איך תעצור המשטרה את גל תקיפות השוטרים במגזר הערבי?

אסף חפץ חושב שאסור לוותר על כלום, משה קראדי סבור שכל עבריין שמתחיל עם שוטר צריך לגמור בבית החולים, ואחמד טיבי גורס שהמשטרה צריכה "להפסיק לספר סיפורים" • שיחה עם שלושה מומחים, בעקבות התקיפות האחרונות של עבריינים ערבים נגד שוטרים

ניידת משטרה בדיר אל-אסד // צילום: מישל דוט קום

נהג טרקטור מהעיר טירה שקיבל היום (שלישי) דו"ח משוטר, הגיב בכך שדרס את השוטר ופצע אותו קל. מעשה זה מצטרף לעובדה ששני שוטרים שפעלו בטירה כנגד עבריינים נורו ונפצעו,  כאשר אחד מהם נפצע קשה בראשו. מעבר לכך, גם שוטרים שפעלו בנצרת בשבוע האחרון חטפו מכות מעבריינים. לאור צבר המקרים הזה, עולה השאלה: האם משטרת ישראל איבדה את ההרתעה שלה במגזר הערבי, ומה יש לעשות בכדי להשיב הרתעה זו?

אסף חפץ: במקרה של חוסר הרתעה, צריך פעילות נחושה  בשטח

רב ניצב בדימוס אסף חפץ מסביר כי אין ללמוד מצבר מקרי של אירועים, אולם לדעתו באם יש בעיית הרתעה, הרי שלמשטרה יש כלים להחזיר את ההרתעה הזאת. "ראשית, בתקופה שלי כנציב מחוז מרכז או מפכ"ל, ברגע שהייתה לי הרגשה שיש בעיית הרתעה, פעלנו בנחישות. זה אומר כניסה לכל מקום, הפגנת נוכחות ועוצמה ואי ויתור על שום מעשה נגד המשטרה.

"אם יורים על שוטרים, אז משיבים אש ולא מוותרים. עם זאת, אסור לקחת צבר מקרים ולהחליט שיש בעיה. אם יש בעיה, זה דבר שרק הפיקוד הנוכחי של המשטרה יכול להגיד. במקרה כזה אז אותה משטרה שמטפלת בטרור או בבעיות אחרות ביו"ש אין לה שום בעיה כל שהיא לטפל במקרים כאלו במגזר הערבי".

המפכ"ל לשעבר אסף חפץ // צילום: עמי שומן
המפכ"ל לשעבר אסף חפץ // צילום: עמי שומן

מעבר לכך, מסביר רב ניצב חפץ כי פעילות המשטרה היא אינטרס של הציבור הערבי עצמו שצריך הגנה מהפושעים גם כן. "ככלל, צריך להגיד משהו על הרתעה. עבריינים לא מורתעים מהמשטרה ולא סופרים שוטרים ממילא, הרי יש משטרה והם מבצעים פשעים. מי שמורתעים ומי שהמשטרה אפקטיבית כלפיהם הם שאר הציבור, כ-95 אחוז מהאוכלוסייה שלא מבצע פשעים. זה ככה גם במגזר הערבי ולכן מול ה95 אחוז האלו הפגנה כוח, נוכחות בשטח, אי וויתור על חריגה מהחוק, פעולות אלו יחזירו את ההרתעה וישמרו אותה אם היא לא קיימת. זה אגב אינטרס ערבי ראשון במעלה שתהיה הרתעה, כמו שזה אינטרס שלנו".

משה קראדי: עבריין צריך לעבור לצד השני של הרחוב כשהוא רואה שוטר

רב ניצב בדימוס משה קראדי סבור כי אכן יש פגיעה בהרתעה של המשטרה וצריך לפעול להשיב אותה. "עבריין מכל מגזר צריך לדעת שאם הוא יתחיל עם שוטר אז הוא יגמור בבית החולים או בהמון שנים בכלא ולא שהשוטר ייפגע. לצערי היום המצב הוא שכששוטר רואה עבריין מארגון פשיעה אז הוא עובר את הכביש לצד השני של הרחוב ולא העבריין פעם זה לא היה ככה אלא היה הפוך וצריך לשאוף לחזור לשם. למעשה אני חש שכיום שוטרים מפחדים, הם מהססים להגיב בעוצמה מול עבריינים ואלו מנגד מרגישים שהם יכולים לפגוע בשוטרים ולא להיענש על זה בחומרה.

"זו תוצאה של תהליך ארוך שנים של שחיקה בכוח ההרתעה של המשטרה ולכן שוטרים הפכו ליעד. על רופאים יש מי שיגן, על אחיות ועל שופטים יש מי שיגן אבל מי יגן על השוטרים. במדינות אחרות כל האירועים האחרונים היו נגמרים כשהעבריין בבית החולים ולא כשהשוטר במצב הזה. לשם כך צריך לשנות את היחס במדינה כולה, זה יחס של הציבור, של המחוקקים, של הפוליטיקאים.

"שוטר הוא סמל שלטון, כשפוגעים בשוטר פוגעים בריבון עצמו. בריבונות שלנו כולנו ולכן זה מעשה חמור מאד. זה המצב שצריך לחזור אליו. שעבריין יחשוב המון לפני שהוא יתעמת עם השוטרים. אני חייב לסייג ולהגיד שתמיד אמרתי שמפגש של שוטר עם אזרח נורמטיבי שמסתיים בעימות זה כישלון של השוטר. אבל מנגד במפגש עם עבריין זה גם כישלון אם השוטר חושש או נפגע. צריך להבין שבכל חברה 95-96 אחוז מהציבור הוא נורמטיבי ויש אחוז קטן שבוחר בעיסוק בפשיעה. אנשים אלו חייבים להיות מורתעים משוטר וממה שהוא מייצג ולצערי היום זה לא המצב בארץ".

ח"כ אחמד טיבי: המשטרה רואה בציבור הערבי אויב

חבר הכנסת אחמד טיבי מאשים את משטרת ישראל ביחס שגוי לאורך כל הקו לגבי החברה הערבית. "זה לא סוד שיש משפחות פשע והשתוללות של נשק במגזר הערבי שצריך למגר, ושלא יספרו סיפורים שלא יודעים לעשות את זה. כשהמשטרה רוצה היא מיגרה את משפחות הפשע בנתניה ובכל הארץ, ויכולה להגיע בכוחות גדולים מאוד ולהטיל סדר. למשל, בטירה, אחרי ששוטר נורה ונפגע בשבוע שעבר, וירי על שוטרים הוא דבר לא מוצדק בכלל, העלו מסוק לאוויר. הזרימו עשרות ניידות לאזור.

כשרוצים להרוס בית יודעים להביא המון ניידות יס"מ ולפעול, אלא שלא רוצים לפעול ולכן יש משבר אמון עצום. ככלל, לצערי בעיני המשטרה הציבור הערבי בארץ נתפס כאויב. למעשה, לא מבצעים את העבודה לאיסוף נשק ולמיגור הפשע המשתולל, וגם מתייחסים בצורה של אויב אל האזרחים הערבים. לדוגמה, מאז ועדת אור בשנת 2000, 57 אזרחים ערבים נהרגו על ידי המשטרה וכוחות הביטחון, ולכן התחושה היא שמצד השוטרים האזרח הערבי הוא אויב.

"למשל, כשכבר כן באים לעשות סדר ולעצור פושע במגזר הערבי, אז קודם כל המשטרה חוסמת את הכניסה ליישוב הזה ומחלק דו"חות נהיגה לכל מי שיוצא או נכנס. זו תחושה של ענישה קולקטיבית. כשהייתה תקיפה לאחרונה של מאבטחים בתל השומר אז אכן מאבטח הותקף, אבל אחר כך במקום לעצור את התוקף בקלות, שלושת המאבטחים ירו בו כשזה לא היה נצרך, והם לא נחקרו באזהרה למרות שזה היה הרג מיותר. ככה יוצא שהחברה הערבית נמצאת פשוט במשבר ענקי עם משטרת ישראל", מסכם חבר הכנסת טיבי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר