המשטרה אמנם אינה אוכפת באופן תדיר את האיסור על בעלי קטנועים ואופנועים לנסוע על השול בכבישי ישראל בכלל ובנתיבי איילון בפרט, אולם פסיקות שניתנו באחרונה על ידי שני שופטי בית משפט השלום לתעבורה בתל אביב עשויות לשנות את מדיניות המשטרה בעניין.
בשני מקרים שונים של תאונות דרכים, שהסתיימו במותם של רוכבי אופנועים על כביש איילון, אמנם הואשמו נהגי כלי הרכב בגרימת מוות ברשלנות; אך במקרה אחד בית המשפט זיכה את נהג הרכב לגמרי, ובמקרה אחר נגזרו על הנהג תשעה חודשי מאסר בעבודות שירות. השופטים קבעו כי גם לרוכבי האופנועים היה חלק בתאונה.
במקרה הראשון, שהתרחש לפני כשנתיים, נהג רכב נסע בנתיב השמאלי בכביש 20 לכיוון צפון והתקרב למחלף שבעת הכוכבים. הוא סטה לנתיב שלימינו, תוך כדי שהוא גורם לרכב אחר באותו נתיב להאט, ואז סטה רכב הנאשם פעם נוספת לעבר אי התנועה. באותה שעה רכב גבר בן 55 על אופנוע בקצהו השמאלי של אי התנועה. רכבו של הנהג והאופנוע התנגשו ובעקבות התאונה נפטר רוכב האופנוע.
נגד נהג הרכב הפוגע הוגש כתב אישום בגרימת מוות ברשלנות והוא הודה בכך והורשע. התביעה טענה כי רשלנות הנאשם היא בדרגה בינונית וביקשו להשית על הנאשם 12 חודשי מאסר בפועל ו־12 שנות פסילת רישיון, משום שלטענתם הנאשם סטה עם רכבו פעמיים, תוך כדי שהוא גורם לרכב שנסע בנתיב שלימינו להאט על מנת להימנע מתאונה, וכי אין מדובר ברשלנות רגעית אלא במהלך רשלני מתמשך.
השופט דן סעדון קבע כי רשלנות הנאשם היתה משמעותית, אך גם הבחירה של רוכב האופנוע לנסוע על אי תנועה בניגוד לדין הינה רשלנות, ואולם היא מצויה ברף חומרה נמוך יחסית. השופט השית לבסוף על הנהג תשעה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות ועוד עשר שנות שלילת רישיון נהיגה.
"בחירתו של המנוח לרכוב במקום אסור ברכיבה יצרה סיכון למנוח ולמשתמשי הדרך. משתמשי הדרך היו עשויים להניח כי אין חשש להגעת כלי רכב מאזור אי התנועה, שכן חל איסור לנסוע באזור", הסביר השופט סעדון והוסיף: "הפרת הדין על ידי המנוח עשויה להיות גורם מפתיע ויצירת סיכון למשתמשי הדרך האחרים. עם זאת, חשוב לזכור כי זו היתה אחריות הנאשם לוודא כי אינו יוצר סיכון (בסטייתו) לעוברי דרך אחרים ובכלל זה המנוח. הנאשם - כמי שסטה לעבר אי התנועה - היה יכול וצריך לצפות שגם אחרים יהיו רשלניים כמותו וינועו על אי התנועה, ולפיכך היה עליו לקדם מראש פני אפשרות כזו".
במקרה השני, זיכה שופט התעבורה עופר נהרי מחמת הספק נהג רכב שהואשם בגרימת מוות ברשלנות של רוכב אופנוע. אותו נהג מכונית נסע בדרך איילון בתל אביב לכיוון צפון בנתיב השמאלי ביותר, כאשר בשטח ההפרדה השמאלי רכב רוכב אופנוע. על פי כתב האישום, נהג הרכב לא הבחין באופנוע, סטה שמאלה בחדות עם מכוניתו לתוך שטח ההפרדה וחסם את דרכו של רוכב האופנוע. האופנוע פגע עם דופן ימין והמראה הימנית בפינה האחורית־שמאלית של רכב הנאשם ונהדף לכיוון מעקה הבטון. כתוצאה מהתאונה נגרם מותו של רוכב האופנוע.
אף על פי שבכתב האישום נכתב כי התאונה אירעה בשל נהיגתו הרשלנית של נהג הרכב, שהתבטאה בין היתר בכך שלא הבחין באופנוע וסטה בחדות וללא כל סיבה, השופט נהרי החליט לזכות את הנהג, שכפר בהאשמות נגדו.
השופט הסביר בהכרעת הדין כי לא הוכח ברמה שמעבר לספק סביר כי הנהג אכן סטה עם מכוניתו לתוך שטח ההפרדה המדובר, וגם אילו בכל זאת נקבע ברמה מספקת כי כן סטה, עדיין לא הוכח מה היתה מידת הסטייה ואם בכלל נחסמה דרכו של רוכב האופנוע.
