הבסיס הפך לעיירה לבנונית: כך צה"ל מכין את עצמו לעימות הבא מול חיזבאללה

בסיס אליקים הפך ליום אחד לכפר לבנוני במהלך השתלמות מטכ"לית שנועדה להכין את החיילים לעימות הבא • משקפי מציאות מדומה ושחקנים שדימו ילדים לבנוניים שמשחקים ברחוב היו חלק מההכנה הייחודית

"הכפר הלבנוני" שהוקם בבסיס צה"ל // צילום: דובר צה"ל

היום (חמישי) הסתיימה ההשתלמות המטכ"לית ללחימה בלבנון בהובלת עוצבת "געש" וחטיבת גולני. ההשתלמות ארכה שבוע והתקיימה בבא"פ (בסיס אימונים פיקודי) אליקים.

ההשתלמות המטכ״לית היא אירוע מרכזי בהיערכות לשיפור הכשירות והמוכנות ללחימה בלבנון, ובמסגרתה אומנו מפקדי הצבא מדרגת סגן-אלוף ומעלה, מזרועות האוויר, הים, היבשה וכלל האגפים והפיקודים. מטרת ההשתלמות היא להוות בסיס ידע עבור המח״ט והמג״ד לאימון פקודיו באופן מדויק וקטלני יותר לקראת לחימה אפשרית בלבנון.

התשתית הטכנולוגית המיוחדת שהוקמה בעבורה מאפשרת המשך העמקה ושיפור הכשירות המבצעית בכל הדרגים, וכמו כן הכרת הכוחות והיערכות האויב, אתגרי התמרון בחזית הצפונית ויצירת שפה מקצועית משותפת. להשתלמות נלווה חלק מקדים של כתיבת ספר טכניקות קרביות, וכן העמקה ולימוד מודיעיני על הגזרה שכלל המפקדים המשתתפים בהשתלמות חויבו לעבור. בנוסף, במהלך חודש אוגוסט עברו כלל מפקדי החטיבות הכנה דו יומית להשתלמות, שכללה שיח עם הרמטכ״ל, סקירות מודיעיניות ואג״מיות לצד מורשת קרב ממלחמות לבנון.

ההשתלמות המבצעית הורכבה משלוש תחנות אינטראקטיביות, שאחת מהן משלבת הליכה בכפר אויב מדומה. כלל התחנות שילבו בתוכן אמצעים

"בית לבנוני - מבט מבפנים"

טכנולוגיים מתקדמים. בכל תחנה המפקדים תרגלו את כל מעגל נוהל הקרב- תכנון מראי האויב, תכנון תכנית קרב על מרכיביה (תמרון, אש וכו'), ניהול קרב ותחקיר. התחנות תופעלו על-ידי מג״ד האחראי על כתיבת התרחישים והזרמת האירועים, תוך כדי התרגול יחד עם צוות טכנולוגי של חברות ״בגירה

מערכות בע"מ״ ו״סינדיאנה טכנולוגיות״, שסייעו למאמץ המתקדם לבניית תמונת שדה קרב מדויקת ויזואלית. לצורך הדמיית הקרב בא״פ אליקים נהפכה לכפר לבנוני חי באמצעות תפאורה מציאותית, שחקנים ותלבושות, כל זאת על מנת לאפשר למפקד לראות ולהבין דרך הרגליים כיצד ייראה שדה הקרב בלבנון.

המפקדים צופים בתרגיל מחדר הפיקוד

במהלך התחנה הוצג למפקדים סיפור הכפר על ידי שחקנים- מהשגרה היומיומית של האזרחים שכוללת קניות בשוק, תפילה במסגד, ילדים משחקים ברחוב, תלמידי בית ספר, ועד לשגרת כוחות האויב הממוקמים בכפר- מיקומי מחסני האמל"ח, פריסת הלוחמים ועוד. כדי להסביר למפקדים מה יהיו הגורמים שיעכבו את התמרון בלחימה הבאה וכיצד יהיה עליהם להתמודד איתם, נעשה שימוש בסרטון מציאות מדומה ב-360 מעלות הנצפה באמצעות משקפי VR וממחיש את התנהלות ארגון חיזבאללה על כל פרטיו.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר