הבמאי והשחקן ניקו ניתאי הלך לעולמו

חלוץ תיאטרון השוליים בארץ וכוכב התוכנית המיתולוגית "קשת וענן" נפטר בגיל 88 • השחקן רמי ברוך: "למדתי ממנו על צניעות והתמסרות לתיאטרון"

ניקו ניתאי // צילום: משה שי

ניקו ניתאי, שחקן ובמאי תיאטרון, פורץ דרך וחלוץ בתיאטרון השוליים הישראלי, מייסד תיאטרון קרוב ותיאטרון הסימטה, נפטר היום (שני) בגיל 88 לצד בני משפחתו. 

ניתאי, יליד רומניה, שנחשב לפורץ דרך וליוצר חלוץ ומקורי בתיאטרון השוליים בארץ, המשיך באהבתו לתיאטרון, שיחק, ביים, עיבד וכתב מחזות עד מותו. עבור צופי הטלוויזיה של שנות ה-80, הוא מוכר בעיקר מהתוכנית "קשת וענן". קהל התיאטרון בארץ פגש בו בהצגת היחיד "הנפילה" מאת אלבר קאמי, שהוצגה במשך יותר מ-45 שנים.

בעבר שיחק ניתאי בתיאטראות רבים, ביניהם חיפה, הבימה, האוהל וצוותא. הוא ביים וכתב מחזות ומשנות ה-80 התמקד בעשיית פרינג' בתיאטרון השוליים שמחוץ לממסד, ייסד את התאטראות "הסימטה" ו"קרוב" בתל אביב. ניתאי השתתף בהפקות קולנוע וטלוויזיה שונות, הוא זכה בפרס רוזנבלום לאמנויות הבמה על מפעל חיים, פרס לנדאו לאמנויות הבמה בתחום התיאטרון, ובפרס קיפוד הזהב על מפעל חיים על תרומתו לתיאטרון הפרינג'. 

"הוא היה איש תיאטרון ותרבות רחב אופקים שהביא את התרבות האירופית והצרפתית במיוחד לתל אביב", סיפר נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הבימה. "הוא היה אמן שנשם 24 שעות ביממה תיאטרון, מוזיקה וספרות. יוצר הפרינג' הראשון בישראל. הוא נגע בחומרים קלאסיים משובחים ביותר, אדם שכל עולמו זה תיאטרון". 

ניקו ניתאי // צילום: משה שי
ניקו ניתאי // צילום: משה שי

עירית פרנק, מנכ"לית תיאטרון הסימטה: "בכל מקום שפגשתי את ניקו, ואנחנו מכירים כ-40 שנים, הוא עשה דברים שונים. ניקו היה שחקן ענק, לימד משחק והיה יוצא דופן. הוא המציא את המושג הזה של תיאטרון בסלון עם הצגות שהתחיל לעשות בסלון ביתו. זה הרגיש כמו לעשות תיאטרון אחר, עם שליחות. הייתה תחושת ראשוניות של תיאטרון לא ממסדי. ממש עלינו אליו לרגל כשהוא הקים את הסימטה והופיע, לא היו תיאטראות פרינג' לפניו. זה היה מרגש לראות אותו ולהבין שהוא עושה תיאטרון מתוך אמונה שפורצת מתוכו ואי אפשר לחיות אחרת. יהי זכרו ברוך". 

השחקן רמי ברוך שהופיע עם ניתאי ב"קשת וענן" ובתיאטרון שיתף: "הוא איש יקר לליבי, מהראשונים שהבחין בי וחיבק אותי. ביליתי אצלו שנתיים ב'סימטה', למדתי ממנו על תיאטרון, על צניעות, על התמסרות טוטאלית לתיאטרון. כשאומרים דרך חיים, זה ניקו ניתאי. בתכנית 'קשת וענן' היינו בראשית הדרך יחד, הוא הביא אותי לשם".

בשל ההנחיות המגבילות במסגרת משבר הקורונה, תערוך המשפחה טקס לוויה אינטימי, ובמועד מאוחר יותר ייערך גם טקס פתוח לציבור הרחב. 

ניתאי הותיר אחריו שתי בנות וחמישה נכדים. בתו דורית ניתאי-נאמן היא ממשיכת דרכו כמנהלת האמנותית של תיאטרון קרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר