הכירו את "המדד הלאומי", אתר שמתופעל על ידי משרד הבריאות ומרכז השלטון המקומי, ובודק כמה מתושבי ישראל מצייתים להגבלות שהטילה הממשלה למניעת התפשטות הקורונה - ונשארים בבתיהם.
צילום: משרד הבריאות
בתמונת המצב המעודכנת שבאתר ניתן למצוא נתונים אנונימיים וסטטיסטיים שהוצלבו מכמה מקורות שונים. בהודעה שמתנוססת בפני הגולש בכניסה לאתר נכתב: "המדד משקלל את שיעור הישראלים שנשארו בבית (או באזור הבית) בתאריך המצוין, מנתונים על 77 הערים הגדולות בישראל, בהם מתגוררים כ-75% מכלל האוכלוסייה".
בשבת האחרונה, למשל, על פי העדכון באתר אחוז הנשארים בבית מקרב הישראלים עמד על 78.2% - עלייה של ארבעה אחוזים מיום שישי וגידול של אחוז אחד מהשבוע שקדם לבדיקה. בערב פסח, על פי המדד, היו 74.8% מהישראלים בבתיהם ולמחרת נרשמו 78.1%.
האתר אף מדרג את שש הערים המצטיינות, לפי שקלול של שיעור התושבים שנשארים בבית, אלה שנותרים בקרבת בתיהם ואלה שיוצאים מהבית לפחות משעה. באתר מודגש כי "המדד הינו מדד יחסי לימים כתיקונם (מדד = 100). הנתונים הינם אנונימיים, אגרגטיביים וסטטיסטיים, ואין אפשרות לשייכם לאנשים, לבתים ואף לא לרחובות ספציפיים".
עוד בנושא:
• התפשטות הקורונה בישראל: עלה ל-110 מספר הנפטרים; מספר החולים - 11,235
• ניסוי חדש לתרופת קורונה בהדסה
• "בתי הספר לא יחזרו ביום ראשון הקרוב"
• ההזדמנויות והסכנות: משרד החוץ נערך - כך ייראה העולם שאחרי הקורונה
על פי הנתונים, מודיעין ניצבת כרגע בראש הרשימה, אחריה ראש העין והוד השרון, במקום הרביעי - כפר יונה ואחריה כפר סבא ונס ציונה. בהמשך מופיעות קרית אונו במקום השביעי, קרית אתא במקום השמיני, רעננה בתשיעי ואת העשירייה הראשונה חותמת ראשון לציון.


הנתונים על פי אתר "המדד הלאומי" // צילום רקע: Getty Images
כמו כן, המדד הלאומי מתייחס גם לכמות הנסיעות ביחס לימים כתיקונם. היקף הנסיעות בקרב התושבים הלך והצטמצם מתחילת חודש מרץ, ובשבת האחרונה עמד על 28.1%, לעומת יום שבת ה-7 במרץ, שבו נרשמו 61.3%.
באתר מובאות גם שיטות פעולה שסייעו לתושבים להצליח בשמירה על התקנות. בין היתר, נכתב באתר כי "בתקופות של לחץ וחוסר ודאות, חרדות שאין להן בהכרח בסיס (ייגמר נייר הטואלט? ייגמרו התרופות?) יכולות לייצר במהירות התנהגות עדר מזיקה ומיותרת. חשוב לתת לאזרחים את התחושה שהעירייה תמיד נמצאת כמה צעדים לפניהם, וחושבת, מתכננת ופועלת למילוי הצרכים הנוכחיים והעתידיים שלהם. לא מספיק לתת את המענה הזה, גם פרסומו באופן מאסיבי חשוב. עיריית באר-שבע, למשל, גם הקימה מטות ייעודיים לחלוקת מזון ותרופות וגם פרסמה בכל פלטפורמה אפשרית שהיא עושה זאת - כחלק ממחויבותה לדאוג למכלול הצרכים הרלוונטיים של תושבי העיר מקצה לקצה".
בסעיף תחת הכותרת "תקשורת עם חרדים" מצוין באתר כי "מלבד פשקווילים, פרסומים בעיתונות החרדית, שלטים במרחב הציבורי וחלוקת ברושורים מדלת לדלת, גם הטלפונים הסלולריים מתגלים ככלי טוב להעברת מסרים עם הנחיות עדכניות לקהל החרדי. מומלץ לעשות זאת באמצעות שליחת קבצי קול של הודעות מוקלטות, המותאמות לטלפונים כשרים, כפי שנעשה כיום בהיקף רחב בעיר אשדוד".