התינוק ואמו יחד עם פרופ׳ פולינה סטפנסקי, מנהלת המחלקה להשתלות מח עצם בהדסה עין כרם // צילום: דוברות הדסה

מבצע מרגש: כך הצילו בהדסה את חיי התינוק

הצוות הרפואי ב"הדסה" הצליח להטיס במהירות הבזק תרומת מח עצם לתינוק בן חצי שנה, למרות סגירת הגבולות באירופה • התינוק עבר כימותרפיה והיה בסכנה

השתלה כנגד כל הסיכויים: מקרה נדיר התרחש לאחרונה בבית החולים "הדסה עין כרם" שבירושלים, כאשר במבצע בזק הובאה תרומת מח עצם לתינוק בן חצי שנה, הסובל ממחלה נדירה, על אף סגירת הגבולות בשל משבר הקורונה. 

כשהחל להתפשט נגיף קורונה מדינות רבות סגרו את שעריהן אחת אחרי השנייה, והצוות הרפואי בבית חולים הדסה עין כרם נאלץ לצאת למבצע על מנת להביא את תרומת מח העצם מחו"ל עבור תינוק כבן חצי שנה, לשם הצלת חייו. 

״לפני כחודשיים הגיע אלינו תינוק בן חצי שנה לאבחון בשל מחלה גנטית נדירה בשם אוסטאופטרוזיס", משחזרת פרופ' פולינה סטפנסקי, מנהלת המחלקה להשתלות מח עצם בהדסה עין כרם לילדים ומבוגרים, את הסיפור הבלתי ייאמן. "מדובר במחלה בה מתרחשת בנייה עודפת של עצם ומתבטאת בפגיעה בראייה עד עיוורון ובהתקשות העצמות, שמובילה בסופה למוות. לאחר האבחנה שעבר אצלנו ידענו שהפתרון היחיד להציל את חייו הוא השתלת מח עצם – אחרת חייו בסכנה ממשית. התחלנו בחיפוש תרומת מח עצם מתורם זר״.   

״הילד הוא ילד ראשון למשפחה צעירה, והרגשנו מחויבות עצומה כלפיהם. כשהתבשרנו שנמצא תורם זה היה ממש כשנגיף הקורונה תפס תאוצה בעולם, אבל לרגע לא חלמנו שיסגרו גבולות והתחלנו להכין את התינוק לתרומה", מספרת פרופ' סטפנסקי.   

"הוא קיבל טיפולי כימותרפי, שגרם להרס של מח העצם ומערכת החיסון, כתהליך רגיל בהכנה להשתלה - אולם אז הגבולות התחילו להיסגר והשעון התחיל לתקתק. שאיבה של מח עצם והשתלה צריכות להתבצע תוך מספר שעות, אחר כך לא ניתן לבצע את ההשתלה. בימי שגרה אנחנו יודעים שתוך איקס שעות ההשתלה אצלנו, אך מה שקרה לנו הפעם היא אירוע שמעולם לא נתקלנו בו: השתל היה צריך לעשות את דרכו לישראל במהירות דרך גרמניה ואז התבשרנו שגרמניה סגרה גבולות, אז החלטנו להעביר אותו דרך צרפת - ואז צרפת סגרה גבולות, לבסוף התרומה הגיעה באמצע הלילה דרך לונדון".   

"עליזה נגלר, מתאמת השתלות מח העצם שלנו בהדסה, עבדה עם כל מי שרק היה אפשר כדי שהתרומה תגיע בזמן לארץ, והמילה זמן הייתה קריטית. מהרגע שהכנו את התינוק להשתלה ומערכת החיסון שלו נהרסה יש לנו עד 48 שעות לבצע לו את ההשתלה, אם לא - כולנו יודעים מה הסוף הצפוי״.   

כשהתרומה נחתה בארץ, עיסא גרייב, אח ממחלקת השתלות מח עצם, נסע באמצע הלילה, כשהוא ממוגן להביא את התרומה משדה התעופה בתיאום מלא עם משרד הבריאות. המרוץ להצלת חייו של התינוק נמשך, וכאשר התרומה הגיע לבית החולים ד״ר עימאד חכים מהמעבדה לעיבוד תאים וביצע את תהליך הכנת השתל למתן לחולה. 

הצוות הרפואי עבדו באופן ממוגן וההשתלה בוצעה באמצע הלילה על מנת לא להפסיד את הזמן היקר. לשמחת הצוות הרפואי מח העצם נקלט והתינוק חש בטוב. פרופ׳ סטפנסקי סיכמה: ״אנחנו מאושרים מאוד. עם כל הכבוד לקורונה, אנחנו ממשיכים לבצע פרוצדורות מצילות חיים, ולא מפסיקים לרגע. הקורונה גובה מספיק קורבנות ואנחנו לא יכולים להרשות שזה יעלה לחולים נוספים בחייהם״.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו