אגרות קודש: המעריצים מתלהבים, הרבנים חוששים

החב"דניקים מאמינים שניתן לקבל ברכה מהרבי מלובביץ' באמצעות הטמנת פתק בספריו • ויש מי שגם מצא כך שידוך • האם מדובר בנבואה?

צילום: דוד כהן - ג'יני

האם "פתיחה באגרות קודש" יכולה לעזור לנו להתמודד עם אתגרי החיים? – אם תשאלו את שיראל אברהמי (26), יזמית אופנה, מייסדת אתר און ליין לאופנה צנועה וכוכבת תכנית הכרישים, התשובה היא כן, בערך. אחרי שהציגה בפני הכרישים את היוזמה העסקית שלה להרחיב את מותג האופנה הצנועה שלה מהעולם החרדי אל העולם הערבי – וזכתה לתגובה נלהבת מצד כרישי העסקים – עצרה אברהמי את הכול וביקשה להתייעץ עם הרבי מלובביץ' באמצעות אגרות קודש – סדרת כרכים ובה לקט מכתבים שכתב הרבי לחסידיו ומעריציו מכל רחבי העולם ובהם עצות ותשובות לשאלות שונות. אברהמי סיפרה לכרישים ולצופים בבית על ההריונות שלה שצלחו ועל האומץ שלה להקים את העסק שנבעו מאותו מקור: קבלת ברכה מהרבי באמצעות פתיחה באגרות קודש.

פתיחה באגרות קודש, אם שאלתם את עצמכם, היא טכניקה לקבלת תשובה או ברכה מהרבי מלובביץ' זצ"ל, הרבי האחרון של חב"ד שהלך לעולמו לפני 25 שנים, והיא נעשית באופן הבא: נוטלים ידיים בלא ברכה, נותנים פרוטה לצדקה ומקבלים קבלה טובה של עשיית מצווה, לאחר מכן כותבים את השאלה או הבקשה על פתק ומציינים גם את השם היהודי המלא של מבקש הברכה ואת שם אימו. חסידי חב"ד שמאמינים שהרבי לא נפטר מכריזים כאן: ''יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד''. לאחר מכן שולפים באקראי אחד מ-32 כרכי אגרות קודש, ספרים שמאגדים את מכתביו של הרבי מלובביץ',  ותוחבים בין עמודי הספר הנבחר את הפתק עם הבקשה. בין העמודים הללו אמורה להימצא התשובה לשאלתו או בקשתו של הכותב.

שיראל אברהמי // צילום: מתוך האינסטגרם של אברהמי 

"נולדתי לבית חב"דניקי", מסבירה אברהמי, "כך שחייתי וגדלתי לתוך זה ולמדתי שכשאתה מגיע לצומת חשוב בחיים ואתה מרגיש שאתה צריך לפתוח באגרות, אז אתה פותח. לא ראיתי את אבא ואמא שלי כותבים לרבי וכתבתי בעקבותיהם, אלא פשוט גדלתי לתוך הוויה שזה חלק בלתי נפרד ממנה וגם שמעתי המון סיפורי ניסים על אנשים ונשים שזכו לברכת הרבי והצליחו. כל אחד פותח באגרות לפי מה שהלב שלו זקוק לו, וזה עניין יחסי וסובייקטיבי. כשאני מרגישה צורך להתייעץ, לבקש ברכה או להתעודד, וכשאני צריכה להרגיש שיש מישהו שתומך בי ונמצא מאחוריי, אז אני פותחת באגרות. ופה אני רוצה להדגיש שלא 'שואלים באגרות קודש', אלא 'מבקשים ברכה'. אני לא שואלת את הרבי האם הוא ממליץ לי לעשות כך או אחרת, אלא מבקשת ממנו ברכה, ואם אני פותחת את האגרות ומוצאת שם התייחסות חיובית למהלך שלגביו אני מתלבטת, אני מבינה שיש יד מכוונת ומעודדת, ואם אין, אני מבינה שכנראה זה לא זה. אני מאמינה שצריך לפתוח באגרות קודש מתוך אמונה, ואם אתה לא מאמין, זה לא יקרה. כשאני פותחת ואין ברכה, אני עושה את השיקולים שלי איך להתנהג עם הדילמה שאיתה אני מתמודדת, אבל ההחלטה מה לעשות היא מאוד אינטואיטיבית ואני חושבת שכל אחד פועל לפי מה שהוא מרגיש מתוך התשובה".

לתחושתך, על איזה צורך אישי עונה הפתיחה באגרות?

כשאני כותבת לרבי זה נותן לי תחושת ביטחון. כולנו מחפשים אישור לאינטואיציות שלנו, ויש תקווה כזו אצל כל אחד ואחת מאיתנו שהאינטואיציה שלנו צודקת ואנחנו בדרך הנכונה. העיון באגרות קודש, שהם בעצם אוסף מכתבים של הרבי משנים עברו בנושאים שונים, משמש לי כמצפן רלוונטי לצעדיי בהווה. כל יהודי מוצא את הדרך והחיבור שלו לאמונה ולקב״ה וזו הדרך שלי. המחשבות שלנו יוצרות מציאות ובכוח המחשבה להשפיע לטוב ולרע, וכשאני מקבלת ברכה מהרבי אני נכנס לגישה של אמונה, ובכוח המחשבה הזו אני מצליחה לייצר את מה שרציתי, כך שלהבנתי, הפתיחה באגרות היא עוד כלי לאמונה".

אחרי שקיבלה ברכה מהרבי, אגב, הסכימה אברהמי לעסקה עם הכרישים.

שליש גן עדן בזכות אגרות הקודש

אבל פתיחה באגרות קודש לא מסייעת רק בקבלת החלטות כלכליות סבוכות, אלא גם עוזרת לאנשים שבוחרים בכך להכריע בשאלה הרת הגורל עם מי להתחתן. סיון (34) ומנדי (32) הכטמן הכירו דרך אתר ההיכרויות "שליש גן עדן", אבל את האישור הסופי להתחתן נתן הרבי זצ"ל. אחרי שסיון יצאה לדייטים פעמים רבות, היא פתחה באיגרות בדייט עם מנדי המשודך שלה ורק אחרי שראתה שהרבי "מאשר" את הדייט, היא החליטה להמשיך לצאת איתו. היום הם נשואים ומצפים ללידת ילדם הבכור.

"בחב"ד מקובל שבשלב השידוכים מתייעצים עם הרבי בנוגע להמשך הקשר", מסבירה סיון. "חברה שלי שאלה ופתחה באגרות קודש וכשהרבי אמר שלא, היא ירדה מזה והיום היא נשואה לאדם אחר. כשאנחנו פתחנו, קיבלנו מכתב של חמישה עמודים ביידיש, שפה שאנחנו לא מבינים, אז שלחתי את המכתב למשפיעה שלי [חונך ומורה רוחני שמקובל בחסידות חב"ד שמלווה כל חסיד. א"ג] ובעלה תירגם לנו את המכתב. התברר שהרבי כתב על מתן תורה, שהוא בעצם מעמד החתונה בין עם ישראל לה', וכך הבנו שהרבי מברך אותנו בנוגע לקשר ובהמשך התחתנו. אגב, לפעמים מקבלים מכתב לא מובן, עם ראשי תיבות או ביידיש, ואז מומלץ להתייעץ עם רב חב"דניק, ובכלל מומלץ לפתוח באגרות קודש דווקא בבית חב"ד".

סיון ומנדי הכטמן // צלם רונן שטלצר

"הפתיחה באגרות מבוססת על אמונה ועל חיפוש של עצה וברכה, ואני מאמינה שאתה מושך את התשובה עליך מלמעלה. אמנם קשה להסביר איך זה עובד, אבל בכל פעם שאני פותחת זה עובד. אני אישית פותחת בספר ממש, אבל יש גם כאלו שפותחים בצורה וירטואלית באתר ייעודי. בעבר גם אני הייתי עושה את זה, אבל גיליתי שזה היה פחות מדויק מספר מודפס. גם בעלי פותח באגרות כשהוא צריך עצה או ברכה".

לסיון יש מנהג מקורי משל עצמה בנוגע לאגרות שמבוסס על בקשה של הרבי זצ"ל: היא כותבת לרבי מידי שבוע מכתב חיובי שבו היא מספרת לו על כל הדברים הטובים שקרו לה במהלך השבוע. "במכתב האחרון", היא מספרת, "הרבי כתב לי בחזרה 'שתהיה לך נסיעה טובה', ובאמת הייתה לנו טיסה לקפריסין באותו שבוע".

ורבני חב"ד? הם לא מתלהבים

כששואלים את רבני חב"ד הוותיקים, אלו שהכירו את הרבי בחייו והיו משומעי לקחו, הם מגלים התלהבות פחותה מהטרנד של הפתיחה באגרות קודש, שלא לומר חשש מפניו.

הרב ברוך אוברלנדר, השליח הראשי של חב"ד בהונגריה ואב"ד בד"צ קהילות החרדים בבודפשט, הסכים להתראיין לכתבה ובמענה לשאלתנו אמר: "בסוגיה זו יש להבחין בשלושה נקודות חשובות. ראשית, זהו מנהג חדש: הפרקטיקה של 'לפתוח באגרות הקודש' של הרבי כדי לקבל כביכול תשובה, התפשטה אצל חלק מהחסידים רק מאז הסתלקותו של הרבי בשנת תשנ"ד (1994), ולא נהגו בזה מעולם בקרב חסידי חב"ד. שנית, הרבי עצמו התנגד לפרקטיקה מעין זו: הרבי ציטט את המופיע בספרי החיד"א שם נזכר 'דמותר לפתוח בתורה לראות הפסוק העולה', כלומר להיעזר בפתיחת התנ"ך כדי לקבל עצה, אבל הרבי בעצמו סבר שמנהג זה אינו שייך אלא לגבי צדיק ולא לאדם רגיל מן היישוב, והוא אף הדגיש כי 'כדאי להימנע מלהשתמש בספרי קודש, ופשיטא שלא בשביל בירור בענייני חול, ויעשו 'גורל' בשאר אופנים'. שלישית, זהו מנהג עם פוטנציאל מסוכן. כשהמנהג מתפשט בין המון העם יש בו משום 'מדרון חלקלק' – שכן עלולים לשאול גם שאלות בהלכה במקום לפנות לרב או לשאול באגרות קודש שאלות דוגמת האם לקחת תינוק עם חום גבוה לרופא וזאת במקום להתייעץ עם רופא מומחה".

מה עדיף לעשות במקום פתיחה באגרות קודש?

"במקום המנהג הזה אני מורה לחסידים שומעי לקחי 'להשתמש' בספרי 'אגרות קודש' כמקור השראה כיצד כדאי להתנהג בעבודת ה' ובענייני העולם: לבדוק מה הרבי הורה כשנשאל שאלה דומה, ולאחר מכן להתייעץ עם רב או ידיד מומחה איך ליישם את זה בפועל בחיים של האדם, שהרי הרבי הורה במפורש הרבה פעמים ש'מענתי [תשובתי. א"ג] לאחד – אין בזה הוראה לשני'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר