שימוש בטלפון בזמן נהיגה: כל מה שצריך לדעת

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה מהווה עבירת תעבורה שנאכפת באופן מאסיבי ומשמעותי מצד משטרת ישראל. העונש על העבירה הוא קנס בסך של 1000 שקלים וכן צבירת 8 נקודות חובה במשרד הרישוי

צילום: //

מאת: עו”ד חזי כהן

בעת האחרונה אנו עדים למבצעי אכיפה ייעודיים של משטרת התנועה לעבירת שימוש בטלפונים ניידים בזמן נהיגה. האכיפה מתבצעת תוך עשיית שימוש בשוטרים רכובים על אופנועים, ניידות סמויות ושימוש בכלים טכנולוגיים, כגון: משקפות, מצלמות מיוחדות ורחפנים.

מה נחשב טלפון נייד על פי החוק ומה האיסורים לגביו?

תקנות התעבורה קובעות כי טלפון נייד הוא מכשיר המשמש לתקשורת, שקיימים בו לחצנים לחיוג. החוק אוסר על אחיזת הטלפון ושימוש בו וכן על קריאת מסרונים (SMS) ושליחתם בזמן שהרכב נמצא בתנועה, אך מתיר שימוש בטלפון באמצעות דיבורית בלבד.
לפי תקנות התעבורה, דיבורית היא התקן המצוי בטלפון, המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו. כדי להימנע מאחיזה בטלפון, יש להניח אותו ברכב באופן יציב המונע את נפילתו. שכן כל אחיזה בטלפון בזמן נהיגה, אף ללא שימוש בו, מהווה עבירה.
גם נגיעה בטלפון לצורך מענה לשיחה, הפעלת ווייז וכדומה, וכן כל דיבור בטלפון נייד בזמן נהיגה, כאשר הטלפון לא מונח באופן המונע את נפילתו, מהווה עבירה על פי חוק.

האם מותר לעשות שימוש בטלפון כשהרכב לא בתנועה?

שאלה מתבקשת שעולה בעניין היא, האם מותר לעשות שימוש בטלפון בזמן שהרכב עומד בפקק תנועה או ברמזור אדום? התשובות על כך חלוקות: יש בתי משפט שפירשו את המונח “תנועה” כמצב שבו הרכב נמצא בתזוזה, ולעומתם בתי משפט אחרים פירשו את המונח אף כמצב שבו הרכב מצוי בפקק או עומד ברמזור אדום.

מדיניות אגף התנועה היא שלא לתת דו”ח במצב שבו הרכב לא היה בתנועה, שכן מצב כזה לא גורם לסיכון הבטיחותי שאותו רוצים למנוע כאשר אוכפים עבירה של עשיית שימוש בטלפון בזמן נהיגה.

עורך הדין חזי כהן

לפנייה ישירה אל עורך הדין חזי כהן לחץ/י כאן

כיצד נכון להתנהל אל מול שוטר שעצר אותך ונתן לך דו”ח?
חשוב לדעת ששוטר שמבחין בביצוע עבירה ומבצע אכיפה, מתעד את מה שראה באמצעות רישום של נסיבות הדו”ח. השוטר אף פונה לנהג ומבקש את תגובתו, וגם אותה הוא מתעד ורושם בדו”ח. לכן, חשוב מאוד לדבר בצורה קצרה ועניינית עם השוטר, ומומלץ בחום שלא לומר דברים מתנצלים כמו: “תוותר לי”, “מצטער”, “מבטיח שזו הפעם האחרונה”, “הייתה לי שיחה חשובה” וכדומה. דברים אלו נרשמים ומהווים סוג של הודאה בעבירה מצד הנהג, דבר שישמש נגדו לרעה במקרה שבו יחליט לפנות לבית המשפט בנושא.
זמן מתן הדו”ח הוא למעשה רגע קריטי, ולכן אם שוטר עיכב אתכם לצורך מתן דו”ח, מומלץ לצלם בווידאו את המפגש עם השוטר, את השיחה איתו וכן דברים רלוונטיים אחרים (כמו מקום העצירה, הרכב, השוטר עצמו, מצב התנועה וכו’). צילום כזה יכול להוות חומר ראיות משמעותי, שיסייע לסנגור שלכם להפריך את טענות התביעה המשטרתית לאחר מכן בבית המשפט.

מהן האפשרויות השונות להתמודדות עם דו”ח בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה?

אם קיבלתם קנס על שימוש בטלפון בזמן נהיגה, תוכלו לעשות את אחד מהדברים הבאים:
1. לשלם את הדו”ח. במקרה כזה הנהג למעשה מודה ומורשע בעבירה, ולכן צובר לחובתו 8 נקודות חובה במשרד הרישוי.
2. להגיש בקשה להישפט. הגשת הבקשה תתבצע דרך הדואר הרשום אל מרכז פניות נהגים של משטרת ישראל, כפי שמפורט בגב הדו”ח. במקרה כזה, חובה על המשטרה לשלוח לנהג הזמנה לבית המשפט, בתוך שנה מיום קבלת הבקשה להישפט. התיק יתנהל בבית המשפט, ובסופו של דבר יוחלט האם הנהג זכאי או אשם. במצבים מסוימים ניתן להגיע להסדר טיעון, שיכלול הרשעה בעבירה קלה יותר שאין בצידה צבירת נקודות חובה במשרד הרישוי.

מהי משמעות צבירת נקודות?

הרשעה בשימוש בטלפון בזמן נהיגה גוררת צבירת 8 נקודות חובה במשרד הרישוי. נהג שצובר לחובתו נקודות חובה במשרד הרישוי, מסתכן בהפעלת סנקציות מנהליות נגדו. סנקציות כאלו יכולות להיות פסילות ארוכות של רישיון הנהיגה, דרישה לעמידה בקורסים, מעבר מבחן עיוני חוזר (תאוריה), מעבר מבחן מעשי חוזר (טסט) ואף שליחת הנהג לבדיקות במכון הרפואי, לצורך בחינת המשך כשירותו לנהיגה.

במקרה שבו נהג מעוניין להילחם על חפותו בבית משפט או לבטל את צבירת הנקודות בגין העבירה, חשוב לדעת להצביע על כשלים משפטיים בהתנהלות השוטר. במקרה של כשלון ההליך בבית המשפט, הנהג עלול להיות מורשע בדין ולקבל ענישה חמורה יותר מקנס המקור, לרבות צבירת נקודות חובה במשרד הרישוי. לכן, חשוב מאוד להיעזר בליווי מקצועי מעורך דין לענייני תעבורה, כדי להצליח ולקבל את התוצאה המיטבית ביותר עבור הנהג.

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, ניתן לפנות אל עורך הדין חזי כהן שעוסק בדיני תעבורה, ומתמקצע במחיקת נקודות ועבירות שימוש בטלפון נייד.

הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר