איך ללמד את הילדים דרך המשחקים בבית?

ספטמבר כבר כאן, הילדים במסגרות, וזה הזמן לחזור ללמוד • איך גורמים לילדים לצרוך מידע חדש בכיף? המומחים של "רגעי קסם" של הופ מסבירים

צילום: Getty Images // לומדים מהמשחקים

שנת הלימודים החלה, הילדים חוזרים אט־אט לשגרה, ובין השאר גם ללימודים ולשיעורי הבית. הורים רבים מתחבטים בשאלה איך לגרום לילדים שלהם לאהוב את תהליך רכישת הידע, והתשובה היא פשוטה - באמצעות משחק. 

המומחים של "רגעי קסם" של הופ מציעים להסתכל לעומק המשחק שהילדים אוהבים, ולחפש באיזה אופן הוא תורם לתהליך הלמידה המהנה שלהם. ד"ר שלי גפן: "תוך כדי משחק אפשר ללמוד ולרכוש ידע ותוכן רב החל ממיומנויות למידה, דרך שפה ואותיות ועד מספרים, צורות, צבעים ועוד. ידע רחב עשוי להילמד טוב יותר ויהיה זכיר לילד בצורה זאת".

"למידה תוך כדי משחק היא הלמידה המשמעותית ביותר עבור הילד", אומרת פרופ' אסתר עדי־יפה, מבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר־אילן, ומוסיפה: "המחקר היום מדגיש מאוד את נושא הלמידה מתוך משחק. המשחק מחייב ציות לחוקים, אך גם מאפשר גמישות, שתי יכולות החשובות מאוד לילדים. דרך המשחק חווים הילדים חוויות, רגעי הצלחה ורגעי אכזבה, וכן הזדמנות להתנסות בכלים מסוימים שישמשו אותם אחר כך בחייהם".

עד כה זה נשמע חלומי, אבל איך עושים זאת הלכה למעשה? עדנה אתרוג, קלינאית תקשורת (CTG) מפתחת שיטת "תקשורת דרך משחקים", טוענת כי "דרך חוויית המשחק וההנאה אנחנו זוכרים פריטים טוב יותר מאשר באמצעות שינון, וזה יכול להיות באמצעות כל משחק, החל ממשחק קופסה, משחק מחשב, משחק דמיון ועד משחק שההורים ממציאים.

חשוב שההורים יהיו שותפים וישחקו עם הילד. משחקי קופסה מלמדים אותו שלפעמים מנצחים ולפעמים מפסידים, ולפעמים חייבים לנצח כקבוצה, ויש מיומנויות למידה שנרכשות במהלך משחק בפאזל, בלגו, בדמקה או דרך סיטואציות שונות". אתרוג נותנת דוגמאות: "הילד שלי חובב שחקני כדורגל, ובנסיעות ברכב הוא היה מספר לי על דמות שהוא אוהב - מי היא, מה התפקיד שלה וכולי, וזה עבורו גם תהליך למידה: לדעת לתאר, לשלוף מידע מהזיכרון. זה גם מחזק אותו רגשית, כי בכך הוא הילד המלמד אותי, המבוגר, מידע שאני לא יודעת. אחר כך הגיע גם תורי לספר לו על דמות שאני רוצה שיכיר. 

גאוני - משחק קרב מוחות

"גם משחקי כדור יכולים להקנות ידע מסוים, למשל, לגלגל כדור ואז למחוא כף, ואחרי זה לגלגל כדור ולמחוא כף פעמיים. זה מתרגל את הילד לקשב, וגם משפר את היכולת לזכור הוראה ולבצע ולספור. 

"דוגמה נוספת היא לתת לילד למיין מכוניות לפי גודל, מהקטן לגדול, לפי צבעים, או לבקש שיספר איך היה היום בגן או בבית הספר, ומה היה לו כיף ומה פחות כיף, וכשאני חוזרת אחרי הפרטים שהוא מספר, הוא לומד לארגן את הדברים ולהבדיל בין עיקר לטפל. כשזה נעשה דרך משחק ובגובה העיניים, הלמידה בסופו של דבר היא אפקטיבית מאוד".

המסך - לא בהכרח אויב 

המסכים הפכו להיות מרכיב משמעותי בחיינו, ואנחנו שומעים כל הזמן על ההשפעות השליליות של השהייה הרבה מולם כבר בגיל צעיר מאוד. ד"ר שלי גפן, מרצה ומומחית לתקשורת וליחסים בדור המסכים, מרגיעה וטוענת כי המסכים יכולים להיות אמצעי חשוב וטוב ללמידה. לדבריה, משחקי המסך כיום הם פלטפורמות פופולריות מאוד בקרב הילדים, וזו עובדה שלא צריך להילחם בה.

"יש במסכים גם יתרונות, אם זה נעשה במינון נכון. כאן המקום של ההורים לרתום את ההנאה וההעדפה של הדור הנוכחי למסכים למטרות שאנחנו מכוונים".

קודקוד לימוד שחמט // צילום: ארז בן

לדבריה, אחת הבעיות הגדולות היום היא שההורים לא יודעים באיזה משחק הילד משחק, מה התכנים שיש בו, ודווקא הורים שמנסים להשתלב בעולם הזה יכולים דרך הכרת המשחק לעשות הכוונה נכונה, ליצור שיחה ודיאלוג עם הילד וגם ללמד. "כשהילד משחק במשחק שיש בו 'טובים ורעים', זה מלמד את הילד משהו על החיים. המקום של ההורה הוא ללמד אותו שיש מציאות ויש דמיון, ובמשחק האיש הרע והאלים לא תמיד נענש, וגם אם כן, יש הזדמנות נוספת במשחק. לעומת זאת, במציאות זה לא ככה, ויש מחיר ותוצאות למעשים שלנו. 

"כששיחה כזו מתנהלת, כשההורה משתתף במשחק עם הילד ונמצא בעולם שלו, יש ערוץ פתוח של ההורה לטובת הובלת הילד ללמידה על העולם ולהבנתו. הילד יהיה ביקורתי פחות, ולא יראה את ההורה כמטיף. ההבחנה בין מציאות למציאות מדומה היא חשובה מאוד, וההורים יכולים לתת לילד כלים לצריכה נכונה, וגם כלים למודעות באשר לקווים אדומים". 

ד"ר גפן טוענת כי יש להסביר לילד שהאדם שמשחקים מולו במציאות הווירטואלית הוא איש זר. אנחנו לא יודעים בן כמה הוא ומיהו. עם זאת, חשוב לא להפחיד את הילד ולומר לו שזה בסדר לשחק עם כל אחד בעולם המדומה, אבל לתת לו כלים שיעזרו לו להיות זהיר. לומר לו שאם מישהו שואל שאלות על החיים שלו, שלא קשורות למשחק ולדמות, זה בעייתי. פה לעצור את המשחק ולא לנדב שום פרט. כשעושים את זה דרך משחק, הילדים קשובים יותר לדברים שלך".

ד"ר גפן מציינת שמשחקי המחשב, הסלולר והקונסולות של היום מלמדים המון, למשל, לנווט במפה כדי למצוא אוצר, לבנות מסלולי משחק ולשחק באתגר שהילד יצר בעצמו: "יש משחקים שמלמדים אותיות, צבעים, פאזל ולו משוב ועוד. מאחר שדרך משחק, הלמידה אפקטיבית מאוד בעיקר בגילים 6-0, שנים שבהן אנחנו נוכחים במידה רבה בחיי הילדים, זו ההזדמנות להקנות להם את הכלים ללמידה ולצריכה נכונה; לכוון ללמידת אותיות, מספרים וכולי באמצעות המכשיר שהילד אוהב, ולא לתת לו את הנייד או האייפד כדי שהוא ישתעשע ולכם יהיה שקט, כי אז אתם מפספסים את המטרה".

מחפשים רגעי קסם עם הילדים? הפרויקט בתמיכת קרן ברנרד ון ליר ובשיתוף קבוצת מדיה הופ! מופיע גם באתר "ישראל היום"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר