השרים כץ וסמוטריץ' חנכו את קו הרכבת המהיר בין י-ם לת"א

במוצאי השבת הקרובה יחל הקו את פעילותו באופן רשמי • השר ישראל כץ, ששימש כשר התחבורה בזמן ביצוע העבודות, הגיע עם מחליפו: "זו נסיעה היסטורית"

השרים כץ וסמוטריץ' חונכים את קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב // צילום: צחי מרים

הרכבת המהירה בין ירושלים לתל אביב תחל לפעול רשמית במוצאי השבת הקרובה. הבוקר (רביעי) נחנך קו הרכבת בטקס קצר בתחנת נבון בירושלים, בנוכחות שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', וקודמו בתפקיד, שר החוץ והמודיעין ישראל כץ. לאחר מכן, הם נטלו חלק בנסיעה לתל אביב שבה השתתף גם מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר. 

השרים כץ וסמוטריץ' חונכים את קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב // צילום: צחי מרים

במהלך הנסיעה, שבה לראשונה ישבו נוסעים בקרונות לכל אורך הדרך, בוצעה עצירה קצרה בתחנת נמל התעופה בן-גוריון, לאחר מכן המשיכה הרכבת לתחנת ההגנה בתל אביב ומשם חזרה לירושלים.

"אחרי שנים של עבודה קשה ומאבקים, ירושלים מתחברת לתל אביב. זו נסיעה היסטורית במסילות דוד המלך המחברות את עיר דוד עם תל אביב ועם שאר חלקי המדינה", אמר שר החוץ והמודיעין כץ, שבתפקידו כשר התחבורה בעשור האחרון יזם והוביל את הפרויקט. "זו משמעות אדירה לחיזוק בירת ישראל. המסר שלי הוא ברור: ככה בונים את המדינה ומשדרגים אותה. העבודות בוצעו ללא תקלות וללא תאונות והקו בטיחותי ותקין. אני שמח שההיסטוריה התגשמה".

השרים כץ וסמוטריץ' חונכים את קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב // צילום: צחי מרים

השר סמוטריץ' שיבח את השר כץ על ניהול הפרויקט: "אנו מרימים היום ראש וגאים על הזכות לחנוך את הקו המהיר - פרויקט שהיה כולו של השר כץ, שלא היה מגיע לקו הסיום ללא החזון שלו והנחישות שלו. בימים בהם מדברים על ישראל הראשונה וישראל השנייה ומדינת תל אביב ומדינת ירושלים אנחנו בונים גשר. עם כל המחלוקות לא ניתן לייצר חיץ אלא נבנה דרכים ורכבות כי בני עם אחד אנחנו. אנו ממשיכים בעבודה כדי לתת לאזרחי ישראל את השירות הטוב ביותר".

מנכ"ל הרכבת מייקסנר: "מבחינתנו זה רגע חגיגי. זו הפעם הראשונה מאז מלחמת העצמאות שנפתח כזה אפיק חדש. הבירה מחוברת לתל אביב וזה יפה. מדובר בהישג חשוב לחברת רכבת ישראל, המהווה מנוף לתוכנית הפיתוח של הרכבת, בהם החלפת צי הנייד, המונע דיזל, ברכבות חדישות המונעות, באמצעות אנרגיה חשמלית ירוקה. בחודשים הקרובים נשפר עוד יותר את השירות עם הארכת השירות עד לתחנות תל אביב השלום וסבידור מרכז. הפרויקט ענק ומורכב מאוד מבחינה הנדסית ותשתיתית, וגם מבחינת ההייטק שהוא מגלם בתוכו, ואנחנו מאיצים אותו היום וממשיכים במרץ".

השרים כץ וסמוטריץ' חונכים את קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב // צילום: צחי מרים

הקו המהיר לירושלים, שנפתח לפני כשנה, פועל כיום בין תחנת יצחק נבון (תחנת האומה) לתחנת נתב"ג. משם, ממשיכים הנוסעים ברכבות המשך לתל אביב ולשאר חלקי הארץ. החל ממוצ"ש תמשיך הרכבת עד לתחנת רכבת ההגנה בתל אביב. 

מאז פתיחת הקו בספטמבר 2018, בוצעו בקו הרכבת המהיר יותר משלושה מיליון נסיעות. מדי יום נוסעים בקו כעשרת אלפים נוסעים בממוצע כאשר כמות הנוסעים בכל נסיעה מוגבלת כיום ל-400 נוסעים בלבד. בחודשים הקרובים, עם השלמת עבודות החשמול של המסילה באיילון, צפויה ההגבלה להתבטל בהדרגה. 

הרכבות הראשונות בקו יצאו במוצאי שבת בשעה 21:56 מתחנת ההגנה בתל אביב ומתחנת נבון בירושלים, ויגיעו ליעד בתוך 32-34 דקות בלבד, לאחר עצירה בתחנת נתב"ג. הרכבות יפעלו בימים ראשון עד חמישי, בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון, מהשעה 06:20 בבוקר ועד לשעה 21:30 בערב, ובמוצאי שבת רכבת אחת בשעה לכל כיוון, מהשעה 21:56 ועד לחצות.

פרויקט קו הרכבת כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים. העבודות על הרכבת כללו כרייה של חמש מנהרות ושמונה גשרים. הקו עובר דרך מנהרה באורך של 11.5 קילומטרים, הנחשבת לארוכה ביותר בארץ, וכן מעל גשר שגובהו כ-100 מטרים, ונחשב לגשר הגבוה בישראל.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר