחלקה הכירורגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים ומבכירי הכירורגים בישראל, אשר קבע, בין השאר, כי "מתן התרופה הידועה כמדכאת את מערכת החיסון, 3 ימים לפני פטירתה, ובניגוד להנחיה של פרופ' פיש, בוודאי הקטינה את יכולתה של ל' להתמודד עם הזיהום אשר נגרם עקב התנקבות המעי, ובכך הוקטנו משמעותית סיכוייה להחלים... אילו היתה ל' מטופלת באופן סביר היה מותה נמנע, ותחת המשך מעקב וטיפול מתאימים היא היתה יכולה להגיע לתוחלת חיים מלאה". את התביעה הגישו עוה"ד שי פויירינג וצפריר אושרי, המתמחים בתביעות רשלנות רפואית.



בית החולים סורוקה // צילום: דודו גרינשפן
בית החולים סורוקה // צילום: דודו גרינשפן

ל"ישראל היום" נודע עוד כי הפרשה נחקרה גם על ידי ועדת בדיקה פנימית שהוקמה בסורוקה, והעלתה שורה של כשלים ומחדלים חמורים בטיפול בל'. מסקנות הוועדה צורפו לתביעה, ומהן עולה בין השאר כי הוועדה קבעה שמתן התרופה "זמן קצר לפני הניתוח, אפשר שהחמיר את הדיכוי החיסוני והקטין את יכולתה לעמוד בזיהום אשר נגרם עקב התנקבות המעי".

עוד קבעה הוועדה כי "היו ליקויים בביצוע ובדיווח על ממצאי הבדיקה הגופנית של החולה", וכי "היו ליקויים בזרימת האינפורמציה בין מסגרות הטיפול השונות שתרמו לחומרת המהלך הטיפולי". בוועדה היו חברים ד"ר תמנע נפתלי מבית החולים מאיר בכפר סבא וארבעה מנהלים בכירים מסורוקה: פרופ' סולי מזרחי, פרופ' שאול סופר, פרופ' עמנואל סיקול וד"ר לריסה דוחנו.

מבית החולים סורוקה נמסר בתגובה כי "אנו משתתפים בצערה של המשפחה. כתב התביעה טרם התקבל, לכשיגיע נגיב כמקובל כחלק מההליך המשפטי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו