בשבועות האחרונים אנחנו עדים לשינוי דרמטי בשוק התעופה והתיירות בעקבות ההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה, שגורמת לחרדה כמעט בכל העולם. בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה דרמטית במספר הנדבקים באיטליה, באיראן ובדרום קוריאה, מה שמעיד על כך שהתפרצות מהירה יכולה להתרחש בכל מדינה, בכל רגע.
עם זאת, למרות התפשטות וירוס הקורונה, אנחנו הישראלים אוהבים לטוס ולטייל בחו"ל, וכתוצאה מכך בישראל מורגשת ירידה מסוימת במספר הטסים, ומה שהשתנה הוא בעיקר היעדים.
"אנחנו רואים מגמה ברורה של הסטת ביקושים מיעדים במזרח הרחוק לאזור דרום אמריקה ומרכזה", אומרת תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט, "הישראלים מחפשים יעדים חלופיים ומוצאים אותם במקסיקו, בבוליביה ובצ'ילה כיעדים חלופיים אולטימטיביים. אנו גם רואים עליות בביקושים לזנזיבר וליעדים נוספים המצויים בצידו השני של הגלובוס. מניסיון העבר, בתקופות של אירועים או אסונות ברמה הבינלאומית הרתיעה הראשונית של הישראלים מנסיעות לחו״ל בטווח הקצר שוככת לאחר זמן מה, ויש סיכוי שנראה לקראת האביב התאוששות בביקושים ליעדים לא נגועים".

אם כך, יש לראות לאן הישראלים טסים ולאן לא. מהשוואה שנעשתה על ידי חברות הנסיעות טרווליסט וגוליבר בחודש פברואר בהשוואה לדצמבר, עולה כי יש ירידה לא מפתיעה של 95% בביקוש לטיסות לסין. כמו כן, נרשמה ירידה של 82% בביקוש לטיסות להונג קונג, ושל 67% לטיסות לטייוואן וירידה חדה של 65% בביקושים לטיסות ליפן.
גם להידבקויות במדינות אירופה יש השפעה על התיירים הישראלים. מהשוואת השבוע שבין 23 בפברואר ל־1 במארס מול שבוע קודם עולה כי איטליה סופגת ירידה של 67% בביקוש לטיסות, בספרד מדווחים על ירידה של 18% וגרמניה מתרסקת, עם ירידה של 26% בביקוש לטיסות.
דרום אמריקה פופולרית
אז לאן כן טסים הישראלים? הנתונים מצביעים על עלייה של 55% בביקוש לטיסות לבוליביה, שאליה אין טיסות ישירות מישראל, ולכן ישראלים רבים מבצעים טיסות קונקשן כדי להגיע למדינה. העלייה הדרמטית ביותר היא ליעד שגם ככה אהוב על הישראלים והוא מקסיקו, ולפי נתוני טרווליסט מדובר בעלייה של 76% בביקוש.
גם צ'ילה מבוקשת מאוד, עם עלייה של 63%, וברזיל וארגנטינה מככבות גם הן עם עליות מרשימות של עשרות אחוזים. דרום אפריקה הופכת למבוקשת עם עלייה של 35% וזנזיבר, שגם כך אהובה על התייר הישראלי, מציגה עלייה של 27%. למרות הדיווחים על כ־53 מקרי הידבקות בארה"ב, חלה עלייה של כ־10% בביקוש מצד התייר הישראלי, רומניה מדווחת על עלייה של 41% בביקוש, והאחרונה שיכולה לנשום לרווחה זו גאורגיה, שרושמת עלייה של 23%. בהולנד ובצרפת יש ירידה של כ־8%.
השינוי הגדול בשוק התעופה יכול להיטיב עם הישראלים, מאחר שחברות התעופה והתיירות השונות יוצאות בהצעות שלא ראינו עד היום, ולפיהן אפשר לבטל את כרטיסי הטיסה עד כמה ימים, ואפילו כמה שעות, לפני מועד ההמראה - הצעות נדירות שלא ראינו עד היום בעולם התיירות והתעופה. מומלץ לערוך סקר שוק ולקרוא את האותיות הקטנות לפני כל הזמנה.
המשבר: חופשות ללא תשלום
אין ספק ששוק התעופה והתיירות נמצא באחת התקופות הקשות אי פעם. כמויות אדירות של מטוסים על הקרקע, בתי המלון ריקים, וכעת אין פתרון למשבר הגדול שהיקפו, נכון לעכשיו, גדול מאוד.

חלק מחברות התיירות והתעופה כבר הודיעו על נקיטת צעדים קיצוניים, איסתא וגוליבר יוציאו עובדים לחופשות ארוכות ללא תשלום, ישראייר פיטרה כחמישה אחוזים מעובדיה, חברות תעופה זרות הוציאו עובדים לחופשות ללא תשלום ובאל על צפויים לפטר יותר מאלף עובדים.
צעדים דומים צפויים בקרוב בחברות נוספות. לפי הצפי, נגיף הקורונה יפגע ברווחים של איסתא ברבעון הראשון של 2020 בסכום של 6-4 מיליון שקלים, ובאל על מדובר על ירידה של עשרות מיליוני דולרים בהכנסות - נתונים שצפויים להחמיר בתקופה הקרובה. מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, נפגש עם סוכני הנסיעות המובילים בישראל ואמר: "אנחנו צריכים אתכם בשעה קשה זו, יש אירוע דרמטי. הצטיידנו במטוסים חדשים ואנחנו צריכים שתעזרו לנו". מחברת אל על נמסר: "אנחנו לא מתייחסים לשיחות סגורות".
לטוס נכון ונקי
השאלה החשובה היא כיצד יש להצטייד לטיסות בימים אלה. פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות בביה"ח שיבא בתל השומר ובמדיקל סנטר הרצליה, מסביר: "הדבקה בנגיף הקורונה עלולה לקרות במגע ישיר או קרוב עם אדם חולה או עם הפרשותיו. לאחר שיעול הווירוס עלול להתפשט בצורת טיפות קטנות באופן יעיל עד מרחק של 3-2 מטרים מהחולה המשתעל. מעבר לטווח זה הסיכון הוא נמוך ביותר.

"במטוסים יש מערכת סינון והחלפת אוויר פנים באוויר חיצוני. עיקר הסיכון להדבקה בטיסה הוא בישיבה בטווח קרוב מאוד לחולה. חשוב לציין שמיליוני אנשים נוסעים בכל יום, ועד עתה על ידי אנשים שבאו במגע ישיר עם חולים ולא על ידי אנשים שפשוט עברו בשדה תעופה או טסו.
"בהתבסס על הנתונים, ההמלצה לנוסעים בטיסות רגילות היא להקפיד על רחצת ידיים קפדנית בסבון ובמים לאחר מגע עם אזורים ציבוריים, וכמובן לאחר שימוש בשירותים ולפני אכילה. אם אין אפשרות לרחוץ במים ובסבון, אפשר להשתמש בג'ל אלכוהול. אפשר לנקות את מגש האוכל במטוס במגבונים לחים עם סבון, אם כי המטוס אמור לעבור ניקיון יסודי בין טיסות והחשש להדבקה בצורה זו הוא נמוך. יעילות השימוש במסיכה מוגבלת מאוד, ומרבית הגופים המקצועיים אינם ממליצים על שימוש במסיכה זו בטיסות או בנמלי תעופה. מקרה יוצא דופן הוא, כמובן, כאשר יש מגע קרוב או טיפול בחולים - ואז מומלץ להשתמש במסיכה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו