התחלנו ממצלמה שמותקנת מאחורי שמשת הרכב, מנטרת רכבים ונותנת התראות, והתפתחנו לחברה שמנצלת את היתרונות של עשרות מיליוני רכבים, שמשתמשים במוצרים שלנו כדי לעשות מהפכה בעולם התחבורה.
תעשיית האוטוטק הישראלית, המונה עשרות חברות, צמחה על רקע ההצלחה של מובילאיי וקיבלה רוח גבית אחרי הרכישה שלנו בידי אינטל. מובילאיי הוכיחה שניתן להגיע לעמדה משמעותית בתעשיית הרכב העולמית לא על ידי תשתיות, ייצור ומינוף כוח אדם של עשרות אלפי עובדים, כמו תעשיית הרכב המסורתית - אלא על ידי יזמות מדעי מחשב והנדסת תוכנה.
לגביי, הרכישה היתה מקפצה לבריכה ענקית של משאבים, שבאמצעותה ניתן יהיה לממש חלום גדול יותר מהחלום המקורי, שאיתו התחלתי את מובילאיי. במבחן התוצאה, עמדנו בציפיות: מ־800 עובדים גדלנו ל־1,800, וכעת גם מוקם קמפוס חדש בהר חוצבים בירושלים, בעלות של מיליארד שקלים, שבו יפותחו וייוצרו סנסורים, רדארים וסורקי לייזר מתקדמים. השוק הפוטנציאלי שלנו גדל מכמה מיליארדי דולרים לעשרות מיליארדים, ובתום העשור הקרוב נגיע למאות מיליארדי דולרים.
מובילאיי נמצאת היום במרכז העשייה של המהפכה התחבורתית הבאה, שתשפיע על הכלכלה העולמית ותייצר ערך רב. אם בתחילת הדרך עסקנו בראייה ממוחשבת, היום אנחנו בעולמות של בינה מלאכותית וביג דאטה. מחזון של הצלת חיים, שבו נתנו לנהג טכנולוגיה שאפשרה לו לבצע בלימת חירום רגע לפני שהוא פוגע בהולך רגל או ברכב אחר, עברנו לטכנולוגיה שמשנה את העולם - רכבים אוטונומיים.
ישראל היא מובילה עולמית בתחום של טכנולוגיה מצילת חיים בכביש, וגם ברכבים אוטונומיים מובילאיי נמצאת בחמישייה הפותחת העולמית.
לא זנחנו את התחום של הצלת החיים. המערכת שלנו מותקנת כיום בכ־50 מיליון כלי רכב בעולם, ואנחנו עדיין מובילים בתחום. אבל העתיד נמצא בשינוי האופן שבו כולנו משתמשים בתחבורה, בעיקר בערים. בסן פרנסיסקו, למשל, יש 50 אלף מוניות, שמסתובבות ומחפשות נוסעים. על פי כל המודלים, השירות האוטונומי העתידי, הרובוטקסי, יאפשר להשתמש ב־2,000 רכבים בלבד. זה יקל על מצוקת התחבורה ויצמצם את זיהום האוויר, וגם יהיה הרבה יותר זול למשתמש: אם אוּבר או ליפט עולים כ־30 אחוז פחות ממונית רגילה, הטקסי האוטונומי יעלה 50 אחוז פחות מהם.
זה יגרום לפחות אנשים להחזיק כלי רכב פרטיים. תזמינו מונית, היא תגיע ותיקח אתכם לאן שתרצו - ובזול. לפי החזון, בתל אביב יפעל כבר ב־2022 שירות של הסעות ללא נהג.
גם אורקם נועדה לשנות את העולם. הרעיון שלה הוא לקחת בכל פעם פלח אחר, בעיה אחרת, ולהשתמש בטכנולוגיה שלנו, בבינה המלאכותית, כדי למצוא לה פתרון ולשנות את החיים לאנשים.
למיליונים של עיוורים וכבדי ראייה לא היה פתרון עד שהגענו. המכשיר שהמצאנו מאפשר להם לקבל מידע בסיסי - למשל, לקרוא מאמר מסוים בעיתון, או לדעת מהן המנות הראשונות בתפריט, או כמה עולות הקניות בסופר, או מי האדם שעומד מולם. הכל בזכות שימוש בבינה מלאכותית.
כיום אנחנו עוסקים גם בעזרים לכבדי שמיעה. מכשירי השמיעה הקיימים רק מגבירים את הקול, אבל הם לא מבודדים רעשים. התוצאה היא שהמשתמשים מקבלים בלאגן שלם לתוך האוזן. המכשיר שלנו יאפשר למשתמשים לשמוע הרבה יותר טוב את האדם שאיתו הם מדברים, תוך דילול הרעשים הסביבתיים. זה פתרון שלא קיים כיום, בשוק שמוערך ב־10 מיליארד דולרים בשנה.
פרופ' אמנון שעשוע (59) ייסד את חברת מובילאיי ב־1999 ביחד עם זיו אבירם. ב־2014 הונפקה החברה בבורסת ניו יורק על פי שווי של 5.8 מיליארד דולר, ההנפקה הישראלית הגדולה בכל הזמנים. ב־2017 נמכרה החברה לאינטל בסכום של 15.3 מיליארד דולר - העסקה הגדולה ביותר בתולדות המשק הישראלי. על פי ההערכות, שעשוע ואבירם קיבלו מיליארד דולר כל אחד. שעשוע הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית ושותף־מייסד בחברת אורקם טכנולוגיות, שפיתחה מכשיר שמסייע לעיוורים ולכבדי ראייה, ומוערכת אף היא ביותר ממיליארד דולר. לפני שנתיים הדליק שעשוע משואה ביום העצמאות, וכיום פועל לשילוב חרדים בשוק העבודה.
ראיין: יואב לימור
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
