באוגוסט 2019 החלה העירייה בהליך להסדרת הצבת כלים זעירים שיתופיים המוצעים להשכרה במרחב הציבורי. קבלת ההיתר להצבת הכלים במרחב הציבורי הוכפפה למספר תנאים: זמינות ברחבי העיר, שמירה על הסדר במרחב הציבורי, אזורי שירות מועדפים, הגבלת מספרם המרבי של הכלים, העברת מידע שוטף לעירייה, מניעת שימוש בקרב קטינים, איסור חניה בקרבת מוסדות חינוך, הפעלת מוקד שירות, נטרול האזעקה בלילה וקיום ביטוח מספק.
כעת, לקראת שנת 2020, החליטה העירייה להמשיך בפיילוט עם הגורמים האחראים על שמירת הבטיחות בדרכים, תוך הוספת כללים שמטרתם הקטנת ההשפעות השליליות של השימוש בכלים הזעירים השיתופיים בהיבטים של בטיחות בדרכים וסדר ציבורי, כשהמשימה העיקרית היא מיגור התופעה של רכיבה אסורה במדרכה.
הכללים שיוכנסו כעת כוללים:
חובת קסדה: העירייה החליטה לחייב את כלל המפעילים של כלי התחבורה השיתופיים לספק קסדה, באמצעות חיבורה לכל כלי חשמלי. תעריך היער הסופי לדרישה זו הוא 15 ביוני 2020. עם הוספת התנאי, ביקשה העירייה ממשרד הפנים לקבל סמכות אכיפה בגין עבירה של רכיבה ללא קסדה, והיא נמצאת במו"מ מול הגורמים בתחום.
אזורים מוגבלי נסיעה: באזורים בהם יש הרבה הולכי רגל תימנע נסיעת כלים חשמליים באופן אפליקטיבי ואלקטרוני, כלומר, בעל ההיתר יוודא כיבוי אוטומטי של הכלי בכניסה לאזור המוגדר כמוגבל נסיעה - החל מה-1 בפברואר 2020. לדוגמה, איסור נסיעה במשטח העץ בנמל תל אביב .
אזורים מרובי הולכי רגל: באזורים שבהם זיהתה העירייה חיכוך רב עם הולכי הרגל, תוגבל מהירות נסיעת הכלים החשמליים ל-15 קמ''ש, החל מ-1 בפברואר 2020. לדוגמה, שביל האופניים בטיילת בחוף גורדון.
מספרי זיהוי: בעלי היתר יידרשו להתקין מספר זיהוי לכל הכלים. בנוסף, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים שנוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני. התמונות, בצירוף המידע הרלוונטי, יועברו למפעיל שהכלי שלו נמצא נוסע על המדרכה. הליך זה יחל ב-1 בינואר 2020.
אזורים מוגבלי חניה: יורחבו האזורים בהם אסורה חניית כלים זעירים מחוץ לתאי חניה ייעודיים שנקבעו לטובת העניין. בנוסף לכ-220 תאי החנייה הייעודיים שסומנו ברובע 3, סומנו עוד כ-180 תאי חנייה ברובע 5 (דרומית לבוגרשוב). באזורים אלו לא תתאפשר סיום נסיעה ונעילת הכלים מחוץ לתאים. בימים אלה העירייה פועלת לסמן תאים ברובעים נוספים בעיר, כמו גם בתחנות הרכבת. אכיפה זו תחל מ-1 בינואר 2020.
חיוב מחזור סוללות: העירייה תדרוש מבעלי היתר למחזר את הסוללות של כלים שיצאו משימוש, החל מה-1 באפריל 2020.
מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית ת"א: "על פי נתוני בית החולים "איכלוב", ב-15% מהתאונות מדובר בפגיעות ראש שניתן למנוע אותן אם הרוכבים יחבשו קסדות. חיוב החברות להצמיד קסדה לכל כלי חשמלי שיתופי נועד להבטיח שכל רוכב, גם מזדמן, שעולה על הכלי השיתופי, ירכב עם ההגנה הדרושה על ראשו על פי חוק. הנחיה זו מצטרפת לשורה ארוכה של תנאים שהכתבנו לטובת הסדרת השימוש בכלים חשמליים שיתופיים במרחב הציבורי, וכבר בינואר הקרוב יוצמדו מספרי רישוי לכל הכלים ותחל לפעול יחידת אכיפה ייעודית. יחד עם זאת נדרשת הסדרה גם של הכלים החשמליים הפרטיים, שתלויה בחקיקה או תקנות ארציות, וכל זמן שאנו מצויים בתקופת ממשלת מעבר ועם כנסת לא מתפקדת - אנו בעיריית תל אביב יפו מכתיבים תנאים כמיטב יכולתנו במסגרת היתרי ההפעלה שאנו מאשרים בעיר".
