אתמול נכנסו שורה של הקלות כחלק מתהליך ארוך שאמור להימשך כחודש וחצי ובמהלכו, במידה ולא תהיה הידרדרות משמעותית, נוכל לראות קניונים פתוחים ואפילו חנויות בגדים. הענף הראשון שספג את המכה הקשה ביותר הוא ענף התיירות והתעופה שלמרבה ההפתעה לא נכלל בתכניות המפורטות של משרדי הממשלה, לפחות לא באלו שמפורסמות באופן רשמי. בדקנו מול משרד התיירות, האוצר והבריאות ונראה שלעומת הרבה מאוד מדינות בעולם, התיירות בישראל תחזור בפיגור משמעותי מאוד אם לא יתעוררו באופן מידי.
בשיחה עם מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי הוא מספר כי, "חייבים לשמור על התעופה הישראלית ובמקביל צריך לקחת בחשבון שמחירי הדלק נמוכים מאוד והם יסייעו למחירי הטיסות להישאר נמוכים באופן יחסי. אנחנו מתמקדים בחזרה של תיירות פנים כבר בתקופת הקורונה כי היא לא הולכת להיעלם בקרוב, יהיה תו תקן, ריחוק חברתי והיגיינה. נתחיל עם צימרים ודירות אירוח ובבתי המלון נשים דגש על ניקיון ושירות עד החדר במקום התקבצות בחדרי האוכל.
בשלב השני, תיירות נכנסת, אנחנו בודקים מה יהיה בעולם ופועלים לפי זה. לגבי תיירות פנים אנחנו מול משרד הבריאות, המל"ל והאוצר ומתחילים לגבש תכניות. ברגע שנגיע להבנות עם משרד הבריאות וזה יכנס לאסטרטגיית היציאה נשמח לאשר ברגע שהסגר יגמר, צריך להתחיל לבנות מודלים שהמלונות עובדים על תפוסות לא מלאות, עם שירות עד החדר, שמירה על תא משפחתי ועל הוראות משרד הבריאות. תיירות נכנסת זה שאלה של מתי יהיו טיסות, מקווים שיהיו כמה שיותר מהר וגם כשיהיו, אנחנו נלך על קהלים שפחות יירתעו מהמצב, צעירים ואנשי עסקים, אנחנו עוד לומדים מה שקורה וזה עוד מוקדם, קשה לדעת מתי זה יהיה. תעשיית התיירות מאוד ממושמעת ולפי ההוראות שנקבל ממשרד הבריאות נפעל".

כשניסינו להבין ממשרד האוצר כיצד הם מתכוונים לסייע לענף התיירות הם טענו כי ישנה תכנית סיוע למשק שגיבש משרד האוצר ובתכנית כלול גם ענף התיירות והתעופה. איך מקדמים שילוב באסטרטגיית יציאה? לזה למשרד האוצר אין תשובות והם הפנו אותנו למשרד הבריאות. במשרד הבריאות, כמו ברוב הפעמים, פשוט לא מגיבים. בדוברות משרד הבריאות מתעלמים מפניות ולא מוכנים להסביר כיצד ישלבו את ענף התיירות והתעופה באסטרטגיית היציאה.
בנתונים שפרסם ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) ניתן לראות כי יש צפי להתעוררות שוק התעופה בכ-25% כבר בעוד כחודשיים כשלקראת ספטמבר השנה, אנחנו צפויים לראות עלייה של כ-50% בענף, נתונים מעודדים יחסית למה ששמענו בשבועות האחרונים. במקביל, חברות תעופה רבות כבר נוקטות בצעדים לקראת חזרה לפעילות כבר בקרוב, בחברת "אמירייטס" עורכים בדיקות קורונה בנמל התעופה שתשובותיהן מתקבלות בתוך כעשר דקות. לדוגמה, בדיקות קורונה של חברת biolidics עם תשובות בתוך כעשר דקות מאושרות על ידי ה-FDA האמריקני, בעל סימון CE אירופאי ורשויות בריאות של מדינות נוספות וביניהן סינגפור, הבדיקה מדויקת ב-95% ומסתמן כי ענף התיירות בעולם צפוי להשתמש בשיטה - אך בישראל היא לא נלקחת בחשבון. חשוב לציין כי ישנן בדיקות דומות של חברות נוספות. בדלתא האמריקנית לא מוכרים מושבים אמצע וכך גם צפויות לפעול חברות נוספות וזאת כדי לשמור על ריחוק חברתי במטוס. באתיחאד יציבו טכנולוגיה לבדיקת סימפטומים.
רוב מדינות העולם יאבקו על התיירים המעטים שצפויים לצאת כבר בעוד כחודשיים-שלושה, הרבה מאוד מדינות כבר הכינו תכנית מסודרת לשילוב התיירות המגובה בתקציבים גדולים ואנחנו נמצאים בפיגור אדיר. ענף שמפרנס מאות אלפי ישראלים, בעלי מסעדות, נהגי מוניות, עובדי מלונות, חברות התעופה, רשות שדות התעופה, סוכני נסיעות והרשימה עוד ארוכה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
