"היום תוגש תעודת הפטירה של אל על"

מנכ"ל אל על פנה במכתב אל ראש הממשלה: "המלצות האוצר מייצרות מצג שווא, ישראל תהפוך לאי שנתון במצור ותישאר ללא יכולת לטוס באופן עצמאי"  

עובדי אל על מפגינים בזמן משבר הקורונה // צילום: אורן בן חקון

לאחר שביום ראשון האחרון הכריזו במשרד האוצר על אישור מתן הערבות לחברת התעופה בגובה של 80% מ-400 מיליון הדולרים אותם צפויים באל על לבקש כהלוואה מהבנקים, כעת מגיעה תפנית דרמטית שעשויה לחרוץ את גורל החברה.

במהלך הלילה נשלחו לקברניטי חברת התעופה כל הדרישות כדי לקבל את ערבות המדינה להלוואה מהבנקים. באל על טוענים כי באוצר הוסיפו רשימה ארוכה של דרישות, ובהן דרישה לפרוס מחדש את תשלומי ההלוואות ליצרניות המטוסים, התייעלות בעשרות מיליוני דולרים נוספים ודרישות הנוגעות לעובדי החברה.

צילום: דוברות משרד החוץ

רוב דרישות האוצר אמנם פורסמו בכלי התקשורת כבר ביום ראשון בערב, אך באל על קיבלו לטענתם את הדרישות באופן רשמי רק אתמול בלילה, דרישות שככל הנראה לא יוכלו לעמוד בהן.

גונן אוסישקין, מנכ"ל חברת התעופה פנה לראש הממשלה הבוקר במכתב בו הוא מזהיר מפני השלכות ההחלטה: "ישראל תהפוך לאי במצור ומדינה שנתונה לסחטנות של חברות זרות. משמעות החלטת האוצר מטילה סכנת פיטורים מעל לראשיהם של כ-10,000 בתי אב המתפרנסים מאל על במעגל ישיר, ושל עוד כ- 30,000 בתי אב במעגל שני. בעלי המטוסים ייקחו אותם ומדינת ישראל תישאר ללא יכולת לטוס באופן עצמאי. אל על התחייבה בתוכנית העסקית להשיב ללקוחות את שווי כרטיסי הטיסה במלואם, בהיקף של למעלה ממיליארד שקל - אם אל על תגיע להליך פירוק הלקוחות יאבדו את כל כספם".

אוסישקין הוסיף כי, "משרד האוצר מסרב לחבר את אל על למכונת ההנשמה כפי שעשו מרבית מדינות העולם. המלצות האוצר מייצרות מצג שווא של 'הצלת אל על', כאשר בפועל מדובר בחתימה על תעודת הפטירה של אל על".

במקביל, גורמים באוצר הדגישו לא פעם כי ההתנהלות של אל על טרם המשבר הייתה לקויה והחברה הגיעה לתקופת משבר הקורונה במצב בעייתי. גורמים באוצר לא מאמינים ביכולת של אל על להחזיר את ההלוואה על סך 400 מיליון דולרים.

היום בשעה 14:00 יוגשו ההמלצות לראש הממשלה שיצטרך לחתום עליהן. במידה ויעשה כן, בחברה יצטרכו להתמודד עם דרישות כואבות שיכללו קיצוצים משמעותיים, פיטורים, מכירת מטוסים, הורדת יעדים, ביטול הטבות לעובדים ועוד שורה ארוכה של שינויים שספק אם החברה תוכל לעמוד בהם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הניסיון להלך איימים על הממשלה ומשרד האוצר לא יהווה תחליף למשא ומתן ענייני ומקצועי. אנו שבים וקוראים לאל על לשוב לדיון מקצועי על מנת למצוא פתרונות לטובת התעופה הישראלית והמשק".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר