מה היה שמה של אשת לוט, למה ציפורה לא המשיכה במסע עם משה למצרים ולמה יעל אשת חבר הקיני, הבחורה שהרגה את סיסרא עם מקבת ויתד, התערבה במלחמה לא לה? – את התשובות לכל השאלות הללו התנ"ך לא מספק, ואת החורים בסיפורי הנשים הללו מנסה להשלים שלי אשכולי (43), חוקרת נשיות עברית בעולם העתיק ומורת דרך, שכותבת בימים אלו ספר על הנשים שסיפורן נמחק מהתנ"ך או לא הגיע במלואו לקורא.
"חלק גדול מהנשים בתנ"ך מבליחות רק לרגע קצר והרגע הזה הוא כל מה שאנחנו יודעים עליהן. אבל למרות שאין להן קול היה להן תפקיד וסיפור שאותו אני מנסה לגלות מחדש", מסבירה אשכולי מה מניע אותה למלא את החלל. "הנה, השבוע למשל צוין יום פטירתו של משה רבינו, אבל אף אחד לא מדבר על האישה שאיתה הוא חי במשך עשרות שנים. אנחנו יודעים ששמה היה ציפורה ושהיא הייתה בתו של יתרו, הכהן הגדול של מדיין, אבל בזה מסתכם סיפורה פחות או יותר. את מי שאולי הייתה חלק מההיסטוריה שלנו ולא נכנסה לספר הספרים – אין לנו איך לשחזר. אבל מה עם כל אותן נשים שמוזכרות ברמז, חצי פסוק, רסיסי סיפור... מלכות, נביאות, עשירות ועניות, בנות זוג או גיבורות בזכות עצמן", מסבירה אשכולי את מניעיה, "כמו החומר האפל ביקום, שלא ניתן לראות אך ימשיך לשבש את כל החישובים עד שנכיר בו ונשלב במשוואות: ככל שקראתי יותר – כך הבנתי שחלק מהתמונה חסר".
היא למדה גמרא בדור שפרץ את הדרך במדרשות לבנות והמשיכה לתארים מתקדמים בחקר תנ"ך, וכיום היא גם מובילה סיורים בעקבות התנ"ך כחברה בקהילת "עסקיות"א", קהילת מעוף לנשים בעלות עסקים מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה , אבל מה שמעניין אותה יותר מכל הוא דווקא קילוף השכבות הרבות שהצטברו על הטקסט העתיק במהלך השנים הרבות שחלפו מאז נכתב: "הכלים האמיתיים לחשיפת סיפורי הנשים שנמחקו הם לא עוד פרשן או מדרש מאוחר שמבטא את רוח התקופה שבה נכתב ולא את רוח הסיפור, אלא ההגעה אל הטקסט עם מבט חדש. היום, כשאנחנו ניגשים לתנ"ך אנחנו באים עם מה שלימדה אותנו הגננת או המורה, אבל אפשר גם לקרוא בו את מה שלא נאמר, את מה שנשאר על רצפת 'חדר העריכה' של התנ"ך".

מאיפה הגיעו הדמויות? שלי אשכולי // צילום: באדיבות המצולמת
"אני מרחיבה את המבט ושואלת את עצמי מאיפה הגיעו הדמויות ולאן הן הלכו ולמה הן פעלו כפי שפעלו. אם אני ניגשת לסיפור של אברהם והגר, למשל, כשאני יודעת את חוקי המזרח הקדום", היא אומרת, "הכול נהיה ברור יותר, ואפשר לפתח אותו בצורה שונה מהמקובל; או, אם לוקחים את סיפורה של מלכת שבא כדוגמה נוספת, מגלים שתמיד מדברים עליה מהזווית של שלמה המלך ואיך היא באה אליו כדי להתרשם מחוכמתו הרבה, אבל אם אנחנו עוצרים לרגע ושואלים את עצמנו מאיפה היא באה ומגלים שמדובר בממלכה עצומה וחשובה, זווית המבט שלנו מתהפכת והשאלה היא כבר לא למה שלמה מתעניין במלכה הזאת אלא למה היא מתעניינת בו. אגב, הסיפור הידוע של שלמה והחידות שחדה לו מלכת שבא עם הפרחים הדבורה, לא נזכר כלל בתנ"ך וגם לא במקורות מאוחרים יותר, והפעם הראשונה שבה הוא נזכר היא בכתבים של בובר, המאה ה-19. כנראה שמלכת שבא לא חצתה את כל המדבר רק כדי לבדוק אם שלמה המלך יודע להבדיל בין פרח אמיתי לפרח מזויף...".
"לציפורה מוקדשים אולי שלושה פסוקים בכל התנ"ך", חוזרת ומחדדת אשכולי. "יש פגישה ליד באר, יש חתונה וזהו, פחות או יותר, אבל כשמתחילים לקרוא בין השורות, פתאום מבינים שציפורה היא הכוהנת הגדולה של המדבר, האישה שבמחיצתה חי משה יותר שנים מאשר סך שנות נדודיו עימנו. כבת למשפחה יוצאת דופן ומנהיגה בולטת בזכות עצמה, ציפורה מלמדת את הנסיך המצרי הנמלט דבר או שניים על המדבר, על התפקיד ואולי גם על הרוח הגדולה. שכשהוא בא לעם ישראל כדי להוציא אותו ממצרים הוא בא עם כל המטען הרוחני שקיבל מאשתו".
"לכן, כשאלוהים אומר למשה לחזור למצרים כדי להוציא את העם, הוא חוזר הביתה לציפורה והם אורזים תיק יחד כדי לצאת לדרך. אחרי כל כך הרבה שנים של הנהגה משותפת, ברור להם שזה תפקיד זוגי, אבל משהו קורה בדרך במלון, ובסופו של דבר משה ממשיך משם לבד וציפורה לא מגיעה למצרים ולתפקיד ההנהגה. האם הוא ביקש ממנה ללכת? האם היא עזבה מיוזמתה? האם העם מסביב עוד לא היה מוכן? לא נדע אף פעם, אבל כשאני חושבת על כל הדם והאש של יציאת מצרים, על עשרת המכות ועל המסע במדבר שהיה רצוף תלונות ומאבקים, אני שואלת את עצמי האם הכול היה יכול להיות אחרת אם במקום שני אחים גברים, משה ואהרן, היו בהנהגה של עם ישראל זוג אוהבים, משה וציפורה?".
והקריאה שלך חושפת רבדים נסתרים בתנ"ך או ממציאה אותם?
"היהדות לאורך אלפי שנים נתנה במה לקולות רבים, אבל בכל זאת המיתוס שנצרב בנו והתודעה המשותפת שלנו היא מאוד מסוימת. ברור לנו מה אנחנו מחפשים בתנ"ך ולכן ברור גם מה אנחנו מוצאים; כולנו קוראים את התנ"ך איך שהיינו רוצים לקרוא אותו, והשאלה היא האם לא הגיע הזמן לקרוא את התנ"ך בעיניים חדשות ולא באותן עיניים ששימשו אותנו כבר כל כך הרבה זמן?".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו