עין לציון

בעיצומם של ימי הבידוד יזמה ההסתדרות הציונית תחרות צילומים בקרב קהילות יהודיות בעולם, שעניינה הקשר לישראל • אלה כמה מהצילומים שהגיעו לגמר

ילדי הדגלים מפיטסבורג // צילום: דייל לזר

משבר הקורונה פגע באופן קשה במרקם חייהן של קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם. המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית התלבטה בשבועות האחרונים בשאלה כיצד לשמר את הקשר עם הקהילות, ועם חובבי ישראל ברחבי תבל, דווקא בימים מאתגרים אלה. 

לצד הפעילויות המקוונות היומיות השיקה המחלקה תחרות צילום בינלאומית, ברוח יום העצמאות ה־72 של ישראל. המשתתפים נקראו לשלוח צילום משגרת הבידוד, שיתאר או יסמל את הקשר המיוחד שלהם לישראל.

התחרות נערכת בשיתוף הסוכנות היהודית, מוזיאון בית התפוצות, שגרירות ישראל בבריטניה וקרן היסוד. חבר השופטים כולל את יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר קרן היסוד סם גרונדוורג, שגריר ישראל בבריטניה מארק רגב, השרה לשעבר ציפי לבני, הצלם זיו קורן והצלם־יוצר ארז קגנוביץ'.

הצילומים הזוכים ייבחרו בהכרעת השופטים ובהצבעת קהל בעמוד הפייסבוק של המחלקה (ההצבעה פתוחה עד מוצ"ש ב־22:00), ויוצגו בתערוכה במוזיאון בית התפוצות בתל אביב. הפרס הראשון: כרטיס טיסה לישראל.

"כשהבנו שהמצב עתיד להימשך זמן רב, התארגנו כדי לאפשר לכל אחד ואחת בעולם לציין איתנו את יום הזיכרון ולחגוג את יום העצמאות", מסבירה ראש המחלקה לתפוצות, גוסטי יהושע־ברוורמן. "האתגר שלנו בתקופה הזאת הוא להמשיך להעניק ליהודי התפוצות את תחושת הבית, השייכות וה'ביחד'. אמנם, המשתתפים בתחרות לא יכולים לבקר כעת בישראל, כפי שהיו רוצים, אבל בשליחת צילום ושיתוף בזיכרון אישי הם יכולים להיות איתנו, למרות המרחק".

ילדי הדגלים

צילום: דייל לזר (71), ארה"ב

"בתמונה רואים קבוצה של ילדי גן רפורמי במהלך טקס חניכה (אופייני לקהילה הרפורמית) בחג שמחת תורה בבית הכנסת 'טמפל סיני' בפיטסבורג, פנסילבניה".

בחינת מגן

צילום: ון פי (24), וייטנאם 

"בתמונה רואים אותי וחמישה חברים שלי יוצרים יחד מגן דוד, שמסמל בשבילנו את העובדה שאנחנו מאוחדים".

 

יצירה ישראלית

צילום: אולגה מרים (33), בלרוס

"אני חברה בקהילת 'בית שמחה' במינסק, יוצרת יודאיקה ורוקמת תמונות של 'ישראל שלי' - כולן עבודת יד. אני תמיד שמחה לספר לכולם על ישראל ועל ההיסטוריה שלה באמצעות האמנות".

 

ישראל שלנו

צילום: דניאל שדמי (22), בריטניה

"סגורים בדירה שלנו, יום העצמאות 2020 נראה פחות חגיגי מכרגיל. ועדיין, אספנו סביבנו את הדברים הקטנים שמזכירים לנו את מהות החג. הרגשנו קרובים, ואנחנו ממשיכים לשאוף לשנה הבאה בירושלים".

 

הכל סבבה

צילום: ג'ונתן בוהורודזנר (37), צ'ילה

"בתמונה הזאת, של ילדיי דובי (7), מיכאל (4) וחנה (9), רציתי להמחיש את המשפט: ישראל היא הזהות שלנו".

 

ארץ־עיר

צילום: אברהם ליבובסקי גסמן (40), מקסיקו

"בימים של הסגר הרבינו לשחק משחקים עם כל המשפחה. ישראל תמיד בליבנו".

 

הבימה שלי

צילום: יאנג ג'יאנג (27), סין

"סלפי שצילמתי בכיכר הבימה בשנת ה־70 לישראל. באתי ללימודי תואר שני במינהל עסקים וזכיתי לחגוג את יום העצמאות עם העם הנפלא. זה ללא ספק היה אחד מרגעי השיא של חיי, עם המוזיקה המקומית והתרבות הישראלית".

 

תלמוד סיני

צילום: זאנג זיקינג (20), סין

"אני סיני, ולמרות שאני רחוק מישראל מרחק הרים ונהרות, רגשותיי אליה כה קרובים. אני אוהב תלמוד ורוצה להשקיע את כל חיי בלימוד הספרים".

 

גלגולו של מעיל

צילום: נטלי לובטון (21), מקסיקו

"בתמונה בחרתי פריטים משמעותיים שמייצגים את מה שחוויתי בישראל: הז'קט הצה"לי מייצג את תוכניות 'מרו"ה' ו'שראל' ואת כל החיילים שפגשתי. מעיל מד"א מסמל את השירות שלי בארגון. הסידור והכיפה מסמלים את הקשר לאלוהים. ומשקפי השמש הם הניצוץ של הישראלים. הדשא ברקע מסמל את הפרחת השממה במדבר".

 

שתול עמוק

צילום: בלה הימלפרב (46), קולומביה

"באמצעות כפות הידיים יצרתי צורה של לב, שאותו מילאתי באדמה ובה נעצתי את דגל ישראל. כל אלה מייצגים את אהבתי לארץ".

 

תפילה בהוואנה

צילום: פידל בבני (59), קובה

"התמונה הזו צולמה בטלפון הנייד שלי, בשער ביתי בהוואנה, לכבוד יום העצמאות ה־72 של מדינת ישראל. כך לומדים תורה בימי הקורונה".

 

שמירת חפצים

צילום: משפחת גולדשטיין, דרום אפריקה



על המפה

צילום: עשיו ונאני (28), אוגנדה

"זאת התמונה שמשקפת את התפילה שאיתה אני פותח כל בוקר, ומפת ישראל היא הדרך שלי לנווט את דרכי".

סימן לבאות

צילום: מרתה סוזן (38), הונגריה

"בתמונה רציתי להעביר את המסר שהשפה העברית חשובה לנו ביותר, ואנחנו עמלים להנחיל אותה לילדינו מרגע לידתם. בתי בת ה־6, נועה, שנראית כאן, נולדה בהונגריה, אבל כבר מדברת, כותבת וקוראת עברית".

כבשנו את הוליווד

צילום: מעיין ולדמן (21), ארה"ב

"כשהמגיפה היכתה, אחותי אדירה חזרה בדמעות הביתה ללוס אנג'לס משנת השירות הקסומה שלה בקיבוץ עין הנצי"ב. כרקדנית מלידה, היא מעולם לא פספסה שום הזדמנות לקפוץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר