תאילנד: המלך גירש את פילגשו מהארמון

המלווה הרשמית של המלך ניסתה לדחוק הצידה את המלכה ושילמה מחיר כבד • תאריה הופשטו ממנה והיא הואשמה ב"חוסר נאמנות לבית המלוכה"

מלך תאילנד ופילגשו // צילום: רויטרס // מלך תאילנד ופילגשו // צילום: רויטרס

מלך תאילנד מאהה וצ'ירלונגקון בן ה61, עלה לשלטון בגיל מאוחר יחסית אחרי תקופה ארוכה של שלטון אהוד ואהוב של אביו המלך ראמה התשיעי שהוביל את בני ארצו לשחרור מעול הדיקטטורה הקומוניסטית והוביל את המדינה למעשה לדמוקרטיה מונרכית. 

אלא שדווקא צילו הארוך של האב השקט והצנוע נראה שמקשה על המונרך הנוכחי לנהל בצורה טובה את הרמון הנשים הסובב סביבו. עדות לכך היא ההודעה חסרת התקדים והמדהימה שפורסמה אמש לפיה המלך הדיח את המלווה הרשמית שלו סינינאט וונבג'ירפקדי (34 זוכה לשם "קוי") מכל דרגותיה הצבאיות ותאריה המלכותיים. 

עוד בנושא:

טייסת בת 34: מלכת תאילנד החדשה נחשפת

ישראלים בתאילנד: "מתכוננים לגרוע ביותר"

תאילנד: הנסיכה פרשה מהמרוץ לראשות הממשלה

תאילנד: נאסר בגין העלבת הכלב המלכותי

 המהלך מגיע רק חודשיים לאחר שמהלך העניק לקוי, גנרלית וטייסת בצבא תאילנד וחברה במשמר המלך, תואר של בת הלוויה האצילה של המלך, תואר אצולה נדיר שהשימוש הקודם בו היה בשנת 1932 ושהמלך הקודם כלל לא השתמש בו. 

מיד אחרי ההכרזה ההיא ארמון המלוכה פרסם שלל תמונות מחמיאות של קוי עם המלך וכן יושבת בקוקפיט של מטוס קרב. התמונות סיפקו הצצה נדירה יחסית לארמון הסגור של בית המלוכה העתיק הזה שמתרחק מאד מתקשורת.

אלא שמסתבר כי אשתו הרביעית של המלך סודהיטה טידג'אי בת ה-41, שעמדה בראש המשמר המלכותי והפכה למלכה סודהיטה, השנה, התעמתה עם בת הלוויה וחשה שזו רוצה למעשה לרשת אותה ולתפוס את מקומה לצידו של המלך. 


המלך ורעייתו החוקית סודהיטה // צילום: רויטרס

אז התברר שקוי השאפתנית הלכה רחוק מידי וככל הנראה שלא הבינה את מארג הכוחות בחצר המלכותית. התוצאה היא הודעה קצרה של בית המלוכה על הדחתה מכל תאריה ודרגותיה בטיעון של חוסר נאמנות לבית המלוכה, שאפתנות וחוסר הכרת תודה. ההודעה הלקונית הזו, שמסתירה מאחוריה ככל הנראה דרמה גדולה של ממש, לא פירטה במיוחד את שהתחולל וזאת בין השאר כיון שחוקת תאילנד אוסרת כל עיסוק בחייו האישיים של המלך ומחשיבה כל פרסום לא מחמיא שלו כפגיעה באומה. 

המהלך החריף יחסית של המלך הוא חלק מניסיון רחב יותר שלו לייצוב השלטון במדינה, שמצויה תחת משטר צבאי, בעקבות המשבר והקרע הלאומי שהתחולל במדינה בשנים האחרונות סביב מתנגדי ותומכי ראש הממשלה הפופולרי תקסין. 

המאבקים הפנימיים הובילו למהומות קשות ולמשבר חוקתי בגינו תפס הצבא את השלטון בשנת 2014 תוך שהוא מבטיח שקט וחזרת השלטון הדמוקרטי אחרי החזרת השקט. המלך הקודם שהיה בערוב ימיו לא התערב בהפיכה והצבא חיכה לעלייתו לשלטון של ראמה ה-10 המלך הנוכחי. זה אכן תפס בשנתיים האחרונות את הפיקוד על כל כוחות הצבא, השתלט על ההון של בית המלוכה וכעת גם מראה כי הוא זה ששולט במערך המקורבים שלו. כך או כך מבחנו הגדול של המלך יהיה להחזיר את החופש לציבור תוך מניעת המשך הקרע הלאומי בין הבורגנות העירונית העשירה וכפריים העניים שתומכים ברובם בראש הממשלה תקסין ונאמניו עד היום.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר