"המתחזים": נורת האזהרה של הגבר המושלם

מה גורם למישהי כמו קטי להתאהב באדם שלא פגשה? תשובה לכך לא קיבלנו, אבל את פנטזיית הגבר האידיאלי קיבלנו ועוד איך

צילום: מתוך "המתחזים" // כמהה לאהבה. קטי

כמו שאמר חיים אתגר בפתיחת הפרק של "המתחזים" ששודר אתמול (שלישי), מדובר בסרט מתח שהוא גם סרט רומנטי. קטי, נשואה, בת 36, מתחילה בקשר רומנטי עם שי, שיצר איתה קשר בפייסבוק. הם לא נפגשים, רק מתכתבים ומדברים בטלפון. יש לו סיבות לכך שהם לא נפגשים - הוא שוטר סמוי.

בתמונות שהוא שולח לה הוא עושה רושם של גבר גבר - אבל עם פנים עדינות. בשיחות ביניהם נזרקות לחלל האוויר מחמאות והבטחות. הוא משאיר לה כסף, הוא שולח לה מתנות. הוא מושלם. מושלם מדי.

במשך יותר משעה ורבע העלילה מסתבכת. התמונות שנשלחו הן של מציל מאילת בשם ים אביטן, שלא מודע לשימוש שנעשה בהן עד שנשים שונות יוצרות עמו קשר בניסיון לברר אם הוא-הוא אותו שי נכסף. מלבד קטי, שש נשים נוספות שלא שמחו להיחשף מתראיינות בזהות בדויה, אחת מהן אפילו בגילום של שחקנית. הן מספרות על הבחור המקסים שהכירו. לצד מחמאות, מתנות ומשלוח של פיצה לילדים יש גם צד נוסף של מעקב אחריהן - הוא יודע איפה הן היו ומה הן לבשו, ו"אפילו מחמיא על הכפכף", מספרת אחת מהן.

ניסתה להוסיף דרמה לחייה? לורין בפגישה עם חיים אתגר
ניסתה להוסיף דרמה לחייה? לורין בפגישה עם חיים אתגר

אישה נוספת נכנסת לסיפור. קוראים לה לורין מיכאלי, היא נשואה, אם לשלוש. קטי זיהתה את קולה כאשתו של שי, שהתקשרה להתחנן שלא תאפשר לו לעזוב אותה. יאנה (שם בדוי) הכירה אותה מניסיונותיה של לורין ליצור קשר חברות עמה. אחרות הכירו אותה ממעגל האוהדים של הפועל תל אביב, שגם שי משתייך אליו. קטי מגיעה אל לורין בניסיון למצוא פתרון לתעלומה ומוצאת כתף לבכות עליה. אבל בשיחה ארוכה עם "שי" היא מופתעת לשמוע את הקול הגברי של שי מתחלף ברגע של חוסר תשומת לב לזה של לורין. האם זה הפתרון? על פי חקירות מערכת "המתחזים" לורין היא אותו שי, ששיקרה והתחזתה לנשים שונות וניהלה עמן קשר רגשי וארוך במסווה של שי החטוב והרגיש.

בניגוד למקרי התחזות אחרים, בהם גברים הוציאו במרמה כסף או נכסים אחרים מנשים שעבדו עליהן, שי הפיקטיבי דווקא נתן - מחמאות, מתנות, כספים ומשלוחים. קל ליפול להסברים של פסיכולוגיה בגרוש: אם אכן זו אותה לורין שגם התחזתה לבחור וגם היתה שם כחברה עבור הקורבן שלה, יתכן שמדובר בהתמכרות לדרמה, משהו להוסיף לחיים, ולא רק הסיפוק שברמאות עצמה.

קל להתנשא על קטי. מה גורם לאישה צעירה לעזוב את בעלה על סמך קול ותמונות בלבד? להתאהב באדם שלא פגשה? קל לשכוח כמה מהר אפשר להתאהב במישהו (או מישהי) על סמך מעט מאוד. גם לפני עידן האינטרנט, המדאם בובאריות של העולם רק רצו קצת יחס ורומנטיקה להוסיף לחייהן המשמימים. בתקופה שבה אנחנו מדברות הרבה על נורות אדומות לאור האלימות נגד נשים, יש מה ללמוד גם מהסיפור הזה.

רק רצתה את הגבר המושלם. קטי ב"המתחזים"
רק רצתה את הגבר המושלם. קטי ב"המתחזים"

אבל עצוב לראות מה הנורות האדומות שנדלקו עבורי במהלך הפרק. אחת המרואיינות סיפרה ש"שי" עקב אחריה ואמר לה בטלפון שהכפכף שלה מהמם. למה דווקא המחמאה על הנעל מדליקה לי את הסירנה בראש ולא עצם המעקב? כי בסופו של דבר, מגיע לנו מישהו שיחמיא לנו על הכפכף, יקשיב לבעיות שלנו גם אם השיחה אורכת זמן וישלח פיצה לילדים.

"יותר מדי טוב בשביל להיות אמיתי" לא צריכה להיות נורה אדומה, אבל היא כן. קטי לא הראשונה ולא האחרונה ליפול לידיים של גבר (או אישה) כריזמטיים שיודעים לשקר וללחוץ על הנקודות הרגישות שלנו, ותוכנית "המתחזים" בעצם בנויה על סוג סיפורים כאלה, שכשמסיימים לצפות בהם מגיעים למסקנה אחת: אם אתם לא מצליחים לפגוש את האדם פנים מול פנים והוא נשמע מושלם מדי, טוב ומפרגן ומערכת היחסים נהדרת - כנראה שמדובר בזיוף. עצוב, נכון?

• כתב אישום בעקבות איומים על חיים אתגר

• "נתראה": יעקב בוזגלו תוקף את חיים אתגר

בניגוד לרוב הסיפורים, לפיהם גבר מוליך שולל אישה הנסחפת ברומנטיות אל עבר זרועותיו השריריות וסיפורי ה"אני קצין משטרה חסוי", כאן הטוויסט מתבטא בכך שהמתחזה היא אישה. המחשבה הזאת מוסיפה לכאב, כי איך אישה, שאמורה להבין את הצער של אישה אחרת כאשר מערכת היחסים שלה נהרסת, יכולה להתנהג ככה? 

אבל איכשהו, אולי אנחנו לא צריכים להיות מופתעים מזה. אחרי שמניחים לעובדה שמתחזה עם בעיה פסיכולוגית קשה לא באמת מעוניינת להכיר בכאב של אף אחד אחר, בין אם הוא גבר או אישה, מה שאמור להפתיע אותנו הוא דווקא התהייה איך גברים מצליחים להפיל נשים בפח תוך העמדת פני "הגבר המושלם". בשוק הספרים המדלדל התחום היחידי שפורח הוא זה של הרומנים הרומנטיים בואך אירוטיים, שנשלט באופן מוחלט על ידי נשים. הן אלו שכותבות את הגברים הכי סקסיים, רגישים ונחשקים על ידי נשים אחרות. מה הפלא שרק אחת כזאת יכולה לדעת בדיוק איך מתנהג הגבר המושלם?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר