זה מה שקורה מאחורי הקלעים של עולם האופנה

איך בוחרים קולקציית אופנה שתצליח בישראל, מה אנחנו אוהבים ללבוש ועד כמה האינסטגרם משפיע על הטעם שלנו • קנייני האופנה בישראל משתפים בסודות הכמוסים שמאחורי הקלעים

צילום: Getty Images // מביאים את הטרנדים לארץ

לא פעם אנחנו משוטטים בקניונים ובחנויות הבגדים ומתפעלים מהקולקציות שמוצגות בחלונות הראווה. חלקנו אף חשים שפריטים מסוימים נתפרו במיוחד עבור הטעם ומבנה הגוף שלנו. זה הודות לאנשים שנמצאים מאחורי הקלעים של עולם האופנה - הקניינים. 

בעיני רבים, עבודת הקניינות בתעשיית האופנה היא בחירת קולקציות, סטיילינג ועריכת שופינג בחו"ל, אך בפועל תעשיית האופנה משקפת דברים שקורים בחברה, מציגה גישות שונות, שינויים בהתנהגות והשפעות מהעולם, ומעבירה תופעות תרבותיות אלו לצרכנים המקומיים. מי שאחראים לכך ועושים זאת ברמה היומיומית, הם הקניינים של רשתות האופנה המוכרות והגדולות בישראל ובעולם, אנשים שחיים ונושמים אופנה, ויודעים בדיוק מה אתם מחפשים ורוצים לקנות ברכישה הבאה בחנות האהובה עליכם. 

נוי דרור, קניינית ראשית ברשת פקטורי 54, מסבירה: "הרבה אנשים חושבים שהתפקיד שלנו הוא לטוס לחו"ל ולבחור בגדים. אבל זה רק חלק מהעבודה, שמגיע לאחר שעות מרובות של מחקר, חשיבה ותכנון קולקציות שיתאימו לקהל הישראלי, יחד עם שמירה על קשרים טובים עם המותגים מהעולם. אנחנו צוות גדול, שכולל את הסטייליסט סיימון אלמלם, וכולנו יחד מייצגים את הצרכן הישראלי ורצונותיו, בשילוב עם הידע המקצועי והטעם האישי שלנו".

ליטל שוורצברג, סמנכ"לית אופנה וקניינית ראשית של המותג "עדיקה", מוסיפה: "העבודה העיקרית של הקניינים היא להחליט על השפה האופנתית של החברה. מדובר בזיהוי הטרנדים בעולם והתאמתם לקהל הצרכניות של המותג שלנו. עדיקה חיה את הטרנדים באופן מובהק, "ולכן חשוב לי להיות מעודכנת בכל מה שקורה ולחיות את הרשתות החברתיות, שם נמצא קהל המשפיענים שקובעים את הטרנדים הבאים".

לדברי סימור לוזון, הקניין הראשי של דיזל ישראל: "קניינות אופנה זה להרכיב פאזל של עשרות אלפי חלקים. הקניין צריך להכיר את הלקוח מקרוב, ולהיות גם חלק מרצפת המכירה בסניפים. כאשר אני עושה קניינות, אני ממש יכול לדמיין את הלקוח שירצה ללבוש פריט מסוים. התפקיד שלי הוא לספר את הסיפור של המותג בצורה הטובה ביותר, שתתאים לקהל הישראלי, עם התחשבות בצרכים שלו. למשל, לא אביא לפה סוודרים כבדים מצמר, כי זה לא רלוונטי לגבר הישראלי".

טרנדים מעבר לים

בכל פעם שאנחנו שואלים מעצבים, סטייליסטים ואנשי אופנה על הצרכניות הישראליות, אנחנו זוכים לתשובה חד־משמעית הגורסת שהישראליות יודעות בדיוק מה קורה בעולם, מהם הטרנדים ומה אופנתי, והרבה מזה בזכות האינסטגרם, שמאפשר הצצה למה שקורה מעבר לים. 

לוזון: "האינסטגרם קירב את הלקוחות לתעשיית האופנה, ובעקבות זאת הצרכן דורש להיראות יותר טרנדי וללבוש את הבגדים החדשים ביותר, והוא לא מוכן להתפשר על הסטייל שלו".

דרור: "האינסטגרם פרץ את מגבלות החשיפה לטרנדים בעולם. היום מעצבי האופנה החמים ביותר - כמו למשל וירג'יל אבלו, מהמותג אוף־וויט - מייצרים שיח ודיאלוג אישי עם קהל העוקבים והצרכנים שלהם, והם מאוד קרובים זה לזה. כבר אין מחסומים. ישראל אמנם מרוחקת פיזית מליבת האופנה בעולם, אבל בזכות הרשתות החברתיות הפכה לחלק בלתי נפרד מהתעשייה, והמותגים בעולם מודעים לכוח שלנו, וחשוב להם מאוד לשמור על קשר טוב איתנו".

שוורצברג: "אם אני מפספסת כמה שעות באינסטגרם, אני יכולה לפספס טרנד שלם שיכול להיות רב־מכר ברשת. בעקבות האינסטגרם והחשיפה הגבוהה של הלקוחות לטרנדים בתעשייה, הכל הפך להיות הרבה יותר מהיר. המותג שיהיה מהיר יותר בתרגום הטרנדים בקולקציה שלו - יצליח להגיע ללקוחה מהר יותר. חובה להיות עם יד על הדופק לגבי מה שקורה ברשת, אחרת הלקוח ילך לחפש את הטרנד במקום אחר".

קנייני האופנה יודעים לזהות את הטרנדים, אך לפעמים גם הם "נופלים" עם מוצרים שלדעתם מאוד יצליחו כאן בארץ, ולא נמכרים באופן שהם חשבו, בין אם אלו פריטי לבוש שמצליחים בחו"ל או משהו נועז מדי. מצד שני, יש פריטים, שלמרות ניסיונם הרב, מצליחים להפתיע אותם.

דרור: "השנה נעלי הסניקרס הלבנות של פילה היו הצלחה מסחררת שלא ציפינו לה. מדובר בסניקרס גסות עם עיצוב ואמירה סופר מתקדמים בתעשיית האופנה, והקהל הישראלי ידע לזהות את זה ועט על זה בכל הכוח. היינו המומים מהביקוש".

שוורצברג: "הבאנו סווטשירט כתום אוברסייז ולא חשבנו בכלל שזה יעבוד, כי כתום זה צבע חריג ונועז מאוד, וזה הפך לסולד אאוט בשניות. לאחר מכן הבנו שהקהל שלנו לא מפחד להביע אמירה חזקה, והבאנו יותר פריטים בצבע הזה".

ישראל? משפיעה בעולם

שוק האופנה הישראלי אמנם לא גדול, אבל כיוון שיש לאנשים במדינה שלנו חוש אופנתי טוב, אנחנו יודעים לזהות מה נכון, מה יפה ואף להשפיע על האופנה העולמית.

שוורצברג טוענת כי אנחנו אמנם מדינה קטנה שמושפעת בעיקר מטרנדים מחו"ל, אבל באופנת בגדי ים וחוף אנחנו מאוד חזקים, ואף משפיעים על העולם. "לדוגמה, טרנד בד הקרושה והבדים הסרוגים תפס חזק מאוד העונה. זוג מכנסיים אחד שיצרנו היה כל כך מוצלח, שהפך גם לרב־מכר בארצות הברית. קיבלנו אלפי הזמנות ללקוחות מכל העולם".

לוזון: "לכבוד שבוע הגאווה עשינו קולקציית קפסולה של טישירטס עם הסמל של דיזל בצבעי דגל הגאווה, והכיתוב 'תל אביב' באנגלית. הקולקציה חוסלה תוך חודש ימים, ולקוחות מהעולם שראו את הפריט ברשתות החברתיות ביקשו אותו גם, ובהתאם דיזל ייצרו עוד כמות ענקית בשביל הסניפים בעולם - גם שם זה חוסל במהרה. דוגמה נוספת להשפעה שלנו היא מכנסי ג'ינס שביקשנו לעשות להם התאמה לקהל הישראלי. הוספנו להם גומי בחגורה, ושינינו להם את הגזרה, שתהיה יותר צרה למטה, מראה שגברים בארץ מאוד אוהבים. המכנסיים האלו הפכו לרב־מכר עולמי, והיום הם חלק מהמדים הרשמיים של קבוצת הכדורגל העולמית AC MILAN, אין כבוד יותר גדול מזה".

דרור: "המותג דיסקוורד פנה אלינו בבקשה לייצר קולקציה מיוחדת לאירוויזיון 2019 בישראל. עיצבנו טישירט עם הכיתוב אירוויזיון בתל אביב, חולצה שהפכה לפריט רב־מכר עולמי בעקבות דרישת הלקוחות בעולם להיות חלק ממה שקורה פה בארץ. ישראל נחשבת מאוד אקזוטית, ואנשים מהעולם רוצים להיות חלק מקהילת האופנה פה, ואף מחכים לזה. אנחנו, כקניינים, מחבקים את זה בשתי ידיים". 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר