תענו, בבקשה

מהי ענווה, ולמה חשוב כל כך, גם כשלא נעים, פשוט לתת תשובה שלילית? • אמילי מנסה ללמוד משהו מהקורונה

הפעם האחרונה שבה עמדתי מול קהל היתה ב־4 במארס. חודשיים לא פגשתי קהל. השבוע חזרתי, צמאה לאישונים. אמנם שעת סיפור לילדים, אמנם הקהל התקצר בגובה, אבל חזרתי לאלמנט שלי. בהרצאה הקודמת ישבו מולי אלף נשים על הכיסאות הרכים של היכל התרבות ברחובות - והשבוע על דשא גן ציבורי בפתח תקווה היו אלה 20 ילדי גן מתוקים. לפני חודשיים עמדתי על במה בעקבים דקים, הכנסתי בטן לשמלה וסונוורתי מהתאורה - והפעם ישבתי מזרחית על ארגז טרופיות, ובדיוק כשהתחלתי לדבר, הגיעו הפיצות, ובתחרות ביני לבין הפיצה, כמה משפיל, הילדים בחרו נכון ואפילו ביקשו ממני לקום כי רצו טרופית, אבל כל עבודה מכבדת את בעליה.

בשיעור האלף ואחת שמעביר אותנו הנגיף המתיש כתוב על הלוח "ענווה". בהתחלה הנגיף הֶעֱנִיו אותנו, כי הרגשנו קטנים מולו. אחר כך הסגר הֶעֱנִיו, כי אין מי שישטוף אסלה אם לא תפשילי שרוולים. וכעת זו גם ההבנה הנוטפת בגבך, מחוליה לחוליה, שהשנתיים הבאות הולכות להיות טירונות מהצד הכלכלי. אז אעשה דברים שלא עשיתי בעבר. אשב על ארגז טרופיות בהרצאה מול שיני חלב לועסות במבה. אכתוב הספד בתשלום לאדם שאני לא מכירה (אגב, אדם שהתרגשתי להכיר בזכות הכתיבה. "טוב ללכת אל בית אבל" כתב קהלת). אתן שיעורים פרטיים בכתיבה. כל אחד וה"לא עשיתי בעבר" שלו.

הקורונה מַעֲנִיוָה אותנו. מי שאף פעם לא שטף רצפה בעצמו, למד מהר. מי שבשגרה לא נהגו לכבס בעצמם, לגהץ במו ידיהם, או לתדלק את המכונית באופן עצמאי - גם הם נפלו לסטטיסטיקה העגומה של אנשים שממש נאלצו להפעיל את הידיים בקורונה. הנחנו לגינונים: הגינות צמחו פרא מעצמן. לא היה צורך בגנן. לא גינוני נימוסין, לא גינוני כבוד ולא גינוני ראווה. כשאין גינונים, יש פחות חרדה מפעולת כפיים.

איור: בת-אל בן חורין
איור: בת-אל בן חורין

איך עושה ענווה? עניו הוא מי שלא מבקש תהילה וכבוד, למרות שהוא יודע את ערכו ומכיר בכישוריו. גם חז"ל תיארו עניו כמי שרואה עצמו בגודלו האמיתי, לא מקטין את עצמו. כשחופרים, מגלים שחז"ל הגדירו "עניו" גם כמי שיש לו כוח להכריע - וזה כבר מפתיע.

"ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו", אומר רבי יוחנן בגמרא על אחד מחכמי בית שני. למה רבי יוחנן עצבני כל כך על אדון זכריה? ומה קשורה הענווה?

במקום אחר בגמרא מתואר כיצד אותו זכריה נמנע מהכרעות הלכתיות. תחת מטריית הענווה, שהרי מי אני שאפסוק, השאיר את המחלוקת באוויר והתחמק מהחלטה מי צודק. בסיפור השלישי שבו מוזכר רבי זכריה, הסיפור על קמצא ובר קמצא, מבינים שזו הבעיה הגדולה שלו: הוא לא התערב, כי לך תדע מי צודק, ומי אני שאקבע. הענווה שלו הפכה אותו לאחד שלא גוזר כלום, רק מתחמק. מפה לשם, חורבן.

 

***

טיפ מקשישה סינית שאולי קוראים לה קורונה: טפלו בענייני הזולת בענווה. רבי זכריה של היום אינו זה שלא פוסק הלכה, אלא זה שלא חוזר לאנשים. ביושבי כקצינת ענווה ראשית, אשכול ענווים ממש, אני רוצה לדבר על התופעה הזאת שלא חוזרים. שאלת שאלה בווטסאפ, היא נקראה, התשובה יכולה להיות "לא", "לא יודע", "אני עייפה מכדי לטפל" - אבל התשובה לא משוגרת. השאלה נשארת באוויר האפליקציה כמו קוביד־19 באוטובוס שכל נוסעיו ירדו.

חברה טובה שפוטרה עקב קיצוצים בחברה שלה עוד לפני שעשו "סטופ כדור הארץ" עוברת מסע למציאת עבודה. אישה מוכשרת ובעלת ניסיון בתחומה, עם יחסי אנוש נפלאים וחריצות. בכל זאת (ואולי משום כך) - לא מוצאת עבודה. לנגד עיניי מתרחש עוול נורא יותר מאשר טריקת דלת בפרצופה: לא חוזרים אליה. היא עוברת ראיון עבודה נעים, המראיין מדגיש כמה היא מתאימה, עושים לה אפילו סיור במשרדים, בתחושה שמחר מתחילים לעבוד. עוברים שבוע ושבועיים, ולא מתקשרים.

תכתבו הודעה לקונית. ניסחתי לכם: "מתנצלים, מצאנו מועמד מתאים יותר". תתקשרו: "בהצלחה בהמשך". תשלחו מייל רזה: "היה נעים להכיר, אך מצאנו שאינך מתאימה". אף אחד מאלו לא קורה. החברה שלי מתנדנדת מעל התהום, ומקום עבודה אחר מקום עבודה נותנים לה לקפל אצבעות מלבינות ממאמץ, על חבל שבכלל לא קשור.

בכל פעם היא מחזיקה את התקווה בָּרֵאוֹת, נאחזת באפשרות שאולי הפעם, ובכל פעם פשוט לא חוזרים.

 

***

מהצד השני, אנשים לא רוצים להיות אלה שמבאסים. אכזרי לחתוך לה את האופציה לחבל. או שאנשים חושבים שהם ענווים ככה. מי אני שאגרש אדם ממשרה עתידית? מאיפה לי לדעת מי מתאים? אכזרי יותר להשאיר אותה מחכה.

אם אתה חושש להיות נפוח כשתגיד לה "לא" - אתה מִתְעַנֵּיו, לא עניו. כמו ההבדל בין לאומי ללאומני, בין צודק לצדקני, כך ההבדל בין עניו לענוותן. חז"ל הגדירו את אותו רבי זכריה, זה שלא הצליח להכריע בוויכוחים, כענוותן. מזה צריך לברוח. אתה נפוח יותר כשאתה לא טורח להודיע. רד מהאולימפוס. תתפשט מגינונים. תוריד את הגלימה ותודיע לה שלא. אל תהיה רבי זכריה בן אבקולס שבכלל לא עונה. זה יותר חורבן מאשר לסרב.

מעניין ש"ענווה" ו"מענה" קרובים במצלול. מי שעניו, עונה. זה נכון כשהזולת הוא מועמד למשרה, או כשזו עלמה שיצאת איתה לדייט ואתה מותיר אותה ככה, מושיטה רגליים לצעדים באוויר. אתה מפחד להכאיב? להיעלם מכאיב יותר. וזה נכון כשמדובר בכותב ששלח ברעדה את כתב היד שלו להוצאה. או מישהו שביקש עזרה. או מתעניין פוטנציאלי בדירה. תענו, בשם אלוהים, תענו בשלילה, תענו בהומור, תענו בעצבנות, תענו באמוג'ים, תענו בהתרפסות - לא משנה איך, רק תענו.

emilya@israelhayom.co.il

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...