חרף ההנחיות: מאות בהלוויית רב בבני ברק

בפלג הירושלמי ממשיכים להפר את הוראות משרד הבריאות • למרות האיסור להתקהל, כ-300 אנשים נכחו בהלוויה • בחברה החרדית גינו את המעשים • צפו

מאות בהלוויית רב בבני ברק // צילום: מוטי גרין

בניגוד לתקנות, ותוך סיכון חיי אדם, ליוו אמש (מוצאי שבת) מאות למנוחות את אחד מרבני הפלג הירושלמי, אחד מהפלגים הקיצוניים ביותר במגזר החרדי-ליטאי. הרב צבי שינקר נפטר במהלך השבת לאחר מאבק במחלה קשה והובא למנוחות בעירו, בני ברק, בהשתתפות מאות בני אדם. מוטי גרין, צלם חרדי, תיעד כיצד מאות בני אדם הצטופפו יחד בניגוד לתקנות. 

תיעוד: מאות בהלוויית רב בבני ברק // צילום: מוטי גרין

ההלוויה התקיימה על רקע פרסום מספר חולי הקורונה לפי ערים, כשבני ברק נמצאת בין הערים המובילות במדינה עם מאות חולים. חרף העובדה כי במגזר החרדי אכן החלו להפנים את הבעייתיות בהתכנסות, ואפילו בביתו של אחד מגדולי הדור החרדים, הרב גרשון אדלשטיין, לא התקיים מניין על מנת שלא לסכן את הנוכחים, בפלג הקיצוני לא נשמעו להנחיות והצטופפו סביב מיטתו של הרב בעת מסע ההלוויה. 

במגזר החרדי ביקרו בחריפות את העובדה שההלוויה התקיימה בצפיפות ובאתרים החרדיים כינו את התיעוד שהופץ מההלוויה במילים קשות, אך גם מתחו ביקורת על כך שהמשטרה לא אכפה את החוק ואיפשרה להלוויה להתקיים כסדרה, זאת למרות הצפיפות. 

עוד בנושא:

ספרד: זק"א מנע שריפת גופתו של נפטר מקורונה

המתווה נחשף: כך יותר 'זום' לשימוש בליל הסדר על פי ההלכה

אפקט הקורונה: חתונה בבית העלמין

בקו הנעייס "הקו החרדי" פורסם כי המשטרה ביקשה לעכב את מיטת הרב ולהביאו ישירות לבית ההלוויות ויזניץ בעיר, אך לאחר התחייבות של כמה מרבני הפלג, שישמרו על ההוראות, המיטה הגיעה לישיבתו. עוד נטען כי על פי הסיכום ההלוויה אמורה הייתה להיות על פי חוק, כשכל עשרה בני אדם יופרדו באמצעות גדרות, מה שלא קרה לבסוף. 

למרות ההנחיות - ממשיכים להתקהל // צילום: יוסי זליגר
למרות ההנחיות - ממשיכים להתקהל // צילום: יוסי זליגר

מהתיעוד נראה כי הרבנים לא עמדו בהתחייבותם, ויותר מ-300 בני אדם ליוו את את הרב בצפיפות למנוחות, תוך שעשרות מהם לא שומרים על כללי הבריאות. יצויין כי על פי הוראות המשטרה לא נכתב במודעות היכן ייקבר הרב, כדי שלא יגיעו למקום אלפים, אך יחד עם זאת העובדה כי מאות הגיעו להלוויה מלמדת כי הטיפול באירוע לא היה מיטבי. לטענת עדי ראייה המשטרה לא אכפה את החוק במהלך ההלוויה ולא חילקה דוחות כלל. 

יצויין כי גם בתוך המגזר החרדי תקפו את קיומה של ההלוויה במילים חריפות במיוחד. ביום שישי האחרון התראיין ב"ישראל השבוע" ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, שסיפר על המאמצים לקיים את ההנחיות כסדרן ברחוב החרדי. התיעוד שהופץ מההלוויה, ניתן רק להניח, פוגע קשות במאמצים הללו.

ממשטרת ישראל נמסר: "מרבית אזרחי ישראל על כל גווניהם, כולל במגזר החרדי, הפנימו את ההנחיות ונשמעים אליהן.באשר להלוויה שנערכה הלילה בבני ברק, נציין כי הטיפול באירועים מסוג זה הינו מורכב ונדרש להפעיל שיקול דעת מפקדים וניהול סיכונים בשטח, כשהעיקרון המוביל במקרה זה היה סיום מהיר של הלוויה ומניעת עימותים והתקהלויות גדולות בהרבה שהיו מסלימים את המצב.

נדגיש כי בימי שגרה משתתפים אלפי אנשים בלוויות מסוג זה, ואילו להלוויה הזו הגיעו מאות אזרחים בלבד, מיעוט יחסי של משתתפים במקרה זה אינו מקרי והוא נבע, בין היתר, משיחות מקדימות, הודעות כריזה לציבור ופעילות משטרתית במקום. גם המשתתפים שכן בחרו להגיע להלוויה היו מודעים להנחיות וטוב היה אם היו נשמעים להם ונמנעים מלהגיע".

שר הפנים גלעד ארדן הודיע שיכנס דיון חירום בנושא. "קיום ההלוויה ההמונית בבני ברק הינו אירוע חמור ביותר ומסכן חיים. אני דורש ממשטרת ישראל אכיפה נחושה ושוויונית של הנחיות משרד הבריאות בכל חלקי המדינה, ללא שום חריגים. זימנתי להיום דיון דחוף עם פיקוד המשטרה בנושא האכיפה במגזר החרדי. רובו המכריע של הציבור החרדי מקיים את ההנחיות ועל המשטרה למנוע מחלקים קיצוניים בציבור לסכן את חיי הכלל. זו משימתה ואסור שיהיו בה פשרות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר