תמונת המחשה // צילום: מתוך אתר צה"ל

לאחר הסערה: יותר אחסון אוכל לא כשר במקררים צבאיים

פקודה חדשה מתירה לראשונה לחיילים להחזיק אוכל מכל סוג במקררים • "חיילים רשאים להביא מזון פרטי מהבית בקופסאות סגורות לצורך אחסון במקרר", נמסר

לפני מספר חודשים התעוררה סערה לאחר שהתברר כי חייל אחסן אוכל בשרי במקרר שהוגדר חלבי. החייל, ששירת בבסיס חיל האוויר בדרום, נידון ל-28 ימי ריתוק בבסיס, לאחר שאחסן חבילת המבורגרים קפואים שהביא מביתו. בצה"ל טענו אז כי הובהר לחייל כיצד לעשות שימוש במקרר בחדרו ונאסר עליו במפורש להחזיק בו בשר. בתגובה טענו בארגון הפורום החילוני כי מדובר בהדתה ובכפייה דתית, ושאין סיבה להחזיק בשר במקרר.

כעת הוחלט ברבנות הצבאית על שורה של חידודים להוראות לגבי שימוש במקררים, ביניהם אחסון של אוכל שהובא מהבית, ואפילו אם כלל אינו כשר. על פי ההוראות במקררים מותר יהיה להחזיק מזון שאינו חלבי או פרווה "משמע – יכול להיות בשרי או אפילו ללא כשרות כלל".

המקררים, בניגוד ליתר הכלים במטבח, לא יוגדרו כבשריים או כחלביים, על מנת למנוע חוסר הבנה, זאת בניגוד למטבחונים בצה"ל שמוגדרים כחלביים. "האוכל יאוחסן בכלי סגור וייאכל בכלים חד פעמיים בלבד. לא תיעשה באוכל שום פעולת עיבוד או חימום, כדוגמת חיתוך על קרש חיתוך בסכין", הודגש.

בצה"ל אישרו את הפרטים ומסרו כי "בתום עבודת מטה מקיפה ומעמיקה, הגדירה הרבנות הצבאית נהלי כשרות למטבחונים. לפני כן, לא היו פקודות כשרות בנוגע למטבחונים, והדבר גרם לחוסר בהירות בקרב חיילים ומפקדים. כעת הנושא הוסדר.

"בהתאם להנחיות, נקבע כי המטבחונים יוגדרו כחלביים ויעשה בהם שימוש למאכלים חלביים או פרווה בלבד. עם זאת, כפי שהיה עד היום, חיילים רשאים להביא מזון פרטי מן הבית בקופסאות סגורות לצורך אחסון במקרר. יודגש כי לא קיימת פקודה האוסרת על הכנסת אוכל שאינו כשר לבסיסי צה"ל על ידי חיילים, האיסור על הכנסת אוכל שאינו כשר תקף למטבחים וחדרי אוכל בלבד".

"הפקודה החדשה מאזנת באופן מיטבי בין שמירה על הכשרות במרחב הציבורי המשמש את כלל חיילי היחידה, ובין צרכיו הפרטיים של כל חייל. הפקודה תייעל את שמירת הכשרות גם במטבחונים", נמסר.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו