חוגגים ט"ו בשבט: סדר החג השלם

מכון התורה והארץ ו"ישראל היום" מציגים את סדר החג • אוכלים את שבעת הימים, קוראים סיפורים ובוחנים את הידע הכללי לכבוד חג האילנות

צילום: אורן בן חקון

מדוע חוגגים את ט"ו בשבט?

"אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם.

בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים.

בְּאֶחָד בֶּאֱלוּל רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה. רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים, בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי.

בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַשָּׁנִים וְלַשְּׁמִטִּין וְלַיּוֹבְלוֹת, לַנְּטִיעָה וְלַיְרָקוֹת.

בְּאֶחָד בִּשְׁבָט, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ."

"כִּי ה' אֱלֹקיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ, נַחֲלֵי מָיִם--עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת, יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ."

"כל הקודם בפסוק ארץ חטה ושעורה קודם לברכה וארץ בתרא הפסיק העניין וכל הסמוך לו חשוב מהמאוחר ממנו לארץ קמא הלכך תמרים קודמים לענבים שזה שני לארץ בתרא וזה ג' לארץ קמא" (שולחן ערוך אורח חיים רי"א).

בגמרא מובא דיון בעניין אותו עיקרון הלכתי של סמיכות למילה ארץ:

"רב חסדא ורב המנונא הוו יתבי בסעודתא [ישבו בסעודה]. אייתו לקמייהו תמרי ורמוני [הביאו לפניהם תמרים ורימונים], שקל רב המנונא בריך אתמרי ברישא [רב המנונא בירך על התמרים בהתחלה]. אמר ליה רב חסדא: לא סבירא ליה מר להא דאמר רב יוסף ואיתימא רבי יצחק: כל המוקדם בפסוק זה קודם לברכה? אמר ליה: זה שני ל"ארץ", וזה חמישי ל"ארץ". אמר ליה: מאן יהיב לן נגרי דפרזלא ונשמעינך [מי ייתן ויהיו לנו רגליים חזקות שנוכל ללכת ולשמוע אותך תמיד]."  

לייה ועמרי ילדים נוטעים שתילים לכבוד ט"ו בשבט // צילום: יהושע יוסף

בספרו 'עולת ראיה' מבאר הרב קוק את המהלך הרוחני שעומד מאחורי עיקרון הלכתי זה:

"כשם שהברכות עצמן מעירות את הלבבות לדעות ישרות... כן גם פרטיהן להלכותיהן בנויים על פי דרכים מפולשים למדות טובות ויקרות ועיקרי תורה ואמונות ודעות...

"והנה חיבת הארץ מחולקת לפי מעלת האנשים והכרתם, כי יש שמחבב ארץ הקודש בשביל סגולותיה היקרות... ויש מי שמחבב ארץ הקודש ומשתדל בישובה ובדירתה, בשביל שמכיר בה התכלית של המנוחה החומרית לכלל ישראל שהוא גם כן דבר טוב ונשגב...

"על כן רמוז כאן בפסוק קירוב הברכות לארץ בשתי מערכות: חמשה מינים, נגד ההשתוקקות לארץ באופן העליון המעולה. 2. והחלק השני, זית שמן ודבש נגד המכירים את ההשלמה הטבעית של כלל ישראל בארץ, בהשלמתם הרוחנית הטבעית.

"ולמדנו מכאן: כמה גדולה היא המעלה של מי שמשתוקק לישב ארץ הקודש אפילו לשם התכלית החומרית של הכלל, כי אצל הכלל יהפך תמיד כל עניין גשמי לרוחני והתכלית העליונה בו תבוא על ידי חבור עם ד' בארץ ד'. על כן מי שיש לו קורבה יתירה לארץ הקודש אפילו במדריגה הנמוכה, יש בזה לחזקו ולאמצו ולהקדימו לברכה ממי שמתאחר ומתרחק..." (עולת ראיה א' שע"ד) .    

סדר החג                                        

מניחים על שולחן הסדר פירות משבעת המינים, פירות העונה ומיני מזונות. יש שנוהגים להניח גם פרי חדש ולברך עליו 'שהחיינו'.

חיטה

"וַיַּאֲכִילֵהוּ, מֵחֵלֶב חִטָּה..." (תהילים פ"א, י"ז)

לוקחים לחם העשוי מחיטה, או עוגה או עוגייה, ומברכים:

על הלחם מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ:

על מאפה מחמשת מיני דגן ועל מיני מאפה מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא מִינֵי מְזוֹנוֹת:

החיטה, המופיעה בראש שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, היא אחת מאבות המזון של האדם בעולם.

בגמרא במסכת ברכות מובא דיון לגבי ברכות הנהנין: בירך על פירות האילן "בורא פרי האדמה" – יצא, ועל פירות הארץ "בורא פרי העץ" – לא יצא (ברכות ו', ב'). בהקשר לדיון זה מובאת דעתו של רבי יהודה - "עץ הדעת חיטה היה":

"פשיטא [פשוט שאדם המברך "העץ" על פירות הארץ לא יצא, שהרי אין פירות הארץ קרויים פרי העץ]. ומתרצים: אמר רב נחמן בר יצחק לא נצרכה אלא לרבי יהודה שאמר "חיטה מין אילן היא", דתניא אילן שאכל ממנו אדם הראשון, רבי מאיר אומר גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה על האדם אלא יין, שנאמר "וישת מן היין וישכר"; רבי נחמיה אומר תאנה היתה, שבדבר שנתקלקלו בו נתקנו, שנאמר ויתפרו עלה תאנה. ר' יהודה אומר חיטה היתה שאין התינוק יודע לקרות אבא ואמא עד שיטעום טעם דגן" (ברכות מ', א').

גמרא זו מדגישה לנו את חשיבותו של פרי החיטה ואת ערכו הרב לאדם. פרי החיטה איננו עוד אחד מפירות הארץ. הוא יסוד מרכזי בחיותו של האדם ובצמיחתו.

החיטה מסמלת בתורה את חג הקציר – חג השבועות – "בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים" (שמות ל"ד, כ"ב).

בחג זה גם מוקרב קרבן שתי הלחם המורכב בעיקר מחיטים.

מדרש:

מדרש רבה על הפסוק בשיר השירים מדגיש את מעמדה החשוב של החיטה וממשיל אליה את עם ישראל:

"בִּטְנֵךְ עֲרֵמַת חִטִּים" (שיר השירים ז', ג').

"וַהֲלוֹא שֶׁל אִסְטְרוֹבִילִין יָפָה מִשֶּׁל חִטִּים!? 

אֶלָּא אֶפְשָׁר לָעוֹלָם לִהְיוֹת בְּלֹא אִסְטְרוֹבִילִין, וְאִי אֶפְשָׁר לָעוֹלָם לִהְיוֹת בְּלֹא חִטִּים! 

"אָמַר ר' אִידִי:

מַה חִטָּה זוֹ סְדוּקָה, 

כָּךְ יִשְׂרָאֵל סְדוּקָה מִילָתָן.

"ר' יוֹסֵי בַּר חֲנַנְיָה אָמַר: 

מַה חִטָּה זוֹ סוֹפֶגֶת,

כָּךְ יִשְׂרָאֵל סוֹפְגִין נִכְסֵיהֶן שֶׁל אֻמּוֹת הָעוֹלָם, הָדָא הוּא דִּכְתִיב: (דברים ז', ט"ז) וְאָכַלְתָּ אֶת כָּל הָעַמִּים וגו', וּכְתִיב: (ישעיה ס"א, ו') חֵיל גּוֹיִם תֹּאכֵלוּ וּבִכְבוֹדָם תִּתְיַמָּרוּ. 



"אָמַר ר' שִמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ: 

מַה חִטִּים הַלָּלוּ פְּסֹלֶת שֶׁלָּהֶם נִמְדָּדוֹת עִמָּהֶם, 

כָּךְ יִשְׂרָאֵל (דברים כ"ט, י') מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ 



"אָמַר ר' יִצְחָק: 

מַה חִטִּים הַלָּלוּ, כְּשֶׁהֵן יוֹצְאִין לְזֶרַע אֵינָן יוֹצְאִין אֶלָּא בְּמִנְיָן וּכְשֶׁנִּכְנָסִין מֵהַגֹּרֶן נִכְנָסִין בְּמִנְיָן,

כָּךְ כְּשֶׁיָּרְדוּ יִשְׂרָאֵל לְמִצְרַיִם יָרְדוּ בְּמִנְיָן, שֶׁנֶּאֱמַר (שם י', כ"ב) בְּשִׁבְעִים נֶפֶשׁ יָרְדוּ אֲבֹתֶיךָ מִצְרָיְמָה, וּכְשֶׁעָלוּ עָלוּ בְּמִנְיָן, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות י"ב, ל"ז) כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי..." (מדרש רבה שיר השירים פרשה ז') .

צילום: צחי מרים

הידעת? החיטה היא סוג במשפחת הדגניים, ואחת מיסודות המזון החשובים ביותר לאדם. החיטה היא הגידול השני הנפוץ ביותר בעולם, אחרי תירס ולפני אורז.

מקורות היסטוריים רבים מעידים על גידול החיטה עוד בראשית פועלו של האדם בעולם, מהם מקורות רבים המופיעים בתנ"ך. לפי חלק מהדעות, אף עץ הדעת – חיטה היה.

רוב החיטה בישראל גדלה בנגב, אך מרביתה החיטה המשמשת לייצור קמח מיובאת מחוץ לארץ.

בתנ"ך מופיעים אזכורים רבים לגידול החיטה במקומות שונים בארץ: בעפרה שבנחלת בנימין (שופטים י"א, ל"ג), בבית שמש (שמ"א ו', י"ג), בירושלים (דה"א כ"א, כ') בעבר הירדן, בגלעד (ש"ב י"ז, כ"ח) וכן בארם נהריים (בראשית ל', י"ד).

גאווה ישראלית: אהרון אהרונסון, מראשי מחתרת ניל"י (שהיה גם אגרונום ומומחה לחיטה), הוא שמצא לראשונה את "אם החיטה" – שורשי החיטה המקורית.

החיטה במקדש: החיטה מופיעה גם בעבודת הקרבנות במקדש: קרבן המנחה – קרבן נדבה המובא כקרבן בפני עצמו או כתוספת לקרבן קיים ומורכב בעיקר מחיטים.

בחנו את עצמכם: (התשובות בסוף המאמר)

כמה פתגמים הקשורים לחיטה ולתוצריה תוכלו למצוא? נסו למנות אותם.

שעורה:

אוכלים מאפה מקמח שעורה. יש שנוהגים לשתות בירה שעשויה משעורה. ברכתה של הבירה "שהכול נהיה בדברו", ולכן יש לברך עליה לאחר אכילת הפירות.

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהַכֹּל נִהְיָה בִּדְבָרוֹ:

"כִּי תָּבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם, וּקְצַרְתֶּם אֶת קְצִירָהּ, וַהֲבֵאתֶם אֶת עֹמֶר רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל הַכֹּהֵן. וְהֵנִיף אֶת הָעֹמֶר לִפְנֵי ה' לִרְצֹנְכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת יְנִיפֶנּוּ הַכֹּהֵן" (ויקרא כ"ג, י')

קרבן העומר המוקרב "ממחרת השבת" מן השעורים מסמן את ראשית ימי הקציר בארץ ישראל. העם כולו מחכה להקרבת העומר על ידי הכהן הגדול לפני שמתחיל הקציר הפרטי של כל אדם ואדם.

הבחירה בשעורים לקרבן המוקרב לה' מתמיהה, שהרי השעורים אינן מאכל אדם אלא מאכל בהמה, והבחירה הטבעית יותר היא להקריב את הקרבן המסמל את תחילת ימי הקציר מן החיטים. חז"ל מתייחסים לשאלה זו ואומרים:

"ר' יוֹחָנָן אָמַר לְעוֹלָם אַל תְּהִי מִצְוַת הָעֹמֶר קַלָּה בְּעֵינֶיךָ שֶׁעַל יְדֵי מִצְוַת הָעֹמֶר זָכָה אַבְרָהָם לִירַשׁ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן... רֵישׁ לָקִישׁ אָמַר לְעוֹלָם אַל תְּהִי מִצְוַת הָעֹמֶר קַלָּה בְּעֵינֶיךָ שֶׁעַל יְדֵי מִצְוַת הָעֹמֶר עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, הֱוֵי אוֹמֵר בִּזְכוּת קֶמַח שְׂעוֹרִים" (מדרש רבה ויקרא כ"ח, ו').

ריש לקיש מתייחס במקור זה לקרבן סוטה שמוקרב אף הוא מן השעורים.

צילום: אורן בן חקון

מהי אם כן התכונה המיוחדת של השעורים?

המדרש ממשיך ומתאר את משמעותו המיוחדת של קרבן העומר ואת סגולת השמירה שלו על עם ישראל:

"כְּשֶׁבָּא הָמָן הָרָשָׁע לָקַחַת אֶת מָרְדֳּכַי לְהַרְכִּיב אוֹתוֹ עַל הַסּוּס וְלִקְרֹא לְפָנָיו כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ, הוּא בָּא לְבֵית הַמִּדְרָשׁ לְחַפֵּשׂ אֶת מָרְדֳּכַי וּמָצָא אֶת הַתַּלְמִידִים לוֹמְדִים. שָׁאַל אוֹתָם: בַּמֶּה אַתֶּם עוֹסְקִים? אָמְרוּ לוֹ: בְּמִצְוַת הָעֹמֶר. אָמַר לָהֶם: מִמַּה הוּא מִזָּהָב אוֹ מִכֶּסֶף? אָמְרוּ לוֹ: מִשְּׂעוֹרִים. אָמַר: שְׂעוֹרִים שֶׁלָּכֶם נִצְּחוּ אֶת כָּל הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב שֶׁנָּתַתִּי לַאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ".

בספר 'אור חדש' מבאר המהר"ל את דברי המדרש ומסביר כי קרבן העומר מסמל את ההודאה לה' על הנהגתו את העולם בדרך הטבע.

להרחבה:

"…וְכָךְ אָמְרוּ בַּמִּדְרָשׁ (ויקרא רבה כ"ח, א') אָמַר ר' יַנַּאי בְּנֹהַג שֶׁבָּעוֹלָם אָדָם לוֹקֵחַ לִטְרָא אַחַת שֶׁל בָּשָׂר מִן הַשּׁוּק כַּמָּה יְגִיעוֹת הוּא יָגֵעַ כַּמָּה צַעַר הוּא מִצָּעֵר עַד שֶׁבִּשְּׁלָהּ וְהַבְּרִיּוֹת יְשֵׁנִין עַל מִטּוֹתֵיהֶן וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשִּׁיב רוּחוֹת וּמַעֲלֶה עֲנָנִים וּמְגַדֵּל צְמָחִים וּמְדַשֵּׁן אֶת הַפֵּרוֹת וְאֵין נוֹתְנִים לוֹ אֶלָּא שְׂכַר הָעֹמֶר הָדָא הוּא דִּכְתִיב וַהֲבֵאתֶם אֶת עֹמֶר רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל הַכֹּהֵן (ויקרא כ"ג, י') מִפְּנֵי שֶׁאָנוּ מְבִיאִין הָעֹמֶר שֶׁאָנוּ מְקַבְּלִין ה' יִתְבָּרַךְ לֶאֱלוֹהָ שֶׁהוּא מַנְהִיג אֶת הָעוֹלָם הַטִּבְעִי כִּי הוּא אֲדוֹן הַטֶּבַע וּלְפִיכָךְ אָנוּ מְבִיאִין אֵלָיו אֶת הָעֹמֶר... וּלְפִיכָךְ נָתַן הָאָרֶץ לְאַבְרָהָם בִּשְׁבִיל זֶה שֶׁהָיָה מְקַבֵּל אַדְנוּתוֹ יִתְבָּרַךְ וּמִפְּנֵי כִּי הַנְהָגַת הָעוֹלָם בְּשֵׁם אָדוֹן וְיִשְׂרָאֵל מְקַבְּלִין אַדְנוּת ׁשֶׁלּוֹ בְּמַה שֶׁהֵם מְבִיאִים אֶת הָעֹמֶר אֶל ה' יִתְבָּרַךְ" (אור חדש קפ"ב)

את הפיוט הבא חיבר הבן איש חי לכבוד ט"ו בשבט:

אָז יְרַנֵּן עֵץ הַיְעָרִים          לִפְנֵי אֵל אַדִּיר אַדִּירִים

יָעִיר זְמִירוֹת וְשִׁירִים        אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ

יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

בָּרוּךְ אֵל שׁוֹכֵן עֲרָבוֹת       הַבּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת

וּבָרָא אִילָנוֹת טוֹבוֹת         אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ

יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

רָם אֵל בִּשְׁמֵי מְעוֹנִים        בָּרוּךְ מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים

מַצְמִיחַ עִנְּבֵי גְפָנִים          אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ

יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

כַּבְּדוּ אֵל בָּאוּרִים הִגְדִּיל עֲנָפִים וּזְמִירִים

וּבָרָא זֵיתִים וּתְמָרִים        אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ

יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

יִתְבָּרַךְ חַי דָּר מְעוֹנָה        מַצְמִיחַ פְּרִי תְּאֵנָה

נוֹדֶה לוֹ בְּשִׁיר וּרְנָנָה         אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ

יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

הַלְּלוּ אֵל חַי בִּזְמִירוֹת       הַמַּגְדִּיל עַל מֵי נְהָרוֹת

רִמּוֹנִים וּמִינֵי פֵרוֹת          אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ

יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

חִזְקוּ לְבָבוֹת שׁוֹבֵבוֹת       שִׂמְחוּ בָּנִים עִם הָאָבוֹת

כֹּה נִזְכֶּה לְשָׁנִים רַבּוֹת      אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ

יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

צילום: מאיר פרטוש

הידעת? שעורה תרבותית, המכונה בקיצור שעורה, היא מין תרבותי מסוג שעורה שבמשפחת הדגניים.   השעורה מהווה, יחד עם החיטה, מקור עיקרי לפחמימות.

השעורה נִמְנֵית עם שבעת המינים שהתברכה בהם הארץ, ומוזכרת פעמים רבות במקורות. היא גם אחת מחמשת מיני דגן.

בישראל נאכלים גרעיני השעורה בעיקר בצורת גריסים וגריסי פנינה, וכן מכינים מהם תערובות לדייסה. כמו כן משמשת השעורה להכנת בירה.

הבירה הראשונה בישראל: בשנת תרצ"ד, במיזם משותף של משפחת רוטשילד, חברת פיק"א וחברה בנקאית מפריס, הוקמה מבשלת בירה בראשון לציון בסמוך ליקב. המותג העיקרי שייצרה המבשלה הוא "נשר", הלוא היא בירה נשר המוכרת עד היום.

השעורה במקדש: קרבן העומר הובא בט"ז בניסן מראשית הקציר של השעורים, והקרבתו פתחה את עונת הקציר. קרבן נוסף שהובא משעורים הוא מנחת הסוטה.

בחנו את עצמכם (התשובות בסוף המאמר):

מהו המקור הראשון בתנ"ך לכל פרי מפירות שבעת המינים? באיזה עניין הוזכר הפרי לראשונה?

לחובבי אתגרים: מי מהפירות מוזכר פעמים רבות יותר בתנ"ך? נסו לצטט פסוק נוסף על כל אחד מהפירות.

זית:

לוקחים זית, שנשתבחה בו ארץ ישראל, ומברכים לפני אכילתו )יש לכוון בברכה גם על שאר פירות העץ):

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ:

"וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה-זַיִת טָרָף בְּפִיהָ וַיֵּדַע נֹחַ כִּי-קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ" (בראשית ח', י"א).

את הזית אנו פוגשים כבר בספר בראשית בפרשת נח. נח משלח את היונה מהתיבה "לראות הקלו המים מעל פני האדמה". לאחר ששולחה בפעם השנייה חוזרת היונה ועלה זית בפיה. עלה זית זה מבשר את גאולת האדמה שאחרי המבול, את חזרתה של הארץ לפריחה ואת הברית העתידה להירקם מחדש בין הקב"ה לבין האדם השוכן בארץ. מדרש רבה מנסה לברר: מהיכן הביאה היונה את אותו עלה זית בפיה לאחר המבול הקשה על הארץ?

"...כָּךְ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַזַּיִת הַזֶּה הֵבִיא אוֹרָה לָעוֹלָם בִּימֵי נֹח הָדָא הוּא דִּכְתִיב (בראשית ח', י"א) וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ... וּמֵהֵיכָן הֱבִיאַתּוּ? ר' אַבָּא בַּר כַּהֲנָא אָמַר מֵהַר הַמִּשְׁחָה הֱבִיאַתּוּ. ר' לֵוִי אָמַר מִשִּׁבְשׁוּשֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הֱבִיאַתּוּ הָדָא דְּאִנּוּן אָמְרֵי אַרְעָא דְּיִשְׂרָאֵל לֹא לְקַת בְּמוֹי דְּמַבּוּלָא... [ארץ ישראל לא לקתה במי המבול]" (ויקרא רבה ל"א, י').

בספרו 'נתיבות שלום' ממשיך רבי נח ברזובסקי ומבאר עניין זה:

"וזהו ג"כ הבי' שאחז"ל (ב"ר לג ו) שהיה המבול בכל העולם מלבד בארץ ישראל בה לא היה המבול, משום שא"י היא ג"כ בבחינת כל טנופת לא יטנפוך, שלגודל קדושתה של ארץ ישראל אין הטומאה יכולה לשלוט בה ולא נדבקה מהטומאה הכללית של דור המבול וכיוון שכך לא היה צורך במבול שירד בא"י..." (נתיבות שלום פרשת נח).

צילום: איתיאל ציון

"כְּשֶׁהָיָה נֹחַ בַּתֵּבָה, מַה כְּתִיב שָׁם וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵצֵא יָצוֹא (בראשית ח', ז') וְאַחַר כָּךְ שִׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה וגו' (שם שם י"א). אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, מָה הַיּוֹנָה הֵבִיאָה אוֹרָה לָעוֹלָם, אַף אַתֶּם שֶׁנִּמְשַׁלְתֶּם כַּיּוֹנָה הָבִיאוּ שֶׁמֶן זַיִת וְהַדְלִיקוּ לְפָנַי אֶת הַנֵּר..." (מדרש תנחומא שמות, פרשת תצווה סימן ה')

אותו הזית המסמל את החזרה לחיים לאחר המבול, את הברית החדשה שיוצר הקב"ה עם עולמו, הוא הזית שדרכו מבקש הקב"ה להאיר את העולם: "הדליקו לפנַי נר".

סיפור:

פעם יצא הרב מרדכי אליהו זצ"ל לסיור בחו"ל, ודיבר בחשיבותה של ארץ-ישראל. במהלך הסעודה הביאו לרב זיתים יפים וגדולים. אמר אחד האנשים לרב: "כבודו יטעם את הזיתים הללו, הם גדלים כאן. גם כאן יש פירות טובים, לא רק בארץ-ישראל".

הזיתים נראו יפים במיוחד, אבל הרב לא טעם מהם, והסביר: "אם משתמשים בזיתים הללו כדי להמעיט בכבודה של ארץ-ישראל, לא אוכל מהם".

כשראה הרב שכולם טעמו מהזיתים ושיבחו את טעמם, לקח את הקופסה וראה שכתוב עליה "מיוצר בקיבוץ יבנה". הבין הרב שאיש מלבדו לא שם לב שהזיתים הללו מיוצרים בארץ-ישראל. אמר להם: "אם הזיתים הללו טעימים כל כך, גם אני אטעם מהם".

האיש שדיבר בשבח הזיתים נראה כמנצח. הנה, גם הרב אוכל מהזיתים של חו"ל!

טעם הרב מן הזיתים ואמר: "הם באמת משובחים מאוד. לא יכול להיות שזיתים כאלה גדלים בחו"ל. אני בטוח שהם מארץ-ישראל". אמר לו האיש: "כבוד הרב, גם בחו"ל גדלים דברים טעימים".

כל הציבור האזין בסקרנות לשיחה.

ביקש הרב מן האיש שיתבונן בקופסה ויגיד לו היכן מיוצרים הזיתים הללו. האיש הסתכל ואמר: "קיבוץ יבנה. ארץ-ישראל". אמר לו הרב: "אם אתה אוהב כל כך זיתים טעימים, בוא לארץ-ישראל. היא מגדלת בשבילך את כל הפירות הטעימים. ממש בשבילך ולמענך. בוא, הארץ מחכה לך!"

הרב מרדכי אליהו // צילום: טל כהן

הידעת? זַיִת אֵירוֹפִּי הוא עץ ירוק-עד ממשפחת הזיתיים הגדל בר בארצות הים התיכון. מקורו של עץ הזית הוא במזרח התיכון, בארץ ישראל ובדרום סוריה. על פי מחקרים הוא תורבת (נשתל והותאם לסביבה בהתערבות בני אדם) לפני אלפי שנים.

גאווה ישראלית: יבולו של הזית בארץ משתנה ונע בין 10 ל-50 אלף טון פרי לשנה, מתוך יבול עולמי של 15 מיליון טון. זוהי כמות גדולה מאוד ביחס לגודלה של מדינת ישראל. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשטח גידולם של עצי הזית: מ-222,000 דונמים ל-268,500 ויותר.

שמן הזית ידוע בחשיבותו ההיסטורית, הרוחנית והבריאותית. שמן הזית שימש להדלקת המנורה בבית המקדש: "שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר" (שמות כ"ז, כ'). הוא היה רכיב מרכזי בשמן המשחה ששימש למשיחת כוהנים גדולים ומלכים וכן למשיחתם של כלי המקדש. שמן הזית נוסף לחלק מן המנחות שהוקרבו במקדש.

בחנו את עצמכם (התשובות בסוף המאמר):

רגע של לשון: שייכו את הפעולות החקלאיות הבאות לפרי המתאים:

בציר, קציר, דיש, מסיק, ארייה, גדיד, קטיף.

תמר

אוכלים תמר לח או יבש.

"אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ" (דברים ח', ח').

המושג דבש בתנ"ך ובמקורות מיוחס בדרך כלל לדבש המופק מתמרים (סילאן). מכאן שפסוקים רבים המזכירים את הדבש בכתובים מתייחסים לתמר.

"וַיַּאֲכִילֵהוּ מֵחֵלֶב חִטָּה וּמִצּוּר דְּבַשׁ אַשְׂבִּיעֶךָ" (תהילים פ"א, י"ז)

את המתיקות הטמונה בפרי זה אפשר לפגוש במשמעות נוספת – עץ התמר משמש במקורות פעמים רבות כסמל לנווה מדבר – עץ פרי בתוך הצחיחות המדברית.

"וַיִּסְעוּ מִמָּרָה וַיָּבֹאוּ אֵילִמָה וּבְאֵילִם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינֹת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים--וַיַּחֲנוּ-שָׁם" (במדבר ל"ג, ט')

את המתיקות והשפע שמביא אִתו פרי זה הן בפירותיו והן בענפיו, גזעו וצִלו מתארים חז"ל במדרש. הם ממשילים את עם ישראל לעץ התמר:

צילום: אורן בן חקון

"מה תמרה זו אין בה פסולת אלא תמרים לאכילה, לולבים להלל, חריות לסכוך, סיבין לחבלים, סנסנים לכברה, שפעת קורות לקרות בהן את הבית, כך הם ישראל אין בהם פסולת אלא מהם בעלי מקרא מהם בעלי משנה מהם בעלי גמרא מהם בעלי אגדה" (ילקוט שמעוני צ"ב).

סיפור:

"עולים חדשים היינו בבית מזמיל, בירושלים. כל השכונה עולים חדשים הייתה, אבל אנו חדשים ממש היינו. יום קודם הגענו מטבריה. לטבריה שלחה אותנו הגבירה בלה מן הסוכנות במשאית מחיפה, תיכף כשירדנו מן האונייה 'ארצה' בחשכה. לבד עמדנו. איש מקרובינו לא המתין שם. לא הדוד נינו מירושלים, ולא הדוד זכי מרחובות, וגם לא חכם בנימין. המברק ששלחה אימא ממילאנו לא הגיע.

"זוכר אני אותה שעה. אימא עומדת ליד המשאית ודמעות בעיניה, תינוק בוכה על ידה הימנית, על כתפה תינוקת רדומה, כמה זאטוטים לבושי סודרים של צמר וחבושים בכובעים עם מצחייה ממילאנו מתרוצצים לרגליה בחשכה ומושכים בשמלתה, ואבא מרגיע אותה בפסוקים בשבח ארץ ישראל.

"בנמל ראה אבא חייל של חיל הים במדים מבהיקים ובסמלים מצוחצחים. נרגש כולו הצביע עליו אבא בגאווה ואמר לנו: הנה חייל של ארץ ישראל. אבא קרב לחייל ושאל אותו, גאה בעברית שדיבר בה במצרים בשבתות: השלום לך חייל? החייל הביט בו בתימהון והמשיך בדרכו. אבא קרא לעומתו: הצלח במעשיך, חייל. ה' עמך גיבור החיל!...

"אותו לילה שהיינו בטבריה בא לבקר אותנו זקן אחד. זקנו לבן היה ועיניו טובות והוא לבוש בגד חום ארוך עם פסים לבנים רחבים, ספק קפוטה ספק חלוק. הזקן אמר לנו שביתו סמוך לכינרת, ליד בית הכנסת הישן של חסידי בויאן, בצד החומה הישנה. אמרו לו שבאים עולים חדשים ממצרים ומרומניה. הביא אִתו תמרים לחים, צימוקים וגם בקבוק של יין. כשראה אותנו, הילדים, חילק לנו תמרים. ביקש שנאחז את התמרים ביד ימין ונברך בקול: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם בורא פרי העץ'. הקשיב הזקן לכל ברכה כשהוא עוצם את עיניו ועונה בכוונה גדולה: אמן. אחר כך ביקש מאִתנו שנברך ברכת 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה' על התמרים. ליד טבריה גדלו התמרים, מן העונה החדשה הם, ועוד הוסיף ואמר שנכוון בברכת שהחיינו גם על מצוות יישוב ארץ ישראל שאנחנו זוכים לקיים היום...

"בירכנו ברכה אחרונה, ברכת מעין שלוש על פירות שבעת המינים שנשתבחה בהם הארץ, ואמר לנו הזקן שעל פירות ארץ ישראל הנוסח בברכה מיוחד הוא, לא כמות שמברכים בחוצה לארץ: 'על הארץ ועל הפירות', אלא: 'על הארץ ועל פירותיה'...." (תיאום כוונות, הרב סבתו, 21–23).

הידעת? תמר מצוי הוא עץ השייך למשפחת עצי הדקל. התמר בארץ ישראל הוא עץ תרבות הגדל בעיקר באזורים חמים. כל חלקיו משמשים את האדם.

גאווה ישראלית: מטע התמרים הגדול בישראל נמצא בקיבוץ טירת צבי שבעמק בית שאן. גם בעמק הערבה יש מטעי תמרים גדולים. כיום גדלים רוב התמרים מסוג מג׳הול לייצוא בבקעת הירדן, בשטח של כ-20 אלף דונם. תמרים אלו ידועים באיכותם.

בחנו את עצמכם (התשובות בסוף המאמר):

מה הגובה שלי?

אם היו מתבקשים שבעת המינים להסתדר מהר לפי גובהם, מה היה הסדר מהנמוך לגבוה?

לחובבי אתגרים: מהו הגובה הממוצע (פחות או יותר) של כל אחד מפירות שבעת המינים?

גפן

אוכלים מפרי הגפן – ענבים או צימוקים.

"אשתך כגפן פוריה" (תהילים קכ"ח, ג')

אחד התיאורים המרכזיים של אשכול הגפן הארץ-ישראלי הוא זה המופיע בפרשת 'שלח' מפי המרגלים.

הקב"ה מבקש משנים-עשר המרגלים לתור את הארץ, ובין השאר: "וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ" (במדבר י"ג, כ'). המפגש עם הארץ, עם סגולותיה ועושרה עובר קודם כול דרך פירות הארץ. באותו פסוק מצוין בפנינו כי " הַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים" (שם, שם).

ואכן המרגלים באים לתור את הארץ ופוגשים את עושרה הרב המצוין בעיקר בתיאור פירותיה. באופן מיוחד מודגש הגפן: "וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם... לַמָּקוֹם הַהוּא קָרָא נַחַל אֶשְׁכּוֹל עַל אֹדוֹת הָאֶשְׁכּוֹל אֲשֶׁר כָּרְתוּ מִשָּׁם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

צילום: לירון אלמוג

המרגלים חוזרים לבני ישראל, מציגים את פירותיה המשובחים של הארץ ומציינים: "וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה פִּרְיָהּ", אך דיבת הארץ שמובאת גם היא בסיפור חטא המרגלים מרחיקה את עם ישראל מארצו לשנים רבות במדבר.

רבות מדובר בחטא קשה זה, שתיקונו לפי חלק מהדעות בחז"ל הוא אכילת פירות ארץ ישראל ודיבור בשבח הארץ בזה היום – ט"ו בשבט, ואולי באופן מיוחד בפרי הגפן המוזכר רבות כל כך בפרשה זו והפך סמל לשפע של ארצנו הקדושה.

"ארץ תאני וענבי"

ההתבוננות בגדולתה המיוחדת של ארץ ישראל הוא תיקונו של חטא המרגלים. הרב צבי יהודה זצ"ל נהג לפרש את הביטוי "ארץ תאני וענבי" שבפזמון של מוצאי שבת שכתב הרב זצ"ל (עולת ראיה ב, עמ' ריב) ולומר כי גרגירי הענבים המחוברים לאשכול מבטאים את החיבור של הפרט לכלל. גם ביין היוצא מן הענבים יש תכונה מיוחדת של חיבור. אדם ששותה יין חדש אינו מברך הטוב והמטיב, ואילו שניים ששותים מברכים הטוב והמטיב (שו"ע או"ח קעה, ד), בגלל השמחה המשותפת שנוצרת בעת שתיית היין. היין משמח, ובמצב של שמחה שוכחים את כל הכעסים ומתאחדים. זהו עניינו של היין – לחבר ולאחד את הכול. לעומתו, לתאנה יש טבע שונה. בתאנה כל פרי גדל לעצמו, ולא זו בלבד, אלא שגם אי אפשר לאסוף את כל התאנים בזמן אחד. יש תאנים שמבשילות בבוקר, יש שמבשילות רק בערב ויש שלמחרת, כל תאנה מתבשלת בזמן שלה, בפרטיות (מתוך במדבר רבה י"ב, ט').

הסביר הרב צבי-יהודה כי הרב זצ"ל רצה לומר במילים "ארץ תאני וענבי" בפזמון שכתב שבארץ ישראל כל אחד הוא מיוחד, לכל אחד יש תפקיד מיוחד ועבודת ה' הייחודית לו. כשם שפרצופיהם אינם שווים כך גם דעותיהם שונות (ברכות נ"ח ע"א), ולכל אחד יש הנפש והנשמה המיוחדות לו, כוחות שונים ומעלות אחרות, ואין אחד דומה לחברו. כך הוא בדמיון לתאנים שגדלות כל אחת בזמנה ובפני עצמה. עם זאת עם ישראל הוא עם אחד, וכל אחד מישראל יוצר גוון במכלול השלם. עבודת ד' צריכה להיות עבודה של אומה שעובדת את ריבונו של עולם, ובה כל אחד מוסיף איזה גוון לעבודת ה'. ישנם שישים ריבוא של אורות ונשמות ונרות המאירים בגוונים שונים ומיוחדים, וביחד יוצאת מהם הארה גדולה של הופעת רצון ה' בעולם על ידי ישראל.

זהו עניינה של ארץ ישראל שהיא מכילה הכול, את הפרטיות ואת הכלליות, את השמים ואת הארץ.

(מתוך שיחות הרב צבי יהודה)

הידעת? גפן היין, או בקיצור גפן, היא מין של צמח מטפס ממשפחת הגפניים. פרי הגפן הוא ענב, והוא משמש כפרי מאכל, כפרי מיובש לצימוקים ולהכנת יין.

הגפן הביאה עִמה לשפה העברית שלל ביטויים הקשורים רק בה: ענפיה הצעירים נקראים שריגים, ורק לקראת סוף העונה הם מתעצמים והופכים לזמורות. הזמורות מחולקות לקטעים שביניהם ניצנים ומהם יצאו שריגים ובני שריגים. קטיף ענבים נקרא בציר והוא נמשך כמעט כל הקיץ. חלקת הגפנים נקראת כרם, בדומה לזיתים.

גאווה ישראלית: בישראל פעילים כיום למעלה מ-280 יקבים. היקבים הישראלים מובילים בתחרויות יין עולמיות וזכו בפרסים רבים: 8 יינות של יקב פסגות זכו בכוכבי זהב בתחרות אתר היין degustations.com1001.

יקב אדיר הגלילי זכה בגביע האזורי על היין אדיר שיראז כרם בן זמרה 2010, עבור היין הטוב ביותר באסיה לזני עמק הרון. באותו דירוג זכה גם במדליית זהב נוספת על היין אדיר פלאטו קברנה סוביניון 2009.

יינות יקב יער יתיר זכו 5 שנים ברציפות בציונים של 90–93 נקודות בטעימת מגזין Wine Advocate של רוברט פרקר.

יקב רמת הגולן זכה בפרס Wine Star בקטגוריית "היקב הטוב ביותר בעולם החדש" של מגזין Wine Enthusiast. בבחירתו גבר היקב על יקבים גדולים ומרשימים מארצות כמו אוסטרליה, קנדה וניו זילנד.

בחנו את עצמכם (התשובות בסוף המאמר):

פירות שבעת המינים משמשים אותנו לסוגי מאכל ומשקה שונים: ריבות, קמח, תבשילים, משקאות וכד'. נסו למנות אותם.

לחובבי אתגרים: איזה פרי (חוץ מהגפן) משמש להכנת יין? היכן הכינו יין זה לראשונה?

תאנה

אוכלים תאנים טריות או מיובשות.

"וַתֹּאמֶר לָהֶם הַתְּאֵנָה הֶחֳדַלְתִּי אֶת מָתְקִי וְאֶת תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל הָעֵצִים?" (שופטים ט', י"א).

במשל יותם שבספר שופטים מתאר יותם את חיפושם של העצים אחר מלך שימלוך עליהם: "הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ.." (שופטים ט', ח'). העצים פונים לעץ הזית, לעץ התאנה ולגפן, אך הללו מסרבים. תשובתם של העצים השונים דומה – והרי יש לנו תפקיד בעולם, אנו משמחים לבב אנוש, נותנים פרי, מכבדים את האדם ואת בורא העולם, מדוע נלך "לָנוּעַ עַל הָעֵצִים"? מהו אם כן תפקידה המיוחד של התאנה? מה בא עץ זה ללמד בעולמנו?

עץ התאנה צומח בר לאורך השנה כולה במקומות שונים בארץ ישראל, בדרך כלל ליד מקורות מים. פרי התאנה אינו גדל בעונה קבועה כמו פירות אחרים, וכל תאנה מבשילה בתקופה אחרת. על עץ התאנה אמר שלמה המלך בספר משלי: "נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ" (משלי כ"ז, י"ח) – כיוון שפירות התאנה גדלים אחד אחד, ההזמנה היא לקטוף ולנצור כל פרי ברגע שהוא מבשיל.

צילום: אורן בן חקון

בשל תכונה זו של עץ התאנה, ממשילים חז"ל את תורת ישראל לעץ זה:

"'נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ' – למה נמשלה תורה בתאנה? שרב האילנות, הזית, הגפן והתמרה, נלקטין כאחת, והתאנה נלקטת מעט-מעט. כך התורה, היום לומד מעט ולמחר הרבה, לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשנתים" (במדבר רבה כ"א).

יעלה יעלה – ר' ישראל נג'ארה

יַעֲלָה יַעֲלָה בּוֹאִי לְגַנִּי                   הֵנֵץ רִמּוֹן פָּרְחָה גַּפְנִי

יָבוֹא דוֹדִי יָחִישׁ צְעָדָיו                  וְיֹאכַל אֶת פְּרִי מְגָדָיו

אִם יְדִידִי אָרְכוּ נְדוּדָיו                  אֵיךְ יְחִידָה אֵשֵׁב עַל כַּנִי

שׁוּבִי אֵלַי, אַתְּ בַּת אֲהוּבָה            שׁוּבִי אַתְּ, וַאֲנִי אָשׁוּבָה

הִנֵּה עִמִּי זֹאת אוֹת כְּתוּבָה                       כִּי בְּתוֹכֵךְ אֶתֵּן מִשְׁכָּנִי

רֵעִי, דּוֹדִי, נַפְשִׁי פָּדִיתָ                 וּלְבַת מֵאָז אוֹתִי קָנִיתָ

עַתָּה לִי בֵין עַמִּים זֵרִיתָ               וְאֵיךְ תֹּאמַר כִּי אֲהַבְתָּנִי

אֲיֻמָּתִי, לְטוֹב זֵרִיתִיךְ                  וְלִתְהִלָּה וּלְטוֹב שָׂרִיתִיךְ

כִּי אַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ              עַל כֵּן אוֹשִׁיבֵךְ עַל דּוּכָנִי

לוּ יְהִי כִדְבָרְךָ, יְדִידִי                   עַתָּה מַהֵר תֶּאְסֹף נְדוּדִי

וּלְתוֹךְ צִיּוֹן נְחֵה גְדוּדִי                  וְשָׁם אַקְרִיב לָךְ אֶת קָרְבָּנִי

חִזְקִי רַעְיָה חִכֵּךְ כְּיֵין טוֹב             כִּי צִיץ יִשְׁעִי רַעֲנָן וְרָטֹב

וּלְסִירַיִךְ אֶכְרוֹת וְאֶחְטֹב               וְחִישׁ אֶשְׁלַח לָךְ אֶת סְגָנִי

הידעת? תְּאֵנָה  – עץ ממשפחת התותיים. העץ נשיר, והוא עשוי להגיע לגובה 3–10 מטרים. זהו אחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל. העץ גדל בר ליד מעיינות לאורך בקעת הירדן ובקעת ים המלח.

תאנת הבר נקראת גם גמז. קטיף תאנים נקרא אֲרִיָּה. תאנה מיובשת, שאותה נהוג לאכול בט"ו בשבט עם שאר הפירות היבשים, נקראת גם גְּרוֹגֶרֶת. גוש של תאנים מיובשות נקרא גם דְּבֵלָה, ודְּבֵלוֹת‏ או דְּבֵלִים ברבים.

מה פירוש "הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ"? חניטה היא ראשית התפתחות הפרי, אז הוא קטן וקשה. פגה הוא השם לתאנה ירוקה קטנה וקשה שטרם הבשילה, ולכן תינוקות שטרם הבשילו נקראים פגים. "הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ, וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ, וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ. קוּמִי רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ" (שיר השירים ב', י"ג) – פסוק זה בא לתאר את מועד תחילת האביב ואת ראשית הלבלוב.

עץ התאנה גדל בכל רחבי הארץ, בכל סוגי הקרקעות. הוא צומח לרוב צמוד למקורות מים, כגון בארות או נחלים, וגדל באקלים של קיץ חם ויבש וחורף קריר ולח (אקלים ים-תיכוני).

בחנו את עצמכם (התשובות בסוף המאמר):

"אביב" ו"קיץ" הן מילים המתארות את עונות השנה, אך בה בעת גם מתארות תהליך בהבשלת הפירות. אביב – פרי טרם הבשלתו, קיץ – פרי בשל.

איזה פרי הוא מקור השם קיץ?

רימון

אוכלים רימון.

"רימון מצא; תוכו אכל, קליפתו זרק" (מסכת חגיגה ט"ו ע"ב)

פרי הרימון נמשל פעמים רבות לתרי"ג מצוות המופיעות בתורה. מעניין שדווקא גרעיני הרימון הם אלה שתופסים את מרכז תשומת הלב במקורות. גם במובן הגשמי, פרי הרימון הוא פרי שנאכל תוכו, אך קליפתו אינה נאכלת.

הביטוי "תוכו אכל קליפתו זרק" מדמה תכונה נפשית – היכולת לקבל את התוכן, את המהות, ללא הצד החיצוני, ללא הקליפה. מלמד אותנו רבי מאיר:

"ורבי מאיר היכי גמר תורה מפומיה ד'אחר'.... [רבי מאיר למד תורה מפיו של 'אחר'– אלישע בן אבויה].

דרש רבא: מאי דכתיב (שיר השירים ו', י"א) "אֶל גִּנַּת אֱגוֹז יָרַדְתִּי לִרְאוֹת בְּאִבֵּי הַנָּחַל וגו'" למה נמשלו תלמידי חכמים לאגוז?

לומר לך: מה אגוז זה, אף על פי שמלוכלך בטיט ובצואה אין מה שבתוכו נמאס, אף תלמיד חכם, אף על פי שסרח – אין תורתו נמאסת".

רבי מאיר רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק!

בגמרא מובא דיון בין חכמים לבין רבי מאיר באשר ליחס אל תלמיד חכם שסרח ואל תורתו. חכמים טוענים: "אם דומה הרב למלאך ה' צבאות יבקשו תורה מפיהו, ואם לאו אל יבקשו תורה מפיהו". לעומתם פועל רבי מאיר על פי המשל המדמה את תלמידי החכמים לאגוז, ולפי משל זה: "תלמיד חכם אף על פי שסרח אין תורתו נמאסת". מסקנת הגמרא: רבי מאיר יכול היה ללמוד תורה ממי שאינו מלאך ה'.

צילום: אורן בן חקון

בחילוקי הדעות טוען רבה בר שילא כי רבי מאיר "רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק".

מהי אם כן תכונתו המיוחדת של הרימון?

"'כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ' – אמר ר' שמעון בן לקיש: אל תקרי 'רקתך' אלא 'ריקתך', שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון" (עירובין י"ט).

נראה שמהרימון, המלא גרעינים כמצוות ומדגיש את הזכויות של עם ישראל, אנו למדים על ההבדל בין פנים לחוץ ועל היכולת לגלות את העולם הפנימי ולוותר על הקליפה.

סיפור:

בהיותו דר בז'יטומיר הגיע שד"ר (שליח דרבנן – כינוי לשליח מארץ הקודש לגלות) מארץ ישראל לרבי אברהם דב ומאו וריטש (ה'בת עין') והתאכסן אצלם. במהלך השהות שיבח השד"ר הרבה את ארץ ישראל ועורר ברבי אברהם דב כיסופים לעלות ולחונן את עפר ארץ הקודש. בין הדברים שסיפר השד"ר הוא שהאבנים בארץ ישראל מבהיקות כמרגליות, והעפר זורח כספירים. לשמע הדברים החליט בעל הבת עין שהוא עולה לארץ הקודש, ואכן קיים החלטתו.

לאחר זמן מה, פגש ברחובות צפת את אותו שד"ר שהתארח אצלו, ואמר לו: "למה רימיתני וסיפרת לי שהאבנים בארץ ישראל זוהרות כמו יהלומים, ולא סיפרת לי האמת – שהאבנים והעפר כאן הם כמו בחוץ לארץ"?

השיב לו השד"ר: "אמת דיברתי, אך לא כל אחד זוכה לראות זאת!"

מאותו יום הסתגר בעל הבת עין בביתו לתקופה ארוכה, ונפשו עגומה על שלא זכה לחזות במה שאמר לו המשולח.

כעבור זמן יצא הרב מביתו וערך סעודה גדולה לחסידיו, ובה גולל בפניהם את סיפור המעשה, והכריז שהוא עורך את הסעודה כי באותו יום התבונן מחלון ביתו וזכה לראות את אבני ארץ ישראל זורחות כמרגליות.

הידעת? הרימון הוא עץ נמוך או שיח המתנשא לגובה של כ-3 מטרים. עליו מסורגים (אלכסוניים זה לזה), מאורכים ומבריקים, וקצות ענפיו נוקשים, מחודדים ודוקרניים. בחורף משיר הרימון את עליו, בתחילת האביב הוא שב ומלבלב, ופורח בתחילת הקיץ. הרימון גדל במקומות רבים בארץ, מהצפון עד הדרום.

גאווה ישראלית: היבול הישראלי עומד היום על מעל ל-65 אלף טון רימונים בשנה, מתוכם 14 אלף טון שיאכל הצרכן המקומי. רוב הרימונים, 25 אלף טון, נשלחים לייצוא שהולך ומתגבר. לשגשוג הזה אחראיים גם יחד חקלאים ומדענים.

בחנו את עצמכם (התשובות בסוף המאמר):

שיר השירים משובץ באזכורים רבים לפירות שבעת המינים בהטיות וצורות שונות. אילו מפירות שבעת המינים אינו מוזכר בשיר השירים? צטטו את הפסוקים ובדקו.

ברכות

על פירות שבעת המינים ישנו חיוב בברכה אחרונה מדאורייתא.

חיוב זה נלמד מן הפסוק בספר דברים: "כִּי ה' אֱלֹקֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ".

בהמשך להבטחה זו מופיע הציווי: "וְאָכַלְתָּ וּשָׂבַעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ" (דברים ח', ז'-י').

מפסוק זה למדים אנו על החיוב בברכת המזון ובברכה על פירות שבעת המינים מדאורייתא, כפי שמבאר ספר החינוך:

"לברך את השם יתברך אחר שיאכל האדם וישבע מלחם, או משבעת המינין הנזכרים בכתוב (דברים ח' ח') כשהוא זן מהן, ולחם סתם נקרא פת העשוי מחטה ושעורה, ובכלל החטה הכוסמת, ובכלל השעורה שבולת שועל ושיפון. ועל כלל שבעת המינין הזנין נאמר (שם י') "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ"...

"משורשי המצווה... שענין הברכה שאנו אומרים לפניו איננו רק הזכרה לעורר נפשנו בדברי פינו, כי הוא המבורך ומבורך יכלול כל הטובות, ומתוך ההתעוררות הטוב הזה בנפשנו ויחוד מחשבתנו להודות אליו שכל הטובות כלולות בו והוא המלך עליהם לשלחם על כל אשר יחפוץ, אנו זוכים במעשה הטוב הזה להמשיך עלינו מברכותיו".

(ספר החינוך פרשת עקב ת"ל)

סיכום

"אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ"

התורה מכנה את הארץ: "אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ" (שמות ג', ח'). הרב צבי יהודה היה אומר שיש באמירה זו חידוש מיוחד של התורה, שהרי חז"ל אומרים שהחלב נוצר על ידי דם שנעכר, ומתפרק בגוף הבהמה (נידה ט' ע"א), ואם כן עולה השאלה כיצד מותר לאכול חלב, הרי דם אסור באכילה?! זהו החידוש, שלמרות מקורו של החלב התורה התירה אותו באכילה. כך גם בדבש. דבש הרי יוצא מן הטמא, מן הדבורה שהיא טמאה ואסורה באכילה, ויש כלל בהלכה שכל היוצא מן הטמא טמא (בכורות ה' ע"ב). אמנם כוונת הפסוק היא לדבש תמרים, אך מכיוון שהמילה 'דבש' נשמעת לנו כדבש דבורים, יש כאן מסר שהתורה רוצה ללמד אותנו: הדבש שיוצא מן הדבורה, אף על פי שהוא דבר היוצא מן הטמא, הוא טהור.

הרצי"ה היה אומר שזהו שבחה של ארץ ישראל, שיש לה כוח המהפך, לקחת את המציאות ולהפוך אותה לטובה, מדם לחלב. כאן הדם הוא רמז לדין, והחלב לרחמים (פרדס רימונים שער ח פ"ו). כלומר ארץ ישראל מסוגלת לרומם את הדברים הטמאים; את הדברים שנמצאים במצב השלילי ביותר היא מתקנת ומרוממת (מתוך שיחות הרצי"ה במדבר, עמ' 196–199).

תשובות לשאלות

"אכל את העוגה והשאירה שלמה", "טענו בחיטים והודה לו בשעורים" (ענה שלא מן העניין)

"אִם אֵין קֶמַח אֵין תּוֹרָה", "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם"," הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ."

אזכורים בתנ"ך לפירות שבעת המינים והמקור הראשון לכל פרי:

תמר – 12 פעמים, "וְשָׁם... עֵינֹת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים" (שמות ט"ו, כ"ז)

חיטה – 30 פעמים, "אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה" (דברים ח', ח')

רימון – 32 פעמים, " וְעָשִׂיתָ עַל שׁוּלָיו, רִמֹּנֵי תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן" (שמות כ"ח, ל"ג)

שעורה –  34 פעמים, "כִּי הַשְּׂעֹרָה אָבִיב, וְהַפִּשְׁתָּה גִּבְעֹל" (שמות ט', ל"א)

זית – 38 פעמים, "וְהִנֵּה עֲלֵה-זַיִת טָרָף בְּפִיהָ" (בראשית ח', י"א)

תאנה – 39 פעמים, "וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה" (בראשית ג', ז')

גפן – 55 פעמים, "בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה-גֶפֶן לְפָנָי" (בראשית מ', ט')

לבצור ענבים, לארות תאנים, לקצור חיטים ושעורים, למסוק זיתים, לגדוד תמרים, לקטוף רימונים (ופירות אילן נוספים), לדוש חיטים (להפריד את החיטה מהגרעין).

סדר הפירות על פי הגובה (גובה ממוצע):

חיטה, שעורה: 60–150 ס"מ

גפן: עד 2 מ'

זית: 2–3 מ'

רימון: 3 מ'

תאנה: עד 10 מ'

תמר: 20 מ' ואף יותר!

פרי הרימון משמש להכנת יין – המצאה ישראלית שנרשמה לראשונה בעולם במושב כרם בין זמרה בגליל.

מקור המילה קיץ בתיאור הבשלתו של פרי התאנה.

השעורה אינה מוזכרת בשיר השירים. הזית רמוז במילה 'שמן'. דוגמאות:

"שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ", "נַזְכִּירָה דֹדֶיךָ מִיַּיִן", "שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת-הַכְּרָמִים", "הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ", "כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ", "דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ", "...פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים עִם פְּרִי מְגָדִים", "בִּטְנֵךְ עֲרֵמַת חִטִּים", "וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ", "אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ", "...הֲפָרְחָה הַגֶּפֶן, הֵנֵצוּ הָרִמֹּנִים", "...אֶעֱלֶה בְתָמָר, אֹחֲזָה בְּסַנְסִנָּיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר