פריצת דרך בטיפול בסרטן המעי הגס

חוקר ישראלי גילה: שינוי בהרכב הטיפול שמקבלים החולים עשוי להכפיל את תוחלת חייהם • הערכה: בעקבות המחקר הנחיות הטיפול במחלה ישתנו

צילום: GettyImages // הכפלת תוחלת החיים של החולים

שינוי פשוט בהרכב הטיפול שמקבלים חולים בסרטן המעי הגס עשוי להכפיל את תוחלת חייהם. כך עולה מניתוח שערך חוקר ישראלי מבית החולים שיבא. 

המחקר מצא כי השילובים השונים בין תרופה ביולוגית לכימותרפיה, בהתאם לסוג הגידול, משפיעים על תוחלת החיים. זאת בניגוד לסדר הטיפול בתרופות הביולוגיות - כפי שחשבו עד כה. בעקבות הממצאים החדשים, צפוי שינוי בהנחיות הטיפול בחולים.

המחקר פותר מחלוקת של כעשור בנוגע לטיפול בכשליש (35%) מחולי סרטן מעי גס גרורתי, חולים שהגידול שלהם מכיל קולטנים של גורם הצמיחה EGFR. במחקר השתתפו חולים עם גידול שלא ניתן לנתח והם מקבלים טיפול ביולוגי בשילוב כימותרפיה. לאחריו לעיתים הגידול מצטמצם עד שניתן להסירו בניתוח.

זה כעשר שנים מתנהל ויכוח בעולם האונקולוגיה ביחס לטיפול הביולוגי שמומלץ עבור קבוצת חולים זו: האם לתת קודם את התרופה אבסטין ואחר כך את התרופה ארביטוקס או להפך. לפני חמש שנים פורסמו שני מחקרים גדולים, מחקר אמריקני ומחקר גרמני שהצביעו על ממצאים סותרים.

בניתוח הממצאים שעשה פרופ' דן אדרקה, מייסד השירות לגידולי מערכת העיכול במערך האונקולוגי בשיבא יחד עם עמיתים מחו"ל ושפורסם בכתב העת הרפואי המוביל Lancet Oncology, הוא הצליח ליישב את הסתירה במחקרים.

פרופ' אדרקה הראה שהשילוב בין התרופה הביולוגית (אבסטין או ארביטוקס) לכימותרפיה הוא זה שמשפיע על תוחלת החיים ועל יעילות הטיפול. 

הגידולים סווגו לארבעה סוגים בהתאם למאפיינים הביולוגיים של סביבת הגידול. את סוג הגידול ניתן לאבחן בסבירות גבוהה באמצעות בדיקות מולקולריות או לפי מיקומו (בצד ימין או בצד שמאל של המעי).

כך, למשל, באחד מסוגי הגידולים, התחלת טיפול באבסטין וכימותרפיה בשם אירנוטוקאן האריך את תוחלת החיים של החולים ב־21 חודשים בממוצע, לעומת חולים שהחלו את הטיפול בשילוב של ארביטוקס ובאותו סוג של כימותרפיה, טיפול שהכפיל את תוחלת החיים של החולים ל־40 חודשים בממוצע.

רפואה מותאמת אישית

בסוג אחר של גידול הטיפול בשילוב של אבסטין והכימותרפיה אוקסליפלטין, האריך את תוחלת החיים של החולים ב־22 חודשים בממוצע, אך חולים שקיבלו במקום אבסטין ארביטוקס האריכו את תוחלת חייהם רק ב־11 חודשים.

פרופ' דן אדרקה

"התוצאות השונות שהושגו עם אותו חומר ביולוגי, באותו סוג גידול, נבעו מצירוף בו בזמן של תכשירים כימותרפיים שונים: במחקר אחד החומר הכימי פעל יחד עם החומר הביולוגי נגד הגידול, בעוד במחקר האחר התכשיר הכימי עורר בגידול הפרשת חומרים שנטרלו את פעילות החומר הביולוגי, דבר שהקטין את יעילותו", מסביר פרופ' אדרקה.

עוד ציין כי "במשך שנים לא ידענו לנצל למקסימום את הפוטנציאל של התרופות. לא היה לנו משנה עם איזה משתי התרופות הביולוגיות אנחנו מתחילים וחשבנו שטיפול אחד מתאים לכל החולים. היום בעקבות המחקר הזה אפשר לקבוע במדויק את הצירוף שמתאים לגידול עצמו. זו רפואה מותאמת אישית. הראינו שבמצבים מסוימים בחירת טיפול שונה גורמת להבדל של שנה ושמונה חודשים בתוחלת החיים של החולה. זה הבדל עצום והכל בידי הרופא. אם התחלת עם צירוף התרופות הנכון, הארכת את חיי החולה. אם התחלת עם צירוף אחר - לא. באחד המקרים ראינו שיש צירוף של תרופה ביולוגית וכימותרפיה באחד מסוגי הגידול שאפילו מפחית את יעילות התרופה הביולוגית ולא להפך כפי שחשבנו במשך שנים".

ההערכה היא שכעת בעקבות המחקר ישתנו פרוטוקולי הטיפול בארה"ב ובעקבותיהם גם ההנחיות בישראל.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר