"לפני 20 שנים אמרו שאני בקצה הימני של הסקאלה. היום אני קונצנזוס"

במשך שנים היה "הילד הרע" של הימין. 53 פעמים ישב על ספסלי ביהמ"ש כנאשם, בשבע מהן הורשע. ובקרוב, אם ייבחר לכנסת ברשימת איחוד מפלגות הימין, עו"ד איתמר בן גביר רוצה למנות את השופטים • היום הוא נזהר בדבריו, אך קובע "אצל רבים מאנשי השמאל יש ניצני בגידה"

ח"כ איתמר בן גביר, צילום: כפיר זיו

12 שעות אחרי שאיתמר בן גביר כינס מסיבת עיתונאים עם מיכאל בן ארי וברוך מרזל, שבה תקפו בחריפות את בג"ץ על הפסיקה שאוסרת על בן ארי להתמודד לכנסת, חוזר עו"ד בן גביר לבית משפט השלום בירושלים, לדיון נוסף על "חתונת השנאה". הוא מסתובב במסדרונות בית המשפט בביטחון רב, נכנס לדיון כשהוא כבר בעיצומו, ומאחל "בוקר טוב" קולני לשופט ולאנשי הפרקליטות, מתיישב במקומו ועובר על הקלסרים.

כשמגיע תורו לחקור את נציג המשטרה, מתחילה ההצגה. הוא נעמד, מכפתר את החליפה, עוטה ארשת רצינית, וכמו בסדרות טלוויזיה משפטיות, משתמש בציניות, מימיקה, תיאטרליות, קול חזק ושאלות פתלתלות, כדי להביא את נציג המשטרה לפואנטה שהוא מבקש להוכיח. המרחק בין הנער הקיצוני שישב על ספסלי בית המשפט כנאשם 53 פעמים (והורשע רק בשבע מהן) לבין עורך הדין - רחוק מתמיד.

חשבת שזה מה שייצא ממך?

"אם היית אומר לי לפני 20 שנה שאני אהיה עורך דין, הייתי מתגלגל מצחוק. גם אם היית אומר לי לפני עשר שנים שאהיה חבר כנסת, הייתי מתגלגל מצחוק. אבל לפעמים בחיים, מעז יוצא מתוק".

מתי החלטת להיות עורך דין?

"נשאבתי לזה אחרי כל המעצרים והרדיפות נגדי. היה לי עוד תיק ועוד תיק ועוד משפט ועוד משפט, אז החלטתי ללמוד משפטים בעצמי. קראתי חומרים, ספרים, בגיל 17 באתי לבית המשפט עם קלסרים. 

"היה מקרה שבו טענתי לפסילת שופט. אותו שופט נקבע לדון אותי בשני תיקים, וטענתי שתיק אחד עלול להשפיע על השני. כשאתה טוען לפסילת שופט, העניין מועבר לדיון אצל נשיא בית המשפט או המשנה. כך הגעתי לדיון מול אהרן ברק, ודווקא הוא אמר לי: 'מר בן גביר, למה לא תלמד משפטים?'

"אז נרשמתי לקריה האקדמית אונו ולמדתי משפטים. לפני שש שנים וחצי הוסמכתי כעורך דין. היום אני פוגש את השופט אליקים רובינשטיין בכנסים, וזה סוג של סגירת מעגל. בעבר הפגנתי נגדו, צעקתי עליו.

"באחד הכנסים לאחרונה דיברתי על העינויים של הנאשמים בפרשת הרצח בדומא, ורובינשטיין דיבר אחריי. אמר: 'אני מסכים עם חלק מהדברים של בן גביר, אבל הוא זה משהו אחד, ונערי הגבעות הם משהו אחר, הם קיצונים'.

"חשבתי לעצמי, איזה עולם. לפני 20 שנים, אם היית שואל את רובינשטיין, הוא היה אומר שאני בקצה הימני של הסקאלה. היום אני מיינסטרים, בקונצנזוס".

אתה מיינסטרים?!

"כן".

של מי? של הציונות הדתית?

"לא, בכלל. מיינסטרים בעם ישראל. תראה איזו אהדה אני מקבל ברחוב. עם ישראל זז ימינה, והבין שכל רצח האופי שעשו למורי ורבי, הרב כהנא, וכל מה שנאמר עלי במשך השנים, לא נכון.

"מדהים שהפכו אותי, את מרזל ואת בן ארי ל'אישו' של הבחירות. מה לא אמרו עלינו. אפילו גנץ ואנשיו תלו שלטי חוצות עם התמונות שלנו. זה עובד הפוך: ככל שתוקפים אותנו, כך הימין עולה.

"לפני חודשיים, הבית היהודי היו מרוסקים, מי היה מאמין שהיום הם עם שבעה־שמונה מנדטים, ובנט עם ארבעה. מישהו היה מאמין לתרחיש כזה?

"יש רדיפה גדולה נגדי, אבל זה לא עובד על הציבור. הציבור מכיר אותי. לפני 20 שנה היה אפשר לקלל, לגדף, להלביש עלי מה שרוצים. היום זה לא עובד, יש לי הרבה שעות מסך".

מה קרה לאיתמר בן גביר, הילד הקיצוני של תנועת כך?

"אף פעם לא הייתי קיצוני. נכון שהסגנון שלי שונה לגמרי מזה שלפני 20 שנה, שיניתי את כלי העבודה שלי. פעם הרמתי הפגנות, שלטים וצעקות, היום אני כותב עתירות לבית המשפט. ניסו להדביק לי דעות של 'מוות לערבים', 'לפוצץ את כל העולם' - זה לא אני".

מה הציבור חושב עליך?

"שלא יישמע שחצני, אבל הלכת איתי ברחוב, ראית מה קורה. מבית המשפט עד המשרד שלי, חמש דקות הליכה, 20 איש עצרו אותי, 30 אנשים צפרו לי. הציבור לא מטומטם".

אז אתה לא פנאט קיצוני כמו שמציירים אותך ב"ארץ נהדרת"?

"לא, אני לא קיצוני כמו שהם מנסים לתאר אותי. הם עושים חיקוי מצוין, שעולה על המקור. בהפסקה בדיונים בוועדת הבחירות, בערב, השופט מלצר קרא לי ללשכה שלו. אני נכנס פנימה ורואה את חברי ועדת הבחירות יושבים וצופים ב'ארץ נהדרת', כולם מתגלגלים מצחוק.

"אז אני לא עולה על שולחנות, אבל זה בהחלט מקצועי. הבת שלי בת ה־8 ראתה תמונה של החיקוי בעלון בבית הכנסת ואמרה: 'הנה אבא'".

•  •  •

בן גביר (42) התחיל את חייו כילד חילוני. "הייתי אוהד בית"ר ירושלים, כל שבת שנייה נסענו לראות כדורגל. אבל כבר מהבית חינכו אותנו להיות מאוד מעורבים בחברה. בגיל 15 השתתפתי בהפגנות, שם הכרתי את נעם פדרמן, שהיה פעיל 'כך'. חשבתי שהם קיצוניים, אבל דיברנו ודיברנו, והתחברתי מאוד לאידיאלים שלו.

"הלכתי איתו לישיבת 'הרעיון היהודי' של הרב כהנא, ושם התחברתי לאידיאולוגיה של אהבת ארץ ישראל ועם ישראל, וחזרתי בתשובה. הרב כהנא היה אוהב ישראל הכי גדול שיש. הוא פשוט היה כל כך מוטרד מזה שנרצחים יהודים, אז הוא צעק והפגין. מבחינתו, רוצח תינוקת לא צריך להיות בחיים, צריך לקבל עונש מוות. וארץ ישראל כולה שלנו.

"הוא הקדים את זמנו בעשרות שנים. היום כולם אימצו את הדברים שלו. מאיפה בא 'אין נאמנות - אין אזרחות'? מהספרים של הרב כהנא.


עם מיכאל בן ארי (במרכז) במצעד באום אל־פחם. "אני רוצה לעשות תוכנית לעידוד הגירה. לעודד את כל מי שלא נאמן למדינה לעזוב" // צילום: מישל דוט קום 

"עשו לו רצח אופי, רצחו אותו פעמיים, גם פיזית וגם בתקשורת. זה מה שניסו לעשות לנו עכשיו. סתיו שפיר, מיכל בירן, זנדברג, וכל אלה שמברברים כל היום 'כהנא, כהנא', לא מבינים שזה לא מפחיד יותר את הציבור. כל שלט כזה של 'כהנא חי' עוזר לנו. עם ישראל הספיק להכיר אותנו, הוא ימני יותר, והוא איתנו".

אתה לא מסתנוור מהפרסום? אנשים מכירים אותך מהטלוויזיה וצועקים מחמאות, אבל בקלפי הם מצביעים למפלגות אחרות. 

"זה כנראה נכון, אבל הפעם אלה לא רק תגובות ברחוב. הפעם זה בסקרים, זה אנשי המקצוע, זה המלחמה של השמאל בנו. לא סתם נתניהו התעקש ופעל שנצטרף. הוא גאון פוליטי, אדם חכם שיודע לקרוא מספרים ולנתח נתונים. למרות שלא עם כל דבר שהוא עושה אנחנו מסכימים". 

על מה לא מסכימים?

"אם יורים 500 טילים מעזה, אין מציאות שבאותו יום לא מורידים 30 מחבלים במסגרת סיכולים ממוקדים. שלא יספרו לי שזה לא עובר משפטית".

התמתנת, פעם היית אומר שהתגובה צריכה להיות למחוק את רצועת עזה.

"היום אני מדבר בלשון של סיכולים, של טיפול במחבלים".

זו העמדה של רוב מפלגות הימין, במה אתם שונים? 

"למשל, בסוגיית חאן אל־אחמר. איך בממשלת ימין לא מצליחים לפנות? הייתי דואג לזה".

גם בנט אומר את זה. במה אתה שונה?

"אני רוצה לעשות תוכנית לעידוד הגירה. צריך לעודד את כל מי שלא נאמן למדינת ישראל לעזוב. להפנות חלק מתקציב הביטחון לפרויקט הזה, להקים משרד לעידוד הגירה, בשביל כל אלה שמנפנפים בדגלי אש"ף באום אל־פחם וזורקים אבנים, אלה שעומדים בסכנין וצועקים 'איטבח אל־יהוד', ואלה שביפו צועקים לי 'כאן לא מדינת ישראל, כאן פלשתין'. זה הפתרון. אחרת, בעוד 20 שנה הבן שלי, הבן של מנדלבליט והבן של אסתר חיות לא יוכרו כמדינה יהודית".

רק בזה אתם שונים? 

"עיקר השוני הוא במעשים, לא בדיבורים. קח את ליברמן, שאמר 'אין נאמנות - אין אזרחות'. אני מתחבר להכל, אבל כשהוא הגיע לתפקיד השר, לא עשה שום דבר. רק הלך מקוקטייל לקוקטייל, מאירוע לאירוע.

"החשש הגדול של כולם מאיתנו זה שאנחנו לא עוד פוליטיקאים שמדברים. פעם באתי לכנסת, שמעתי את ליברמן נואם נגד הערבים בשצף קצף, מתקוטט עם אחמד טיבי, ואז יושב איתו במזנון והם צוחקים ביחד. אמרתי לעצמי, מה הולך כאן? הכל הצגה?

"אצלנו זה לא ככה. כשטיבי ראה את בן ארי הולך בכנסת, הוא הלך לצד השני. אצלנו זו לא הצגה".

היה לכם משא ומתן קשה עם הרב רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, וסמוטריץ' לקראת החיבור. מה בעצם ההבדל ביניכם? 

"אני לא הייתי מתחבק, שר ורוקד עם חיילים שבאים לגרש אותי מהבית. הייתי נאבק. לא מרים יד על חיילים, לא פוגע בחיילים, אבל בהחלט נאבק, כמו בעמונה. מסרב להתפנות".

בעמונה היתה אלימות.

"היה מאבק כוחני, שכל אחד שרוצים לגרש אותו מהבית זכאי לעשות".

במה אתה שונה מסמוטריץ'?

"במישור המעשי. אם הייתי במקומו בקדנציה שעברה, בקואליציה שבה בלוני תבערה שורפים חצי מהדרום, הייתי הולך לראש הממשלה ואומר לו: 'נכבדי, או שאתה מגיב, או שאני מרים את האצבע נגדך ומפיל לך את הממשלה'".

למה סמוטריץ' לא עשה את זה?

"אני לא הדובר שלו. אני אוהב אותו ומעריך אותו".

למרות שהוא או סביבתו כינו אתכם במהלך המו"מ "אנשים רעים"?

"עשינו תרגילים אחד לשני, ככה זה במשא ומתן. אני סולח על הכל. היום אנחנו בסדר, אני מקווה שהוא יבין שצריך פה מהלך בעקבות הפסילה של מיכאל בן ארי - קידום שלי למקום החמישי, תפקיד של יו"ר ועדת החוקה ומינוי שלי כחבר בוועדה למינוי שופטים. כדי שבאמת נוכל ללכת לבחירות האלה בראש מורם".

מה חשבת על ההחלטה של מנדלבליט להעמיד את נתניהו לדין בכפוף לשימוע?

"החלטה אומללה. יש אכיפה בררנית ורדיפה נגדו. מה שעשו לי, עושים לו. וכמי שנרדף כל כך הרבה פעמים ויצא 46 פעמים זכאי, הדבר האחרון שאני חושב שהוא צריך לעשות זה להתפטר. יש לו חזקת החפות. במדינת ישראל החוק קובע שרק במקרה של הרשעה חלוטה ראש הממשלה צריך לעזוב את תפקידו".

•  •  •

השבוע של בן גביר נפתח בסערה, אחרי שבג"ץ קבע שחברו למפלגה, מיכאל בן ארי, ששובץ במקום החמישי, לא יוכל להתמודד בבחירות לכנסת.

"מיכאל הוא האדם הכי רגיש, הכי מוסרי והכי ערכי שאני מכיר, יש לו יושרה ותום. נכון שאחרי הרצח של אורי אנסבכר הוא בא ואמר דברים בוטים וחריפים, אבל אסור להוציא את זה מההקשר ומהמסגרת שבהם הם נאמרו".

בדיון עליו הביאו המון ראיות על שלל התבטאויות קשות שלו נגד ערבים לאורך תקופה ארוכה. 

"הביאו 20 ראיות, שהתנועה הרפורמית ליקטה ומנדלבליט אימץ. יש הקלטה של 40 דקות בפייסבוק, מתוכן חצי דקה יותר בוטה. צריך להביא את ההקשר, שמדובר בהתבטאויות אחרי הפיגוע בגוש עציון, שגם אז מה שהוא אומר זה לא להעסיק את המחבלים של המחר.


עם האישה איילה וששת הילדים. "ברוך השם, אני מתפרנס טוב. יותר טוב ממה שחבר כנסת מרוויח" // צילום: שלומית הרשקופ / שביעי

"הדעות של בן ארי הן דעות של אהבת ישראל, של רצון לגרש את מי שלא נאמן למדינת ישראל, של חוק עונש מוות למחבלים. זו לא גזענות. קיצוני? אפשר להתווכח על זה. אחמד טיבי ואיימן עודה נשמעים מתונים, אבל יש הקלטות שלהם שאומרות שרצח חייל זה לגיטימי, ואף אחד לא אומר מילה.

"בן ארי אמר שמדובר בעם רצחני. נו, אז מה? נשיא המדינה אמר אחרי דומא 'בני עמי בחרו בדרך הטרור'. מישהו האשים אותו בגזענות?

"הפסילה של בן ארי היא שערורייה לדמוקרטיה ולחופש הביטוי. לצערי, ההרכב של בית המשפט העליון לא נתן לו צ'אנס. בדיון הוא נקטע שוב ושוב. בן ארי הסביר את הדברים בוועדת הבחירות ובתצהיר שמסר לבית המשפט בדקה ה־90. אני מודה שכמשפטן, לא האמנתי שיפסלו את בן ארי ויכשירו את בל"ד וטיבי. עם כל הביקורת על בית המשפט העליון, לא חשבתי שנגיע לשם".

מה הבעיה בהרכב של השופטים?

"אני מופיע אצלם הרבה, אני רוחש להם כבוד והם רוחשים לי כבוד. לצערי, אם תשים קלפי בבית המשפט העליון, רובם יצביעו לסיעה מאוד קטנה ומצומצמת בכנסת ישראל".

מרצ?

"נכון. אחת הבעיות של השופטים בבית המשפט העליון היא שיש ביניהם יותר מדי דמיון. נכון שבשנים האחרונות נכנסו יותר שופטים עם אג'נדה שונה לבית המשפט העליון. זו תופעה מבורכת - גם אם בעניין בן ארי זה לא הוכיח עצמו - אבל עדיין, רוב השופטים מחזיקים באותו עולם ערכים. הם מצביעים לאותה מפלגה, השקפת עולמם זהה, הם אוהבים את אותה מוזיקה של הפילהרמונית, אפילו אוהדים את אותה קבוצת כדורגל - הפועל תל אביב, שמזוהה עם השמאל. אפילו בעניין האוכל - הם מעדיפים סושי ואני מעדיף חומוס, קבב וקובה, שאשתי מכינה לי. זו זכותם.

"ועדיין, יש לי הערכה אליהם כשופטים. אני מופיע בפניהם, זוכה ליחס הוגן, ובנושאים אזרחיים ופליליים אני מקבל פסקי דין יפים שמוכיחים את חריפות המחשבה של מי שכתב את פסקי הדין. הם אנשים ברמת אינטליגנציה גבוהה. אתה שומע את הנשיאה חיות בדיונים, והיא אישה אינטליגנטית מאוד. דווקא בגלל זה היתה לי אכזבה כל כך גדולה. לא יכול להיות שהם לא מבינים שבקביעה שבן ארי פסול ובל"ד וטיבי ועודה וכסיף לא פסולים, הם פוגעים במוסד שהם יושבים בו. נראה את זה בבחירות הקרובות".

מה נראה?

"מישהו אמר השבוע שאסתר חיות הביאה את הניצחון לימין בבחירות. כואב לי שזה על חשבונו של בן ארי, אבל אני שותף לדעה הזו. בג"ץ הוא הגרבוז של מערכת הבחירות הנוכחית".

אמרתם שאתם מתכוונים לשנות את זה. איך?

"אני מבקש להיות חבר בוועדה למינוי שופטים, זה הובטח לי על ידי בצלאל והרב פרץ. אני מקווה שנתניהו יבין שמינוי שלי בעולם המשפט יכול ליצור שינוי גדול".

מה תעשה אם תקבל את התפקיד?

"אגדיל את מספר השופטים. יש עליהם עומס רב, צריך 30 שופטים, לא 15. אחר כך אני אמנה עשרה יורם שפטלים לבית המשפט העליון, עם אג'נדה יהודית, ציונית".

הוא לא קיצוני?

"הוא אוהב ישראל, אוהב עמו ומולדתו. מה פתאום קיצוני?"

אז מי כן קיצוני?

"עופר כסיף, אחמד טיבי, תמר זנדברג, איימן עודה".

ומי קיצוני במחנה הימין?

"במחנה הימין יש הרבה מאוד אנשים שהם יותר ימינה ממני. יש אנשים שטוענים נגדי, 'מה אתה נכנס למערכת, צריך להחרים את כולם, לא לשתף פעולה עם הממסד בכלל'. הם טועים, זו המדינה של כולנו. כשמחבל רוצה לפגוע ביהודי, הוא לא מסתכל אם זה בן גביר ולידו איש שמאל מתל אביב. מבחינתו כולנו אותו דבר".

אתה לא חושב שצריך לעלות על בית המשפט עם D9, כמו שאמר בזמנו ח"כ מוטי יוגב?

"לא. ממש לא. צריך להרחיב, להוסיף שופטים עם אג'נדה יהודית ציונית ברורה, ולהביא לכך שהרוב בבג"ץ יהיה עם אג'נדה כזאת. ואז הפסיקות ייראו אחרת".

זו לא התוכנית שאיילת שקד פרסמה השבוע?

"אני מעריך מאוד את איילת שקד, היא עשתה עבודה טובה מאוד, אבל פסק הדין בעניין בן ארי ובל"ד מוכיח כמה עבודה עוד יש לפנינו, וכמה חשוב שגם אני אהיה שם. היא כן עשתה שינוי עם השופטים, אבל לא הלכה על מהלך של שינוי שיטת בחירת השופטים.

"בישראל לשופטי בית המשפט העליון יש יכולת להטיל וטו על המינוי. את זה צריך לשנות. צריך למנות כמו בארה"ב, שהפוליטיקאים ממליצים על השופטים. הייתי רוצה לדעת הכל על השופטים - מהיכן הם באים, מה השקפת העולם שלהם. לא כי אני צנזור, אין לי בעיה שיהיו בעליון שופטים שמצביעים מרצ, אבל אם בית משפט מתעסק בהשקפת עולם, צריך שיהיו שם גם אנשים עם אג'נדה ציונית ויהודית.

"שופט הוא תבנית נוף ילדותו. זו המציאות. מביא את ה'אני מאמין' שלו לפרשנות בבית המשפט. אם בית המשפט היה מתעסק רק בסכסוכים אזרחיים ופליליים, האג'נדה של השופטים לא היתה חשובה. אבל כשבית המשפט העליון מתעסק מדי יום בשאלות של ערכים, השקפות ומדיניות - חייבים לאזן את בית המשפט ולגרום לו להיראות לפי ההרכב של הבוחרים הישראלים".

•  •  •

איך זה לחיות עם התואר פרובוקטור?

"אני לא פרובוקטור. אני מציב תמונת מראה של המציאות ומראה את הצביעות. להביא סודאנים לבריכת גורדון זו פרובוקציה? זה להעביר מסר".

יש פרובוקציה שאתה מצטער עליה?

"לא".

יש משהו שעשית שאתה מצטער עליו?

"הסיפור עם הסמל של המכונית של רבין (זמן קצר לפני רצח רבין החזיק בן גביר את סמל מכוניתו של רבין והכריז: 'הגענו לסמל, נגיע גם אליו'; י"ש). גם שם עשו לי עוול. לא אני לקחתי את הסמל, אני רק החזקתי אותו. וכששאלו אותי: 'מה תעשה לו?', אמרתי: 'אפגין נגדו, אצעק עליו', את זה, משום מה, חתכו והורידו בעריכה. בכל מקרה, היום לא הייתי מנופף בסמל הזה".

מה עם מצעד הבהמות מול מצעד הגאווה? 

"לא הייתי המארגן של זה. אני לא מתנצל על דברים שעשיתי. צריך להבין שברמה הרעיונית אני חושב שמצעד הגאווה הוא הפרובוקציה, הוא פוגע בתא המשפחתי, אבל ברמה האישית אין לי בעיה עם אף אחד. אני מסתדר מצוין עם כולם.


בדיוני ועדת הבחירות. "השופטת חיות הביאה את הניצחון לימין בבחירות. בג"ץ הוא הגרבוז של מערכת הבחירות הנוכחית" // צילום: אורן בן חקון

"לפני כמה חודשים הציעו לי להיות ב'האח הגדול VIP', אחד הבכירים בהפקה שייך לקהילה הלהט"בית. היו לנו שיחות מצוינות. ישבנו, דיברנו, צחקנו, מאוד התלהבנו אחד מהשני. הוא אמר לי, 'שמע, אתה אחרת לגמרי מהדימוי'.

"הוא כל כך רצה שאבוא לתוכנית, היו מוכנים לתת לי עולם ומלואו. הסכימו לבנות לי חדר מיוחד לשבת, הגענו לרזולוציות דקות מאוד, שהמצלמות יהיו באישור מכון צֹמת (מכון שמוצא פתרונות לטכנולוגיה בשבת; י"ש), שהדלתות לא יהיו חשמליות, שיהיה אוכל כשר למהדרין, ואפילו הסכימו לבנות מחדש את המטבח עם שני כיורים, אחד חלבי ואחד בשרי. אפילו הציעו סכום יפה של רבע מיליון שקלים".

אז למה סירבת?

"יש בחירות".

מה עם העונה הבאה?

"אני מקווה להיות חבר בכנסת ישראל".

הם רצו אותך כי אתה פרובוקטור.

"כי שמעו מה יש לי להגיד והבינו שהדימוי רחוק מהמציאות".

זה לא אתה שתלה בבית תמונה של ברוך גולדשטיין, הרוצח ממערת המכפלה? 

"מצחיק שזה הפך להיות הנושא של בחירות 2019. שמתי את התמונה לפני 15 שנה, כי הוא הציל את החיים של חברים טובים שלי ממוות".

יש עוד רופאים שמצילים אנשים ממוות, ולא שמת תמונה שלהם. 

"מכאיב ומרגיז שרואים רק ממד אחד של ד"ר גולדשטיין. אני לא מחנך את הילדים שלי להרוג ערבים".

אתה מיתמם. 

"אני שומע את הטענות על ההיתממות, ומציע לכל הטוענים שילכו לאחמד טיבי שיוריד את התמונה של ערפאת, ואז נדבר".

•  •  •

הוא נשוי לאיילה (31) ואב לשישה: שובאל צדוק (13), הלל שושנה (11), אמונה אסתר (8), שירה חדשה (6), דוד ציון (4) ואורי צבי (חצי שנה). הם מתגוררים בחברון, בשכונת גבעת האבות.

את אשתו פגש לראשונה כשבא לעזור לצעירות שנעצרו במאחז הגיבורים ליד חברון. "היא היתה נערת גבעות אמיתית - הפגנות, כרוזים, הכל. כשהביאו אותן לבית המשפט, באתי לדיון. היא נכנסה עם אזיקים, השוטר הצביע עליה ואמר: 'זאת עקשנית במיוחד'. אמרתי לעצמי: צריך לבדוק את הנושא.

"כשהיא שוחררה בתום הדיון אמרתי לה שהיא בטח לא אכלה, והזמנתי אותה להמבורגר. מאוד התלהבנו זה מזה. יש בינינו מחלוקת מי צלצל למי. היא טוענת שאני צלצלתי אליה, ואני טוען שהיא אלי.

"בכל מקרה, אחרי שלושה חודשים התחתנו. אני הייתי בן 27, והיא בת 17 וחצי".

זה אסור לפי החוק.

"בתקופה ההיא היה מותר, היה צריך להביא אישור מההורים".

מה הלחץ? למה לא לחכות עוד חצי שנה?

"רצינו להתחתן, ברוך השם יש תוצאות, שישה ילדים מתוקים".

בשנים האחרונות מייצג בן גביר חשודים רבים מנוער הגבעות ובפרשיות הקשורות במתרחש מעבר לקו הירוק.

התחלת בכלל בהתנדבות, לא? 

"התחלתי כמייצג בתיקים אידיאולוגיים, אבל בשנים האחרונות זה השתנה".

היום אתה מתפרנס מעריכת דין.

"ברוך השם, מתפרנס טוב. יותר טוב ממה שחבר כנסת מרוויח. אם אהיה ח"כ, ארוויח משמעותית פחות. הפירמה שלי תמשיך לעבוד, יש לי שם חמישה עובדים".

מכל המשפטים שבהם הופעת, איזה היה המשמעותי ביותר? 

"לפני חודשיים, בית המשפט המחוזי בלוד קבע שכלל ההודאות שמסר הנאשם בהצתת כנסיית דורמיציון לא קבילות. השופטת קבעה ש'‏מהרגע הראשון זכה הנאשם ליחס מנוכר מצד החוקרים בלי ניסיון... העבירות שבהן הוא נאשם חמורות, אך נפגעה זכותו להליך הוגן'. זו אחת ההחלטות התקדימיות במשפט הישראלי, פסילת כל ההודאות וזיכוי מוחלט. תיק שילמדו בבתי הספר למשפטים.

"צריך להבין: בנו כלא דמיוני והביאו לשם כאילו עבריינים, אנשים שהציגו את עצמם כמשפחות פשע, והם התעללו בנאשם. איימו עליו, פגעו בו, גנבו ממנו אוכל, הרעיבו אותו, הכניסו אותו לתוך תא שירותים, אמרו לו שהולכים לרצוח אותו. בפרקליטות טענו שזה לגיטימי, כי ככה מתנהל בית כלא, אני הבאתי 'עד מומחה', שלום דומרני, שיעיד שזה לא באמת ככה. בית המשפט פסל את כל ההודאות".

איזה הפסד היה הכי כואב?

"המקרה של הצתת כנסיית הלחם והדגים. היה צפוי שהנאשם יורשע, אבל העונש היה מפתיע, הוא קיבל חמש שנים וחצי. הבאתי הוכחות שמציתי בית כנסת קיבלו מאסר של שנתיים וחצי, אבל לא עזר.

"מהתיק הזה נולדה היוזמה ללכת לכנסת. אני חושב שמי שמצית צריך לשבת בכלא, אבל לא יכול להיות שעל בית כנסת מקבלים שנתיים וחצי, ועל כנסייה חמש וחצי".

על איזה תיק ויתרת?

"היתה כת שהתעללה בילדים. ביקשו ממני להגן עליהם והציעו לי סכום מכובד. אבל כשקראתי על הפגיעה בילדים, לא יכולתי לקחת. אם הייתי מאמין שהוא חף מפשע, הייתי לוקח. אבל לא חשבתי כך".

מצד שני, ייצגת את עמירם בן אוליאל, שהודה ברצח של הורים ותינוק בדומא. 

"הוא חזר בו מהודאתו. הוציאו את זה ממנו בכוח ובעינויים. פגשתי אותו אחרי 21 יום שהיה בחקירות, והבנתי למה הוא הודה. ירדו לי דמעות כשפגשתי אותו, הוא נראה שבר כלי".

הוא מואשם ברצח תינוק.

"אני חושב שזה היה חיסול חשבונות בין חמולות, אבל אם מישהו רצח תינוק זה נורא ואיום. פשוט נורא ואיום".

איפה הקו האדום שלך?

"אני לא מייצג אונסי ילדים, אנשים שהתעללו בילדים, ומחבלים שניסו לפגע בעם ישראל".

מה חשבת על אירועי "חתונת השנאה"?

"דובר המשטרה תדרך עיתונאים, מסר חלקי מידע".

הבעיה היא שהוציאו מידע או שבכלל התרחש דבר כזה?

"הייתי אורח בחתונה, כעסתי מאוד על מה שהיה שם. בגלל שאני מייצג אותם, אני רק אגיד שמי שהיה צריך לשמוע ממני מה אני חושב על זה שלקחו תמונה של תינוק, רקדו איתה ודקרו אותה, קיבל ממני שיחת מוסר קשה.

"בנוסף, זה פגע בי. באותה תקופה הייתי על הגל בפרשת העינויים, הבסתי את אנשי השב"כ לשעבר באולפנים, והיתה תחושה שהקמפיין מצליח. עם ישראל יצא נגד העינויים. עלינו ועלינו - ופתאום בום, בגלל התמונות האלה ירדנו. זה לא רק מעשה מפגר מבחינה מוסרית, זה גם לא היה חכם טקטית".

השאלון

 בני גנץ

"שמאלן קיצוני".

 לפיד

"לא שמאל ולא ימין, לא יודע מה הוא. פופוליסט כדאיניק, יום אחד בעד ההתיישבות ויום אחד נגד. אדם חסר אופי וחסר עמדה ודעה".

 משה כחלון

"לצערי, זה שמנע את השינוי בבג"ץ".

 אבי גבאי

"הטרגדיה של בחירות 2019".

 אביגדור ליברמן

"הוכיח שהכל דיבורים".

 משה פייגלין

"מעדיף אותו כמפגין ולא כפוליטיקאי. עשה דברים משמעותיים כמפגין".

 אחמד טיבי

"אויב שונא ישראל, שמשום מה התקשורת בישראל מלטפת למרות דעותיו המחרידות".

 חנין זועבי

"אויבת שהיתה צריכה לשבת בכלא".

 תמר זנדברג

"אצל רבים מאנשי השמאל יש ניצני בגידה. מי שהולכת להשתטח בקבר ערפאת מסייעת לאויב".

 שי ניצן

"אכיפה בררנית, אפליה. לא יכול לשכוח לו שהיה זה שביקש לעצור את כל הנערות בתקופת גוש קטיף עד תום ההליכים המשפטיים, ומאידך, שהוא מתייחס בכפפות של משי למפגיני שמאל".

 אביחי מנדלבליט

"נגרר אחרי שי ניצן".

 גל"צ

"לצערי, השמאל שולט שם. מצפה שתשנה את פניה".

 מדינת הלכה

"למדתי בבית ספר חילוני, היום אני יודע שחסרו לי שיעורי מחשבת ישראל, שיעורי אמונה. חסר לי שייקחו אותנו למערת המכפלה או לכותל, לראות היסטוריה ומורשת". 

 לגליזציה

"נגד, בצורה חד־משמעית. היום זה פופולרי להבטיח סמים להמונים, כעו"ד אני רואה את הנזק הגדול. זה האסון הכי גדול שיכול לקרות למדינת ישראל".

 נישואים חד־מיניים

"בעיה קשה, אבל לאסור על אנשים בחוק זו בעיה לא פחות. האם רוצים להכניס הומואים לבתי כלא? חס ושלום. מצד שני, אי אפשר להכשיר חוקים שהמטרה שלהם היא לפגוע בצביון היהודי של המדינה. מתחתנים ברבנות, ומי שלא רוצה - שיתחתן בקפריסין".

 פונדקאות לחד־מיניים

"פוגע בתא המשפחתי ובעקרונות הצביון היהודי של מדינת ישראל. לא אתמוך בזה".

 כיבוש עזה

"לחזור להתיישב בעזה רק אחרי שחיל האוויר עושה עבודת שיטוח רצינית. צריכה לבוא תגובה קשה על כל ירי מעזה".

 המחלקה היהודית בשב"כ

"צריך לסגור אותה". 

 טרור יהודי

"אין דבר כזה".

judadatit@gmail.comטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר