שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ תא״ל מיל׳ מירי רגב סיכמה עם משרד הבריאות והמל״ל על הפעלת מערך האוטובוסים במודל חדש, לאור העלייה המדאיגה בנתוני התחלואה.
לאחר ימים של התלבטויות ואי קבלת החלטה חד משמעית הודיע היום (רביעי) משרד התחבורה כי החל מחמישי מחר כמות הנוסעים שתותר בנסיעה באוטובוס היא מחצית התפוסה. בנוסף הוחלט כי המזגנים יפעלו אבל החלונות יהיו פתוחים. התחבורה הציבורית תיפסק בכל יום בשעה 22:00.
כזכור החל מהיום ההגבלה על מספר הנוסעים עמדה על 20, ואולם כניסתה לתוקף נדחתה ביממה לאחר שהשרה מירי רגב הודיעה כבר אתמול כי היא מנסה למצוא מתווה. כפי שפרסמנו אתמול ב"ישראל היום", ההצעה הייתה להעלות את מספר הנוסעים לפחות ל-30. בסופו של דבר נקבע כי האוטובוסים העירוניים יסיעו עד 32 נוסעים, ובאוטובוס בין-עירוני - עד 30 נוסעים. באוטובוס מפרקי יוכלו לנסוע עד 50 נוסעים.
לגבי מועדי הנסיעות הקווים יפעלו מידי יום עד עשר בלילה. בשישי עד כניסת השבת ובמוצאי שבת כפי שהיה עד היום. לגבי חלונות פתוחים הכוונה לאוטובוסים שניתן לפתוח בהם חלונות. באוטובוסים ממוגנים באיוש למשל לא ניתן לפתוח חלונות.
השרה מירי רגב ציינה כי "הצלחנו לשפר את מודל הפעלת האוטובוסים. הנחיתי להוסיף עוד כלים לרשת האוטובוסים כדי למנוע שיבושים בעקבות הגבלת התפוסה. אני קורא לאוצר להגיע להבנות עם מפעילי התחבורה הציבורית".

נהגי האוטובוסים לא ממש שמחו על הבשורה. הסיבה: לא נפתרה בעיית גביית התשלום מנוסעים וכן אין פיקוח על מי וכמה יעלו. "הנהגים לא יכולים לעשות את עבודת הפיקוח. הם צריכים להתרכז בנהיגה. משרד התחבורה לא נתן שום מענה בנושא", ציינו בארגון הנהגים.
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית, שמייצג את רוב נהגי האוטובוסים במדינה, מסר בתגובה: "הגיע הזמן שנהגי האוטובוסים יתעסקו אך ורק בתפקידם והוא לנהוג ותו לא. אנו קוראים לראשי משרד התחבורה להעמיד סדרנים אשר יעשו סדר באוטובוסים, יגבו את כספי עלות הנסיעה ויאפשרו לנהגים להיות אך ורק מובילי דרך. נהגי האוטובוסים חייבים לשמור על תפקידם הראשוני והוא נהיגה בבטחה. הגיע הזמן לטפל בכך בטרם הלחץ והאלימות באוטובוסים יחזרו בגלל מגבלות על כמות הנוסעים. לא יעלה על הדעת שאנו לא יודעים מה קורה". הנהגים ציינו כי ללא הרחבה של צי האוטובוסים וגיוס חברות פרטיות - תהיה בעיה קשה בשירות.
עוד בנושא:
• רגב הודתה: "לא שמרנו על ההנחיות"
• פרופ' סדצקי התפטרה ממשרד הבריאות: "דעתי המקצועית לא מתקבלת"
• הנתונים המלאים נחשפים: 65.8 אחוז נדבקו בבית
• מבולבלים? המדריך המלא להגבלות שייכנסו לתוקף היום ומחר
"אוטובוס מתמלא ב-35 איש. יהיו תחנות שלא נעצור לאנשים כי לא נוכל לעלות עוד. מה שיקרה זה עומס בתחנות, אנשים שלא יוכלו לעלות וכאוס. אם לא יוסיפו קווים שום דבר לא יעזור".
נציין כי חברות התחבורה הפרטיות לא עובדות מזה חודשים. הן לא תחת אחריות משרד התחבורה, ולטענתם כיוון שהאוצר מסרב לממן את המהלך – זה מונע את גיוסן לטובת הסעת נוסעים. עם זאת במשרד התחבורה הוסיפו כי החוק לא מאפשר לחברות פרטיות לעבוד בתחבורה ציבורית, מה עוד שהאוטובוסים שלהן לא כוללים מכשירי תיקוף. נציגי החברות ציינו מנגד: "אם רוצים הכל אפשר לסדר במהירות".
נציין כי על פי משרד הבריאות למעלה מאלף חולים קורונה מאומתים נסעו בשבועות האחרונים באוטובוסים, עובדה שמטרידה מאוד את הנהגים, כיוון שלא בכל הקויום הותקנו עדיין המחיצות הרצויות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו